دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت مدنی متصدی در قراردادهای حمل و نقل دریایی بین‌الملل تطبیقی

قسمتی از متن پایان نامه :

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

 

1ـ1ـ2ـ1 متصدی حمل و نقل قراردادی

متصدی در لغت یه معنی «گماشته و پیشکار، مباشر اقدام و شغل»[1] آمده می باشد. در اصلاح حقوق، متصدی حمل و نقل کسی می باشد که مسئولیت جابجایی کالایی را از نقطه­ای به نقطه دیگر بر عهده دارد. در ایران تا پیش از تفکیک قواعد مربوط به رشته­های مختلف حمل و نقل، اعم از دریایی، هوایی یا ریلی؛ قوانین مدنی و تجارت، مرجع تشخیص ماهیت تصدی به حمل و نقل و مسؤولیت در آن بودند. تصویب و الحاق ایران به کنوانسیون­های حمل و نقل بین­المللی، مانع از اجرای قوانین تجارت و مدنی در خصوص آن دسته از حمل و نقل­هایی که واجد وصف داخلی می باشد، نمی­باشد. البته از زمان تصویب قانون دریایی ایران در سال 1343 مسؤولیت متصدی حمل و نقل دریایی، با در نظر داشتن مقررات خاص آن قانون تفسیر می­گردد.[2] در قانون دریایی ایران متصدی حمل و نقل به «متصدی باربری» تعبیر شده و مطابق آن، «به مالک یا اجاره‌کننده کشتی که با فرستنده بار قرارداد باربری منعقد کرده می باشد» متصدی باربری اطلاق می گردد(بند 1 ماده 52 ق.د.ا). این متن ترجمه ماده 1(a) کنوانسیون لاهه – ویزبی می باشد. در این کنوانسیون با عنوان کریر(carier) از متصدی باربری یاد شده می باشد. اما در کنوانسیون لاهه با این عبارت آمده می باشد: «متصدی حمل شامل مالک یا مستأجر کشتی می­گردد که با فرستنده کالا قرارداد حمل منعقد می­کند.» از آنجا از واژه «شامل» در این کنوانسیون بهره گیری گردیده می باشد این بحث در میان حقوقدانان پیش آمده می باشد که تصریح به مالک و مستأجر جنبه حصری دارد یا تمثیلی؟ عده­ای آن را حصری می­دانند اما دیگران از باب تمثیل دانسته و لذا به اشخاص دیگری مانند فورواردر نیز که نه مالک محسوب می­گردد و نه مستأجر اما اقدام به انعقاد قرارداد حمل با فرستنده کالا می­نماید نیز متصدی اطلاق نموده­اند.[3]

در کنوانسیون هامبورگ برای پرهیز از این معضلات تعریفی واضح تر از متصدی به اقدام آمده می باشد و لذا متصدی حمل و نقل (کریر) به کسی اطلاق شده می باشد که «قرارداد حمل و نقل دریایی کالا توسط او یا به نام او با فرستنده منعقد گردد» (بند 1 ماده یک کنوانسیون هامبورگ). مطابق این تعریف، ملاک ترتب عنوان متصدی، مالک یا مستأجر بودن کشتی نیست بلکه هر شخصی با فرستنده کالا قرارداد حمل منعقد کند متصدی می باشد.

ملاحظه می­گردد کنوانسیون هامبورگ دایره شمول عنوان متصدی حمل را توسعه داده می باشد. زیرا در حالی که کنوانسیون لاهه و پیرو آن قانون دریایی ایران متصدی را مالک یا مستأجر کشتی دانسته­اند که با فرستنده قرارداد حمل منعقد می­نماید، در کنوانسیون هامبورگ هر شخصی که قرارداد حمل دریایی کالایی را با فرستنده آن منعقد نماید، مشمول عنوان متصدی باربری می باشد چه مالک یا مستأجر کشتی باشد، چه نباشد و حمل را به متصدی واقعی که مالک یا مستأجر کشتی می باشد واگذار نماید.

در خصوص عبارت «به نام او» که در کنوانسیون هامبورگ آمده و مبین نمایندگی از سوی متصدی در انعقاد قرارداد می باشد این نکته لازم می باشد تصریح گردد که در جریان کنفرانس دیپلماتیک هامبورگ که در آن متن این مقررات به تصویب رسید این مباحثات درگرفت که بهره گیری از عبارت «به نام» منعکس کننده مفهوم نمایندگی مستقیم در همه نظام‌های حقوق نوشته می باشد در حالی که در نظام انگلوساکسون معمولا عبارت «از طرف» معرف این موضوع می باشد اما از آنجا که این عبارت در حقوق نوشته می­توانست موارد زیادی مانند فورواردر را نیز در بر بگیرد که قرارداد حمل از حیث تجاری برای دیگری منعقد می­نماید و بدین ترتیب از شمول عنوان متصدی خارج می­گردید؛ بهره گیری از عبارت «به نام» ترجیح داده گردید.

اما این اصطلاح به نام او در مقررات اخیر التصویب روتردام حذف گردیدده می باشد. کنوانسیون سازمان ملل در خصوص قراردادهای حمل کالا که تمام یا بخشی از آن در دریا حمل می­گردد مصوب 2008 که به کنوانسیون روتردام معروف شده می باشد، متصدی حمل را شخصی دانسته می باشد که «با فرستنده یک قرارداد حمل منعقد نماید.» (بند 5 از ماده یک). البته این تعریف مختص متصدی حمل دریایی نیست و این مقررات در مواقعی نیز که بخشی از عملیات حمل در مسیر­های غیر دریایی صورت می­گیرد نیز حاکم می باشد و لذا متصدی مورد نظر این کنوانسیون ممکن می باشد یک متصدی حمل چندگانه (مرکب) باشد که حمل دریایی بخشی از آن می باشد.

[1] دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، نسخه الکترونیکی، ذیل واژه متصدی، در دسترس در:www.loghatnaameh.com/

[2] جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ترمینولوژی حقوقی، پیشین، 1388ص 80.

[3] تقی زاده، ابراهیم، حقوق حمل و نقل دریایی، پیشین، ص 50.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سؤالات پژوهش

1- سؤال اصلی

مبنا و حدود مسئولیت متصدی حمل و نقل دریایی و موارد عدم آن مطابق قواعد معاهده­های بروکسل، ویزبی و هامبورگ چیست؟ حقوق داخلی کشورمان در این باره به چه نحوی از قواعد بین­المللی تبعیت می­کند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

2- سؤالات فرعی

– کنوانسیون­های سه گانه، از حیث اختصاص بار اثبات، چگونه در روابط مدعی و متصدی حمل و نقل تعادل مستقر نموده اند؟

– میزان، معیار و محدودیت مسئولیت متصدی حمل و نقل در هر یک از کنوانسیون­های سه گانه چگونه مستقر گردیده می باشد؟

– طرفین دعوی، دادگاه صالح و مرور زمان در دعاوی مسئولیت علیه متصدی به چه شکل می باشد؟