دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مسئولیت مدنی متصدی در قراردادهای حمل و نقل دریایی بین‌الملل تطبیقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

مسئولیت خارج از قرارداد (مسئولیت قهری)

مقصود از مسئولیت قهری اینست که ضرر وارده به هیچ وجه ناشی از عدم اجرای قرارداد یا تخلف تعهدات قراردادی نباشد[1] به دیگر سخن شکل گیری این مسئولیت ریشه در قرارداد و تعهد طرفین ندارد بلکه هر گاه شخص به عمد یا به خطا ضرری به دیگری وارد آورد مسئول جبران ضرر وارده خواهد بود و این الزام در جبران خسارت به حکم قانون صورت می­گیرد. از این نوع مسئولیت در قانون مدنی ایران و فقه با عنوان ضمان قهری یاد شده می باشد.[2]

تحقق مسئولیت خارج از قرارداد منوط به این می باشد که اولاً ضرری ایجاد گردد و ثانیاً میان ضرر و شخص زیان رساننده ارتباط­ای موجود باشد. از این رو با اجتماع دو شرط فوق مسئولیت محقق و فرد خطاکار ملزم به جبران خسارت می گردد.[3]

1ـ1ـ1ـ2 مسئولیت قراردادی

مسئولیت قراردادی[4] عبارتست از التزام به جبران ضرری که ناشی از عدم اجرای قرارداد می باشد. پس در مواردی که قراردادی بین طرفین وجود داشته باشد و یکی از طرفین از اجرای مفاد آن خودداری نماید و از این حیث ضرری متوجه دیگری گردد در این صورت متخاطی به واسطه­ی نقض تعهد قراردادی در برابر طرف دیگر مسئولیت قراردادی خواهد داشت.[5]

در شکل­گیری مسئولیت قراردادی وجود شرایطی لازم می باشد که در ذیل به صورت کامل مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

1ـ1ـ1ـ2ـ1 وجود قراردادی نافذ و معتبر

برخلاف مسئولیت قهری که التزام به جبران خسارت ناشی از حکم فوق­العاده قانون می باشد در مسئولیت قراردادی زمانی می­توان از الزام شخص به جبران خسارت با اتکا به قرار داد سخن گفت که قراردادی لازم‌الاجرا و معتبر بین طرفین وجود داشته باشد. پس در مواردی که قرارداد باطل می باشد و یا امکان استناد به قرارداد وجود نداشته باشد طرح دعوای مسئولیت به خاطر مسئولیت قراردادی منفی خواهد بود از این رو متضرر از ضرر چاره­ای غیر از طرح دعوای مسئولیت خارج از قرارداد نخواهد داشت.

[1] کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی: قواعد عمومی قراردادها، پیشین، ج 4، ص 301.

[2] عرفانی، توفیق، مسئولیت مدنی حمل و نقل زمینی، (جاده – ریل)، تهران، آثار اندیشه، 1385، ص 122.

[3] تقی زاده، ابراهیم، حقوق حمل و نقل دریایی، پیشین، ص 82.

[4] Contractual liability

[5] حسینی، محمد باقر؛ «تأثیر تقصیر در مسئولیت قراردادی»، مجله دادرسی، ش 72، سال دوازدهم، بهمن و اسفند 1387، ص 32.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سؤالات پژوهش

1- سؤال اصلی

مبنا و حدود مسئولیت متصدی حمل و نقل دریایی و موارد عدم آن مطابق قواعد معاهده­های بروکسل، ویزبی و هامبورگ چیست؟ حقوق داخلی کشورمان در این باره به چه نحوی از قواعد بین­المللی تبعیت می­کند.

2- سؤالات فرعی

کنوانسیون­های سه گانه، از حیث اختصاص بار اثبات، چگونه در روابط مدعی و متصدی حمل و نقل تعادل مستقر نموده اند؟

– میزان، معیار و محدودیت مسئولیت متصدی حمل و نقل در هر یک از کنوانسیون­های سه گانه چگونه مستقر گردیده می باشد؟

– طرفین دعوی، دادگاه صالح و مرور زمان در دعاوی مسئولیت علیه متصدی به چه شکل می باشد؟

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید