تکه ای از متن پایان نامه :

 

  تنوع: محیط یادگیری زمانی می‌تواند یادگیرنده را در درک بهتر موضوع یادگیری یاری کند که فرصت‌های متنوعی در اختیار وی قرار گیرد. برای مثال جهان واقعی هنگامی که افراد روش کار خاصی را مورد بهره گیری قرار می‌دهند از تجهیزات مختلف و مواد گوناگون بهره گیری می‌کنند. از این رو یادگیرنده بایستی بتواند جایگاه‌ها یا نمونه‌های مختلفی را تجربه کند(رائو، 2005 به نقل از نوروزی و رضوی، 1390). پس با در نظر داشتن این قاعده بایستی در آموزش مثال‌ها در حد امکان متنوع باشند، به بیانی دیگر، بایستی کوشش گردد نمونه‌ای از تمام مثال‌ها ارائه گردد. هر مفهوم علاوه بر ویژگی‌های خاص خود دارای ویژگی‌های می باشد که در هر مثال متفاوت می باشد و ارتباطی با خصوصیات اصلی مفهوم ندارد(فردانش، ارزشیابی آغازین یا سنجش آغازین می باشد. این نوع ارزشیابی به دو مقصود یعنی برای دو پرسش زیر مورد بهره گیری قرار می‌گیرد:

آیا یادگیرندگان بر دانش‌ها و مهارت‌های پیش‌نیاز درس تازه از قبل تسلط یافته‌اند؟

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

یادگیرندگان چه مقدار از هدف‌ها و محتوای درس تازه را از قبل یاد گرفته‌اند؟

در مورد سؤال 1، سنجش آغازین به مقصود اندازه‌گیری رفتارهای ورودی[1] یا مهارت‌ها و دانش‌های پیش‌نیاز یادگیری درس تازه به کار می رود. از طریق سنجش رفتارهای ورودی معلوم می گردد که یادگیرندگان برای یادگیری هدف‌ها و محتوای درس تازه قبلاً آمادگی لازم را کسب کرده‌اند یا نه.

در مورد سؤال 2، به جای آزمون رفتار ورودی، از آزمون جایابی یا آزمون پایه گزینی[2] بهره گیری می گردد. آزمون جا یابی یا پایه گزینی که به آن پیش آزمون[3] نیز گفته می گردد اکثراً همان آزمون نهایی شامل هدف‌های یادگیری یا هدف‌های آموزشی درس یا ترجیحاً فرم موازی آن می باشد. هدف از اجرای این آزمون تعیین میزان اطلاعات یادگیرندگان از مطالبی می باشد که قرار می باشد به آنان آموزش داده گردد.

متخصصان آموزشی پیشنهاد کرده‌اند که بهتر می باشد معلم در ارزشیابی آغازین خود ترکیبی از دو آزمون بالا یعنی آزمون رفتار ورودی و آزمون نهایی(که به آن پیش آزمون گفته می گردد) را باهم به اجرا در آورد. اگر نتایج آزمون[1] Entry behaviors

[2] Placement test

[3] Pretest

 

 

 

 

 دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

 ( فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه  با فرمت ورد ) :

پایان نامه مطالعه بارشناختی بیرونی آموزش به شیوۀ چند رسانه ای مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

 ( فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه  با    فرمتPDF ) :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

پایان نامه مطالعه بارشناختی بیرونی آموزش به شیوۀ چند رسانه ای مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل