دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت مدنی متصدی در قراردادهای حمل و نقل دریایی بین‌الملل تطبیقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

ارتباط سببیت

برای تحقق مسئولیت قراردادی وجود ارتباط سببیت عرفی بین نقض تعهد و ورود ضرر الزامی می باشد. اثبات وجود این ارتباط به عهده مدعی ورود ضرر می باشد یعنی وظیفه مدعی می باشد که ثابت نماید بین تقصیر متعهد و ورود ضرر ارتباط سببیت عرفی هست. البته از شرایط این ارتباط مستقیم و بی واسطه بودن آن می باشد.[1]

حال که با اقسام مسئولیت و شرایط تحقق آن آشنا شدیم بایستی دید آیا نحوه اثبات تقصیر در هر یک از اقسام مسئولیت متفاوت می باشد؟ در پاسخ بایستی گفت از آنجایی که تحقق هر یک از اقسام مسئولیت متفاوت شیوه اثبات تقصیر در آنها نیز متفاوت می­گردد. در مسئولیت‌های قراردادی اثبات تقصیر با سهولت بیشتری امکان پذیر می باشد زیرا که صرف تخلف از تعهد[2] به منزله تقصیر[3] و خطای متعهد مفروض می­گردد مگر اینکه وجود علت خارجی از سوی متخاطی اثبات گردد. سهولت اثبات تقصیر در مسئولیت قراردادی سبب گردیده می باشد محاکم کشورها همواره در صدد برآیند یک ارتباط قراردادی میان زیان رساننده و زیاندیده احراز نمایند تا جایی که حتی مسئولیت سازندگان و فروشندگان کالاهای خطرناک و ارائه دهندگان ارزاق عمومی را به قرارداد منسوب و مصرف کننده را از اثبات تقصیر با اتکا به مسئولیت قراردادی معاف نمایند.[4] در مسئولیت­های خارج از قرارداد اثبات تقصیر با دشواری بیشتری همراه می باشد زیرا که زیاندیده علاوه بر اثبات ضرر یا خسارت مکلف می باشد ثابت نماید که ضرر وارده در نتیجه تقصیر زیان رساننده ایجاد شده می باشد. آن چیز که مشکل می باشد اثبات تقصیر زیان رساننده می باشد زیرا که تقصیر خلاف اصل بوده و در پاره‌ای از موارد اثبات آن بسیار دشوار می باشد به گونه­ای که منجر به رد ادعای مدعی می­گردد.[5]

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

1ـ1ـ2 مفهوم متصدی حمل و نقل دریایی

در هر قسم از حمل و نقل، اشخاصی که بصورت حرفه­ای به امر حمل و نقل اشتغال دارند به سه دسته تقسیم می­شوند:

– ارسال کنندگان[6]

متصدیان حمل و نقل[7]

– واسطه­ها[8] که مهمترین آنها فورواردرها می­باشند.

محور این پایان­نامه بر شناخت مسئولیت متصدیان حمل و نقل استوار می باشد. لذا آغاز بایستی متصدی حمل و نقل و اقسام آن را شناخته از مفاهیم و اصطلاحات مشابه تفکیک نمود.

[1] تقی زاده، ابراهیم، حقوق حمل و نقل دریایی، پیشین، ص 81.

[2] Fault

[3] Oblige wrong

[4] کاتوزیان، ناصر، مسئولیت مدنی ضمان قهری، پیشین، ص 106.

[5] تقی زاده، ابراهیم، حقوق حمل و نقل دریایی، پیشین، ص 84.

[6] Shippers

[7] Cariers

[8] Intermediers

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سؤالات پژوهش

1- سؤال اصلی

مبنا و حدود مسئولیت متصدی حمل و نقل دریایی و موارد عدم آن مطابق قواعد معاهده­های بروکسل، ویزبی و هامبورگ چیست؟ حقوق داخلی کشورمان در این باره به چه نحوی از قواعد بین­المللی تبعیت می­کند.

2- سؤالات فرعی

کنوانسیون­های سه گانه، از حیث اختصاص بار اثبات، چگونه در روابط مدعی و متصدی حمل و نقل تعادل مستقر نموده اند؟

– میزان، معیار و محدودیت مسئولیت متصدی حمل و نقل در هر یک از کنوانسیون­های سه گانه چگونه مستقر گردیده می باشد؟

– طرفین دعوی، دادگاه صالح و مرور زمان در دعاوی مسئولیت علیه متصدی به چه شکل می باشد؟