دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت کیفری ناشی از فعالیت رسانه های الکترونیکی در حقوق ایران 

قسمتی از متن پایان نامه :

  

بند اول: رسانه

«رسانه»[1] در تعریف عام آن به هر وسیله ارتباطی که از طریق آن پیام، اخبار، اطّلاعات، سرگرمی، آموزش و …، انتقال داده می­گردد، تعبیر شده می باشد[2]. این تعریف در دو بخش ارائه شده می باشد که قسمت اول آن شامل پیام می باشد؛ و قسمت دیگر نیز کارکردهای رسانه را نشان می­دهد؛ انتقادی که به این تعریف وارد می باشد، این می باشد که به خود رسانه و ماهیت آن تصریح­ای نشده می باشد. رسانه در لغت و در معنی کلی هر آن چیزی می باشد که برای انتشار یا توزیع پیام به کار می­رود[3]. در نقد این تعریف می­توان گفت که گاهی رسانه عملی به غیر از انتشار و توزیع را انجام ­می­دهد، در این تعریف به انتشار و توزیع در ارتباطات جمعی توجه شده و رسانه را وسیله­ای برای انتشار پیام در سطح وسیعی در نظر گرفته می باشد، درحالیکه گاهی رسانه انتقال معنا و پیام را بین افراد، گروه و در نهایت جمع انجام می‌دهد. رسانه یک کارگزاری واسطه­ای می باشد که امکان می­دهد، ارتباطات اتفاق بیفتد. رسانه تحولی فن­آورانه می باشد که بر کانال، برد و سرعت ارتباطات می­افزاید؛ و در معنای وسیع­تر گفتار، نوشتار، ایماء و تصریح، اظهار چهره­ای و همچنین فن­آوری­های جدید مثل رادیو، تلویزیون، روزنامه، کتاب، عکس، فیلم، موسیقی، و غیره رسانه نامیده می­گردد[4]. اهمیت رسانه­ها به شکلی می باشد که از آنها به عنوان ابزار تحقق آزادی اظهار در جامعه و رکن چهارم دموکراسی یاد می­گردد[5]. ﺗﺄﺛﻴﺮ رسانه­ها بر حقوق غیرقابل‌انکار می باشد؛ و آن­چنانکه حقوق در پی انتظام وضعیت رسانه­ها و قانونمندی آن می­باشد، رسانه نیز تأثیر توسعه­بخشی حقوق از طریق انتشار و ارتقاء سطح آگاهی­ها می باشد[6]. گاه رسانه در شکل نشریه ظهور و بروز می­یابد. نشریه، در «لغت­نامه­ی دهخدا» به روزنامه یا مجلّه­ای گفته می­گردد که به‌گونه مرتب، روزانه یا هفتگی یا ماهانه منتشر گردد[7]. پس نشریه نیز نوعی رسانه می باشد.

در رسانه­ها «پیام»[8] تأثیر کلیدی دارد؛ و اساساً  کارکرد این نهاد، صدور پیام­ها به اشکالی زیرا متن، عکس، تصویر، صدا و … می­باشد[9]. پیام چیزی می باشد که در فرایند ارتباطات منتقل می­گردد، به بیانی دیگر ابزاری می باشد که فرستنده به مدد آن بر گیرنده ﺗﺄﺛﻴﺮ می­گذارد. هر مقدار و حجمی که بر میزان   و توانمندی رسانه­ها افزوده گردد، آنها کارایی­های بیشتری پیدا کنند، پیام­های انتقالی متنوع­تر و فزاینده­تر خواهد بود[10]. به علاوه در ماهیت رسانه­ها نیازی به ارسال­کننده پیام همچون نهاد، گروه یا دولت نیست بلکه یک فرد نیز می­تواند باشد. فردی که شاید پیام ارسالی وی، برای میلیون­ها مخاطب ارسال گردد؛ اما در رسانه­های عظیم و بزرگی زیرا شبکه­های تلویزیونی یا ماهواره­ای مخاطب آن تنها گروه کمتری هستند؛ و شاید اساساً در لحظه­ی پخش هیچ­کس آنها را دریافت نکند. مثلاً نمی­توان یک شبکه­ی پرهزینه که پیام­های روزانه­ی متنوع و متعددی را پخش می­کند با یک شبکه اینترنتی ساده زیرا توییتر و کاربر عادی آن که پیامی به میلیون­ها بشر صادر می­کند و آنها این پیام را نظاره می­کنند، مقایسه نمود[11]. رسانه به صورت کلی به دو معنا به کار می­رود، نخست در معنای عام بر روش و ابزاری فنی یا مادی تغییر شکل پیام به علاماتی دلالت می­کند که مناسب انتقال از یک مجرای معین می باشد. در رسانه­های جمعی از قبیل سینما، تلویزیون و رادیو می­توان میان شیوه­های ارتباطی هر یک از اینها فرق قایل گردید؛ اما رسانه در معنای محدودتر به واسطه­ مادی انتقال علایم دلالت می­کند؛ مثل هوا یا کاغذ. این تعریف در علوم ارتباطات به ندرت به کار می­رود[12]. در نهایت با در نظر داشتن یافته­های علمی تعریف جامع ذیل را از رسانه می­توان به عنوان حسن ختام موضوع مورد بحث ارائه داد. در علوم ارتباطات رسانه اساساً وسیله­ای فنی و فیزیکی برای تبدیل پیام به علائم قابل انتقال در مجراست؛ مثلاً صدای افراد رسانه تلقی می­شوند. خصوصیات فنی و فیزیکی یک رسانه بواسطه ماهیت مجرا و یا مجاری موجود برای بهره گیری تعیین می­گردد[13]. به تعبیری رساتر رسانه­ها تاسیسات و سیستم­های فنی­ای هستند که ارسال، نقل­وانتقال، ارتباط، دریافت یا کنترل علایم الکترومغناطیسی یا تصویری و یا نوشتاری که اطلاعات نامیده می­شوند، میسر می­سازند. از این دیدگاه تلفن، فکس، تلگراف، رادیو، تلویزیون، سینما، روزنامه، مجله، و کتاب مصادیق بارز رسانه قلمداد می­گردد.

[1]– Media

[2]– Business Dictionary, Media Definitions, available at: http://www.businessdictionary.com/definition/media.html.

[3]– مرتضوی، محمودرضا و مرادی، منصوره، مطالعه عوامل موُثر در رقابت رسانه­ای (مطبوعات) از دیدگاه دست­اندرکاران رسانه، نامه­ی پژوهش، سال یازدهم، شماره 42، تابستان 1389، ص221.

[4]– هارتلی، جان و فیسک، جان و دیگران، مفاهیم کلیدی ارتباطات، ترجمه میرحسین رِِِِییس­زاده، چاپ اول، نشر فصل­نو، تهران، 1385، ص 239 و 240.

5- The Freedom of Expresssion Institute, Media and the Law – A handook for community journalists, Johannesburg, 2007, p. available at:

http://fxi.org.za/PDFs/Publications/MediaandtheLawHandbook.pdf.

6- Scully, Jackie Leach, Choosing Disability, Symbolic Law, and the Media, Medical Law International, Vol.11, 2011, p.207.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

[7]– وبگاه واژه­یاب، لغت­نامه دهخدا، واژه­ی نشریه، مراجعه شده در تاریخ 25/9/1390 از:

http://www.vajehyab.com/dehkhoda

 

[8]– Message

[9]– Hobbs, Renee, Digital and Media Literacy, The Aspen Institute, USA, Washington, D.C., 2010 p.17

[10]– Kleinberg, Jon., Authoritative sources in a hyperlinked environment, Journal of the ACM, Vol.46, No.5, 1999, p.604.

5- Bernardo A. Huberman, Daniel M. Romero, and Fang Wu., Social networks that matter: Twitter under the Microscope, First Monday, Vol.14, No.1, Jan 2009. P.24. also see: Zhang, K. Sobel, and A. Chowdury, Twitter power: Tweets as electronic word of mouth, Journal of the American Society for Information Science and Technology, 2009, p.34.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

 [12]- گیل، دیوید و ادمز، بریجت، الفبای ارتباطات، ترجمه رامین کریمیان، مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ اول، نشر مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه، تهران، 1384، ص 141.

[13]– مرادی مدیران، رضا، تأثیر رسانه­ها در بزهکاری و پیشگیری از وقوع جرم، چاپ اول، نشر آداک، تهران، 1391، ص 20.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– اهداف پژوهش

1- شناسایی و تمییز میان انواع رسانه­های الکترونیکی در راستای ارائه اطلاعات لازم به نهادهای تدوین­کننده و اجراکننده قانون برای تصویب و اجرای قوانین و مقررات ضروری مربوط به مقابله با جرائم ارتکابی از سوی رسانه­های الکترونیکی.

2- شناخت اشخاص حقیقی و حقوقی مسؤول در رسانه­های الکترونیکی و نوع و میزان مسؤولیت       آنها که در نتیجه، امکان مجازات و کیفر را بر شخص مسؤول و خاطی میسر می­کند.

3- مطالعه انواع مسؤولیت­های کیفری ناشی از انتشار محتوای مجرمانه در رسانه­های الکترونیکی که در نتیجه آن کاربران از میزان و نوع مسؤولیت­های خود آگاه خواهند گردید.

4- مطالعه و تحلیل پاسخ­های اعمال شده توسط نهادهای مسؤول به تخلفات و جرائم رسانه­های الکترونیکی در راستای ارائه راهکارهای درست و سنجیده مربوط به مقابله با این تخلفات و جرایم به نهادهای ذیربط.

3- سؤالات تحقيق

سوال اصلی

انواع مسؤولیت کیفری رسانه­های الکترونیکی و نحوه توزیع آن به چه صورت می باشد؟

سوالات فرعی

-1 پاسخ­ها و اختیارات نهاد­های مسؤول به جرایم رسانه­های الکترونیکی به چه نحو بوده می باشد؟

2- گونه­های رسانه­های الکترونیکی کدام می باشد؟