دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت مدنی ناشی از سقط جنین 

قسمتی از متن پایان نامه :

 

تئوری ممنوعیت مطلق

با در نظر داشتن این تفسیر از شأن و جایگاه جنین ونیز این اصل اخلاقی که کشتن بشر بی گناه همواره نادرست می باشد، کلیسای کاتولیک رم از همان آغاز هر گونه اقدام مستقیم برای سقط جنین را منع و نکوهش کرده می باشد. حتی گفته‌اند یکی از عوامل جدایی و فرق مسیحیان اولیه از کافرکیشان، مسئله ی سقط جنین و طفل کشی بوده می باشد، زیرا که مسیحیان برخلاف کافران، به شدت با سقط جنین و طفل کشی مخالف بودند.

نخستین منع صریح سقط جنین را در دیداخه مي‌توان سراغ گرفت. این کتاب راهنمای تعالیم مسیحی در اواخر سده ی نخست میلادی یا اوایل قرن دوم نوشته شده می باشد. در بخش نخست این کتاب «دو طریق زندگی و مرگ» باهم مقایسه مي‌شوند. یکی از احکامی که نشانه ی «طریق زندگی» برای مسیحیان می باشد، این حکم می باشد: «کودک را باسقط کردن نکش و باعث هلاکت نوزاد نیز نشو» دریکی از اسناد قدیمی مسیحی آمده می باشد: خداوند، که مالک زندگی می باشد، وظیفه ی شکوهمند حفظ زندگی را به آدمیان وانهاده می باشد. آدمیان بایستی این وظیفه را به شیوه‌اي شایسته به انجام رسانند. بایستی از لحظه بارداری با کمال دقت از زندگی صیانت نمود:سقط جنین و طفل کشی گناهانی نفرت انگیزند.(جمعی از نویسندگان،1385،صص 300)

ترتولیان، یکی از الهی دانان قدیم مسیحی، جنین را از لحظه انعقاد نطفه بشر کامل میداند. به اعتقاد وی، سقط جنین فقط آنگاه مجاز می باشد که برای نجات جان مادر ضروری باشد. آگوستین، دیگر عالم بزرگ مسیحی، بین جنینی که روح در آن دمیده شده و جنین بی روح تفکیک  قائل می باشد. وی گرچه سقط این هر دو دسته  را منع و نکوهش مي‌کند، این اقدام را فقط در صورت دمیده شدن روح در جسم داخل رحم مادر، سقط جنین تلقی مي‌کند(جمعی از نویسندگان،1385،ص303) در قرن سیزدهم میلادی، توماس اکوئیناس، بزرگ ترین الهی دان مسیحیت در قرون وسطا، به تبع ارسطو قائل به این گردید که در پسران در حدود روز چهلم پس از بارداری و در دختران در حدود روز هشتادم، یا به نقلی روز نودم، روح دمیده مي‌گردد. اندیشه اکوئیناس و آگوستین باعث گردید که در شدت یا خفیف بودن قبح سقط جنین، بسته به اینکه جنین در چه مرحله‌اي باشد، فرق گذاشته گردد.با این همه، این تفکر را کلیسای کاتولیک رم رسماً در قرن نوزدهم کنار نهاد. در سال 1869 پاپ پیوس نهم اعلام نمود که مجازات طرد برای سقط جنین در هر مرحله‌اي که باشد اعمال مي‌گردد. در سال 1917 مجموعه قانون شرعی جدید مقرر نمود که همه جنین‌هاي سقط شده بایستی غسل تعمید شوند، و این امر آشکارا اظهار مي‌کند که جنین متولد شده از لحظه انعقاد نطفه انسانی کامل می باشد. این دیدگاه را شورای واتیکانی دوم و پاپ پل ششم نیز تأیید و بر آن تأکید کردند. (جمعی از نویسندگان، 1385،ص336)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سئوالات پژوهش

1.مبنای مسئولیت مدنی در سقط جنین چیست؟

2.خسارات وارد درسقط جنین شامل چه مواردی مي‌گردد؟

3.مسولیت مدنی ناشی از سقط جنین بر عهده چه کسانی می باشد؟

اهداف پژوهش

مطالعه ارکان اصلی مسئولیت مدنی سقط جنین در حقوق ایران .

مطالعه وتبیین مسئولیت مدنی سقط جنین درفقه اسلامی وقانون مدنی ایران .