عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفری 

تکه ای از متن پایان نامه :

 

چهارم : نیرویی پیش روی عقل و خرد [1]

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

مثل حدیثی از امام صادق ( ع ) که در این کتاب آمده می باشد و این معنا را به خوبی اظهار می کند که به حدیث جنود عقل و جهل شناخته شده می باشد ، وقتی که سماعه می فرماید :

« خدمت حضرت صادق ( ع ) بودم و جمعی از دوستانش هم حضور داشتند که ذکر عقل و جهل به میان آمد ، حضرت فرمود : عقل و لشکرش و جهل و لشکرش را بشناسید ، خدای ” عزوجل ” عقل را با نور خویش و از طرف راست عرش آفرید ، پس بدو فرمود : پس رو ، او پس رفت سپس فرمود : پیش آی ، پیش آمد. خدای تبارک و تعالی فرمود : تو را با عظمت آفریدم و به تمام آفریدگانم شرافت بخشیدم.

پس جهل را تاریک و از دریای شور و تلخ آفرید به او فرمود : پس رو ، پس رفت ، فرمود : پیش آی ، پیش نیامد فرمود : گردن کشی کردی ، و او را از رحمت خود دور ساخت. [2] »

نتیجه این که از دو تقابل مذکور ، تقاضای اصلی میان عقل و جهل می باشد و تقابل علم و جهل ، ناشی از تطورات مفهومی می باشد که پس از عصر پیامبر ( ص ) رخ داده می باشد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

« به نظر مرحوم مظفر انتقال فلسفه یونانی به جامعه مسلمانان ، موجب ظهور مفاهیم جدیدی برای بعضی از واژه ها شده می باشد که مانند آن ها همین واژه جهل می باشد.[3] »

به نظر می رسد ، کلام مرحوم مظفر متین و صحیح می باشد ، شاهد متانت و صحت کلام ایشان ، این می باشد که اگر بخواهیم جهل را فقط به معنای نادانی و پیش روی علم بگیریم در فهم متون دینی که واژه های جهل و علم در آن ها به کار رفته دچار مشکل خواهیم گردید ، مثلاً در روایتی آمده « کفی بالعالم جهلاً ان ینا فی علمه عمله » [4]

در جاهل بودن عالم همین بس که علم و اقدام او با هم منافات داشته باشد و به مقتضای علم خویش اقدام نکند با دقت در روایات مذکور ، اگر میان علم و جهل تقابل باشد چگونه ممکن می باشد فردی در عین حال که عالم می باشد جاهل نیز باشد ؟ در صورتی که اگر جاهل را به معنای اقدام نکردن به مقتضای علم خویش و اقدام نسنجیده در نظر بگیریم ، فرض « عالم جاهل » کاملاً ممکن خواهد بود.

نکته ای که قابل ذکر می باشد این که به گونه کلی نادانی و اقدام نسنجیده دو معنای جهل می باشد به این شکل که اگر جهل پیش روی علم باشد به معنای نادانی و اگر پیش روی عقل باشد به معنای اقدام نسنجیده می باشد.

جواب سوال : تقابل علم و جهل از نوع تقابل عدم و ملکه می باشد ، زیرا نبود علم (جهل ) در جایی می باشد که امکان اتصاف به آن ( علم ) وجود داشته باشد اما الان ندارد. پس تقابل ملکه و عدم عبارتند از تقابل دو امر وجودی و عدمی که اجتماعشان ناممکن می باشد اما

[1]– محمدی ری شهری ، محمد ، حکمت نامه پیامبر اعظم ، ج 1 ، ص 118

[2]– کلینی ، محمد بن یعقوب بن اسحاق ، ج 1 ، ص 24

[3]– مظفر ، محمد رضا ، اصول فقه ، ج 2 ، صص 73 – 74

[4]– آمدی ، عبدالواحد بن محمد ، غرر الحکم و در الکلام ، ص 522

 

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

 پایان نامه تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفری

 

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت پی دی اف):

پایان نامه تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفری

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه