عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفری 

تکه ای از متن پایان نامه :

 

چهارم : نیرویی پیش روی عقل و خرد [1]

مثل حدیثی از امام صادق ( ع ) که در این کتاب آمده می باشد و این معنا را به خوبی اظهار می کند که به حدیث جنود عقل و جهل شناخته شده می باشد ، وقتی که سماعه می فرماید :

« خدمت حضرت صادق ( ع ) بودم و جمعی از دوستانش هم حضور داشتند که ذکر عقل و جهل به میان آمد ، حضرت فرمود : عقل و لشکرش و جهل و لشکرش را بشناسید ، خدای ” عزوجل ” عقل را با نور خویش و از طرف راست عرش آفرید ، پس بدو فرمود : پس رو ، او پس رفت سپس فرمود : پیش آی ، پیش آمد. خدای تبارک و تعالی فرمود : تو را با عظمت آفریدم و به تمام آفریدگانم شرافت بخشیدم.

پس جهل را تاریک و از دریای شور و تلخ آفرید به او فرمود : پس رو ، پس رفت ، فرمود : پیش آی ، پیش نیامد فرمود : گردن کشی کردی ، و او را از رحمت خود دور ساخت. [2] »

نتیجه این که از دو تقابل مذکور ، تقاضای اصلی میان عقل و جهل می باشد و تقابل علم و جهل ، ناشی از تطورات مفهومی می باشد که پس از عصر پیامبر ( ص ) رخ داده می باشد.

« به نظر مرحوم مظفر انتقال فلسفه یونانی به جامعه مسلمانان ، موجب ظهور مفاهیم جدیدی برای بعضی از واژه ها شده می باشد که مانند آن ها همین واژه جهل می باشد.[3] »

به نظر می رسد ، کلام مرحوم مظفر متین و صحیح می باشد ، شاهد متانت و صحت کلام ایشان ، این می باشد که اگر بخواهیم جهل را فقط به معنای نادانی و پیش روی علم بگیریم در فهم متون دینی که واژه های جهل و علم در آن ها به کار رفته دچار مشکل خواهیم گردید ، مثلاً در روایتی آمده « کفی بالعالم جهلاً ان ینا فی علمه عمله » [4]

در جاهل بودن عالم همین بس که علم و اقدام او با هم منافات داشته باشد و به مقتضای علم خویش اقدام نکند با دقت در روایات مذکور ، اگر میان علم و جهل تقابل باشد چگونه ممکن می باشد فردی در عین حال که عالم می باشد جاهل نیز باشد ؟ در صورتی که اگر جاهل را به معنای اقدام نکردن به مقتضای علم خویش و اقدام نسنجیده در نظر بگیریم ، فرض « عالم جاهل » کاملاً ممکن خواهد بود.

نکته ای که قابل ذکر می باشد این که به گونه کلی نادانی و اقدام نسنجیده دو معنای جهل می باشد به این شکل که اگر جهل پیش روی علم باشد به معنای نادانی و اگر پیش روی عقل باشد به معنای اقدام نسنجیده می باشد.

جواب سوال : تقابل علم و جهل از نوع تقابل عدم و ملکه می باشد ، زیرا نبود علم (جهل ) در جایی می باشد که امکان اتصاف به آن ( علم ) وجود داشته باشد اما الان ندارد. پس تقابل ملکه و عدم عبارتند از تقابل دو امر وجودی و عدمی که اجتماعشان ناممکن می باشد اما

[1]– محمدی ری شهری ، محمد ، حکمت نامه پیامبر اعظم ، ج 1 ، ص 118

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

[2]– کلینی ، محمد بن یعقوب بن اسحاق ، ج 1 ، ص 24

[3]– مظفر ، محمد رضا ، اصول فقه ، ج 2 ، صص 73 – 74

[4]– آمدی ، عبدالواحد بن محمد ، غرر الحکم و در الکلام ، ص 522

 

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

 پایان نامه تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفری

 

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت پی دی اف):

پایان نامه تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفری

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه