برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

فصل اول

(الف ) مقدمه

« به نام آنكه هر چه هست و نيست همه در گه قدرت اوست »

دلم مي خواست دنيا رنگ ديگر بود ، خدا با بنده هايش مهربانتر بود ، وز آن بيچاره مردم ياد مي فرمود ، دلم مي خواست خدا از بارگاه خويش ، زنجير گران مي آويخت ، تا بيچاره گان خداي را در پاي آن ديوار ، به درد خويش آگاه مي ساختند ، مگو اين آرزو خام می باشد ، مگو روح بشر همواره سرگردان وناكام می باشد اگر اين آسمان درهم نمي ريزد ، و گر اين كهكشان از هم نمي پاشد ، بيا تا ما :

فلك را سقف بشكافيم و طرحي نو در اندازيم    زشادي گل برافشانيم و مي در ساغر اندازيم «باباطاهر »

علاقه وافر به كودكان در نظر داشتن دنياي زيبا و شگرف آنان ، اهميت به خواسته ها و آرزوها و هدف هايشان و همچنين موانع و مشكلاتي كه سد راه اين خواسته ها بوده و باعث مي گردد برخي از اين فرشته هاي مهربان خشم آلود وعصيانگر و برخي غمناك ، گوشه گير و در خود فرو رفته باشند ، افزون بر آن ، عدم آگاهي والدين و مربيان درمورد علل اين تغييرات رفتاري در كودكان و چگونگي مقابله و برخورد با آنان براي بر طرف کردن و كاهش اينچنين رفتارهايي ، همه و همه ، محقق را بر آن داشت تا به تحقيق د رزمينه « بررسي تأثير ناكامي در ميزان پر خاشگري بين دانش آموزان دختر و پسر ( مقطع ابتدايي ) بپردازد . تا شايد به اين طريق بتوان گام كوچكي درجهت شناخت برخي از عوامل بر انگيزنده رفتارهاي پرخاشگرانه و ارائه راه حل ها و توصيه هايي د راين ارتباط به والدين و مربيان ، بر داشت و راه را براي تحقيقات وسيع تر در آينده هموار نمود ».

مسلم می باشد كه انجام اين تحقيقات راهنمايي انديشمندان و صاحبنظران و محققين گرامي را مي طلبد كه با بيان نقطه نظرهاي عالمانه خود ، كاستي ها را جبران نموده و معايب را برطرف نمايند . اميد می باشد محقق را در پيمودن ره بي انتهاي علم راهبر باشيد . « انشاءالله»

با تشكر فراوان

(ب)طرح مسئله

موضوع اين تحقيق :

« بررسي تأثير ناكامي در ميزان پرخاشگري بين دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي شهرستان قروه »

بنابر اين با طرح سؤالات زير مسئله اين تحقيق را مطرح مي سازيم :

  • آيا ناكامي در پرخاشگري تأثير دارد ؟
  • آيا تأثير ناكامي در پرخاشگري دختران و پسران دانش آموز يكسان می باشد ؟
  • دختران دانش آموز در برابر عوامل ناكام كننده چه نوع واكنش پرخاشگرانه نشان مي دهند ؟
  • پسران دانش آموز در برابر عوامل ناكام كننده چه نوع واكنش پرخاشگرانه نشان مي دهند ؟
  • آيا عكس العمل هاي پرخاشگرانه دختران دانش آموز ، در برابر عوامل ناكام كننده براي دفاع از خود ، تسلط و بقاي مانع ويا بقاي نياز می باشد ؟
  • آيا عكس العمل هاي پرخاشگرانه پسران دانش آ”موز در برابر عوامل ناكام كننده براي دفاع از خود ، تسلط و بقاي مانع ويا بقاي نياز می باشد ؟

(پ) هدف تحقيق

هدف اين تحقيق داراي دو جنبه بنيادي و كاربردي مي باشد ، بنابراين با در نظر داشتن اين هدف دو جنبه ، اهداف تحقيق مطرح مي گردد :

1-) جنبه بنيادي : بررسي ديدگاه روانكاري و بخصوص نظريه زيگموند فرويد در مورد ناكامي بعنوان عامل برانگيزنده پرخاشگري می باشد .

« ناكام ماندن تلاشهاي فرد براي دستيابي به هدف موجب پيدايش سائق پرخاشگري شده  و اين نيز به نوبه خود رفتاري را  براي صدمه وارد کردن به فرد به شي موجد ناكامي بر مي انگيزد و بروز پرخاشگري باعث كاهش اين سائق شده و در پاسخ به ناكامي پرخاشگري يك پاسخ غالب می باشد .» (هليگارد ، اتكينسون 1985).

2) جنبه كاربردي : بررسي پرخاشگري دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي و ناكامي بعنوان علتي براي آن كه بدين مقصود ، آزمون مصّور ناكامي روزتر وايگ در كودكان مقطع ابتدايي بكار مي رود .

ارائه راهبردها وتوصيه هايي به اولياء دانش آموزان در زمينه برخي  از علل رفتارهاي پرخاشگرانه دانش آ”موزان و چگونگي مقابله و برخورد با آنها به مقصود اصلاح رفتار آنان در جهت تخفيف رفتارهاي پرخاشگرانه .

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              


شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

(ت ) فرضيه تحقيق

با در نظر داشتن اينكه : ناكامي به عنوان يكي از عوامل بر انگيزنده پرخاشگري ، موجب عكس العملهاي پرخاشگرانه متفاوت در بين دختران و پسران دانش آموز مقطع ابتدايي مي گردد . چند فرضيه به ترتيب زير مورد بررسي قرار مي گيرد :

  • عوامل ناكام كننده در دختران دانش آ‎موز مقطع ابتدايي ، باعث بروز عكس العملهاي پرخاشگرانه دروني مي گردد .
  • عكس العمل هاي پرخاشگرانه دختران دانش آموز مقطع ابتدايي در جهت تسلط و بقاي مانع می باشد .
  • عوامل ناكام كننده در پسران دانش آموز مقطع ابتدايي ، باعث بروز عكس العمل هاي پرخاشگرانه بيروني مي گردد .
  • عكس العمل هاي پرخاشگرانه در پسران دانش آموز مقطع ابتدايي ، در جهت دفاع از خود مي باشد .

(ج) تعريف عملياتي متغيرها و اصطلاحات :

ناكامي [1]: حالتي می باشد كه موجود زنده – جاندار درمواقع برخورد با موانع كم و بيش عبور ناپذير دارا مي باشد موانعي كه دروني و بيروني هستند و سّد راه ارضاي نيازها مي شوند « لاگاش »

  • هنگامي كه راه دستيابي به يك هدف خواستني بسته مي گردد يا دستيابي به آ‎ن به تأخير مي افتد ناكامي روي مي دهد ، سدهاي گوناگوني چه دروني و بروني بر سر راه كوشش هاي فرد براي دستيابي به هدف قرار مي گيرد ، در محيط فيزيكي سدهايي هست مانند راهبندان خيابانها ، صفهاي طولاني براي خريد از فروشگاهها ، خشكساليهاي كه محصولات كشاورزي را از بين مي برد و سرو صدا كه راه بر تمركز فكر را مي بندد ، سدهاي محيط اجتماعي به صورت محدوديتهاي می باشد كه مردم به آدمي تحميل مي كنند ، از امر ونهي پدر و مادر گرفته تامسائل گسترده تر تبعيض نژادي يا جنسيتي ، همه در زمره همين محدوديت هاست .

گاه چيزي كه مانع دستيابي آدمي به هدف و خشنود شدن وي مي گردد از كم و كاستيهاي خودش سرچشمه مي گيرد ، معلوميت هاي جسماني ، نداشتن برخي از توانائيها و يا خويشتن داري ناكامي نيز ممكن می باشد آدمي را از رسيدن به هدف باز دارند واگر كسي هدفهايي براي خود انتخاب كند كه فراتر از تواناييهاي او باشد ، متحملاً دچار ناكامي خواهد گردید .

  • به گونه كلي ناكامي چيزي می باشد بيشتر از يك محدوديت و يا باز داشتن ساده از كاري كه مورد درخواست می باشد . د ركودك ناكامي عكس العملي می باشد به امتناع محيط از آن چیز که كه از او خواسته می باشد و به آن ارزشي شخصي وواقعي داده می باشد و در بزرگسال عكس العمل فرد می باشد پیش روی حقي كه براي خود قائل می باشد و از آن محروم شده می باشد ، توضيحات فوق روشن مي سازد كه ارتباط معيني ميان مكانيسم دروني ناكامي و آن چیز که كه در فرد به ويژه كودك در موقعيت هاي شكست زندگي عادي اتفاق مي افتد ،هست «هسنارد[2] 1975 و لافن[3] 1969»
  • عوامل ناكام كننده مي تواند غايب يا حاضر باشد ،عوامل حاضر مي تواند فعال يا غير فعال باشد و در هر يك از دو حال يا دروني می باشد يا بيروني می باشد .
  • مفهوم ناكامي در نظريه و ازمون روز نزوايگ [4]با سه مفهوم «فشار رواني[5] » «مانع[6] » و «نياز[7] »در اميخته و مربوط می باشد :

الف ) « فشار رواني » موقعيتي می باشد كه مانع بر آورده شدن نياز فرد می باشد ، دو نوع فشار رواني هست : فعال و غير فعال ، كه هر كدام از اين نوع فشار هاي رواني ، دروني يا بيروني هستند .

  • فشار رواني فعال دروني : تعارض هاي می باشد كه در روانكاري بررسي شده و در نتيجه برخورد دو نياز با كشش مساوي حاصل مي گردد .
  • فشار رواني فعال بيروني : عملا مانع دستيابي فرد به هدف مي گردد ، مانند پليسي كه راه را بسته باشد .
  • فشار رواني غير فعال دروني : ناتواني فرد را نشان مي دهد ، آنطور كه در روانشناسي آدلر مطرح می باشد فرد پیش روی مانع احساس كهتري مي كند .
  • فشار رواني غير فعال بيروني : فرد وسيله براي عبور از مانع را ندارد مانند در بسته و نبودن كيلد براي باز كردن آ‎ن .

ب) نياز: روز نزدايك اصطلاح « نياز» را در مفهوم وسيعي به كار مي برد و آن را به دو دسته تقسيم مي كند :

  • نيازهاي اورگانيم به دفاع : اين نيازها براي حفظ اورگانيم در ضايعات و بهم خوردن و مشوش شدن ساخت و كنش هاي اورگانيم به كار مي رود .
  • نيازهايي كه در زندگي روزانه پيش مي آيد : مثل نياز به مورد تائيد قرار گرفتن ، آزاد بودن و ..

ج) مانع : كرامر [8](1985) مي گويد : مفهوم « مانع » به معني عوامل باز دارنده واقعيت دادن به ناكامي ، به اندازه مفهوم ناكامي اهميت دارد .

مانع هر دو نوع دروني و بيروني می باشد ،

  • مانع دروني : مثلا اگر كشش حاصل از « نهاد [9]» با « من برتر[10] » د رتعارض قرار گيرد مانع دروني در برابر ارضاء برخي از نيازها به وجودمي آورد .
  • مانع بيروني : طبيعتا شخصي و فردي می باشد ، زيرا براي آنكه يك محرك بصورت نمودي از مانع جلوه كند بايستي آن محرك بوسيله فرد مشخص ، انتخاب و به عنوان مانع تفسير گردد ، بدين ترتيب محرك خارجي بهانه اي می باشد كه اورگانيم پيش گرفته می باشد تا خود را در شرايط ناكامي قرار دهد . فرد به تعبير و تفصير عوامل عيني دنياي خارج مي پردازد و به آن عوامل صفات نا مطبوع نسبت مي دهد ، كيفيت موانع بيروني نسبي می باشد و وابسته به جريانهاي « دروني » فرد می باشد و تابع برونفكنيهاي از دنياي شخصي هر فرد می باشد كه تحت تأثير زندگي اجتماعي حاصل مي گردد ، چنان می باشد كه گويي مانع هر چه باشد دروني می باشد .

و با در نظر داشتن آن چیز که در مورد ناكامي ، مانع ، نياز، استرس گفته گردید ، مي توان به نتايج زير رسيد :

الف – ناكامي عكس العملي می باشد در برابر امتناعي كه  در پذيرفته شدن ارزشها خواه به وسيله عوامل دروني و خواه به وسيله عوامل بيروني ، در فرد بروز مي كند .

ب – مانع ، خواه دروني ، خواه بيروني باشد ، عامل امتناعي می باشد كه فرد به آن ارزش داده می باشد .

ج- نياز همان ارزشي می باشد كه از طرف فرد به عوامل داخلي يا خارجي نسبت داده شده می باشد .

د- استرس نحوه هستي داشتن فرد می باشد در حضور عوامل امتناعي ارزش داده شده و بيروني ويا دروني .

پرخاشگري [11]:

  • از عوامل انفعالي وجود بشر به هر گونه اي نهفته می باشد كه هنگام بروز در پرده اي از پوشش هاي دفاعي پيچيده شده می باشد و به صورت بخشي از نيروي آمده براي اقدام و فعاليت ظاهر مي گردد .
  • پرخاشگري معمولا به رفتار ي اطلاق مي گردد كه قصد از آن صدمه رساندن ( جسماني يا زباني ) به فرد ديگري يا نابود كردن امكانات مادي آ‎نها می باشد . واژه اصلي در اين تعريف قصد می باشد ، يعني اگر شخصي تصادفاً پاي كسي را لگد كند و فوراً عذر خواهي كند ، احتمال نمي رود كه بر چسب رفتار پرخاشگرانه بر آن زده گردد ، ولي اگر همين اقدام با قصد و نيت آزار رساندن همراه باشد ، مسلما موجب عصبانيت خواهد گردید . وبا وجود اين حتي اعمال عمدي پرخاشگرانه ممكن می باشد هدفي غير از صدمه رساندن داشته باشد . مثل قدرت ، ثروت ، مقام ، و غيره… در پرخاشگري وسيله اي ، هدف بدست آوردن پاداش می باشد نه صدمه وارد کردن به ديگران مثل جنگيدن براي دفاع ازخود ، حمله به فرد ديگر هنگام دستبرد ، و از اين قبيل .
  • رفتار پرخاشگرانه در كودكان : پرخاشگري را مي توان يك حالت گذرا ويك بخش از رشد و تحول فرد دانست . روانكاوي براي اولين بار به پرخاشگري به صورت يك پديده قابل بررسي توجه كرد . بهره گیری از اصطلاحاتي مانند « نيروي پرخاش [12]» « نيروي تخريب[13] » و بالاخره « نيروي مرگ[14] » درهمين راستا بوده می باشد . فرويد درنظريه هاي اول خود ، اين نيروها را مقابل يكديگر قرار مي داد ، مثلا از نيروي حفظ حيات و نيروي جنسي نام مي برد ، اما بعدها ميان « نيروهاي من » [15] . و نيروي هاي جنسي تفاوت قائل گردید .

نيروي مرگ گرايش بنيادي موجودات زنده به انحلال اورگانيسم خود را نشان مي دهد . بدين ترتيب ، نيروههاي مرگ و زندگي در چهار چوب نيروههاي متضاد قرار مي  گيرند .

ملاني كلاين [16]به تبعيت از آبراهام [17] نياز به گاز گرفتن و با دهان پاره كردن را در كودكان واجد اهميت مي داند به ويژه در مرحله دهاني ، : وقتي كودك از مكيدن شير در پستان مادر ناكام مي گردد ،

دچار اوهام پرخاشگرانه مي گردد و مي خواهد مادر را دندان بكند و پاره كند و پستان را گاز مي گيرد .

نيروي اوهام [18]تخريب كننده معادل نيروي سائقه مرگ می باشد و از خصوصيات آن ، كودك احساس مي كند كه آن چیز که مي خواسته در اوهامش واقعاً اتفاق افتاده می باشد ، به عبارت ديگر او احساس مي كند ، موضوع نيروي تخريب (پستان مادر ) خود را متلاشي كرده ويا در حال متلاشي كردن آن می باشد .

كودك با اوهام پرخاشگرانه ( پاره كردن و گاز گرفتن ) مادر خود را رنج مي دهد ، در همان حال با گسترش اوهام به جمع آوري و باز سازي جسم متلاشي شده مي پردازد ، ترسي كه از احساس متلاشي كردن مادر ايجاد مي گردد كاملا از بين نمي رود ملاني كلاين معتقد می باشد سائقه مرگ و زندگي را بايد به عواملي كه مبناي پوياييهاي رواني هستند بيفزاييم . گرايشهاي تخريب به صورت وسيع و همه جانبه باليبيد و وابستگي دارند ، ميان پرخاشگري و سائقه مرگ تأثير وتأثر دوراني هست . سائقه تخريب موجب پرخاشگري مي گردد و پرخاشگري دلهره را به وجودمي آورد و دلهره پرخاشگري را تقويت مي كند . اما اين دور باطل با تقويت شدن ليبيد و شكسته مي گردد : سائقه عليه سائقه مرگ بكار مي افتد و بدين وسيله زندگي حفظ مي گردد و ادامه مي يابد . ملاني كلاين معتقد می باشد كه همين امر شكوفايي جنسي كودك را موجب مي گردد . ( هليگارد و اتكينسون 1985).

هايمن [19] معتقد می باشد كه ناكامي نيازهاي بدني راه دشمني با موضوعات مادي را هموار مي كند ، پيدايش كينه هاي اوليه به همان اندازه وابسته به احساس هاي بدني می باشد كه محبت هاي اوليه .

( هارتمن ، كريس و لوونستن [20]هر سه نفر دو گانگي ليبيد و ونيروي تخريب را مي پذيرند ، اما از بحث زيست شناسي درمورد نيروي مرگ و نيروي زندگي خود داري مي كنند و با مفهوم قديمي پرخاشگري كه مطابق آ”ن هدف پرخاش تخريب موضوع پرخاشگري می باشد مخالفت مي كنند و نشان مي دهند كه پرخاشگري به چهار فرآيند تازه تغيير مي كند : 1- جابجايي 2- والا گرايي 3- محدود شدن هدف ها 4- تداخل پيدا كردن باليبيد و آنها اهميت والاگرايي را بيشتر مي دانند ، زيرا والاگرايي نيروي پر خاشگري را تبديل به نيرويي مي سازد كه در اختيار « من » قرار مي گيرد و مانند يك اصل موضوعه مي پذيرند كه ثبات روابط عاطفي يا موضوعات از يك طرف به توانايي فرد در تحمل ناكامي وابسته می باشد واز طرف ديگر به والاگرايي و پرخاشگري مربوط مي گردد . ( پرخاشگري و ناكامي ص 27 ) .

سرج لوبوويسي [21]با مطالعه پرخاشگري در كودكان مي پذيرد كه تظاهرات پرخاشگري در كودكان يكسان يكنواخت ودرحال تحول می باشد . پرخاشگريها هم عكس العمل كودك در برابر شرايط محيط خارجي و عيني می باشد و هم عكس العملي می باشد در برابر تصوراتي كه رفته ، رفته دروني شده اند ، اين تصورات با شروع زندگي فرد در نتيجه روابط او با اشياء و جهان خارج متمايز گشته اند .همچنانكه لوبوويسي مي گويد ، به دشواري مي توان مجموعه رفتارها و سلوك فرد را تحت عنوان پرخاشگري مشخص كرد . زيرا پرخاشگري را مي توان به تمام رفتارهاي غريزي فرد منتصب ساخت در واقع كودك مي تواند در خوردن ، خوابيدن ، حركت كردن ، يا كنترل كردن ماهيچه هاي ادرار و مدفوع خود پرخاشگرانه باشد ويا بعدها در دوره كودكستان و دبستان خشم خود را به صورت هاي شديد و ملايم به شكل امتناع كردن ، مقابله کردن ، منكر شدن در زمينه هاي اجتماعي در رفتارهاي خشن ، تخريب و لجبازي نشان بدهد ، اين توصيف و تبين رفتار كودكان ناسازگار می باشد و تنها شامل تظاهراتي بيروني ، پرخاشگري مي گردد .

پرخاشگري را در كودكان عاقل ، خويشتن دار و مضطرب نيز مي توان يافت ، لوبوويسي در مورد كودكان مضطرب مي گويد : پرخاشگري در اضطراب نقشي بعهده نمي گيرد . و برعكس اضطراب مي تواند در كودك نحوه اي از بيان پرخاشگري باشد . از طرفي ديده مي گردد كه جوانان بسيار ناسازگار غالبا نا آرام و پرخاشگر بوده اند كه در جريان بلوغ كنترل شده اند . از نظر لوبوويسي رفتار پرخاشگرانه زاييده كودك به تنهايي نيست بلكه د رتغييرات روابط كودك و مادر پيدا مي گردد : از يك طرف برونفكني هاي كودك بر مادر واز طرف ديگر نتايج پاسخهاي مادر به اين برونفكني هاي پرخاشگرانه را بايد مورد توجه قرار داد .

تحقيقات تيره شناسان ، اهميت تاثير محيط اطراف فرد را در بروز رفتار پرخاشگرانه نشان داده می باشد . آنها نه تنها پرخاشگرانه را در كودكان نفي نمي كنند بلكه معلوم مي سازند كه رفتارهاي پرخاشگرانه تابع صورت هاي ويژه اي از ساخت شخصيت فرد مي باشد

 

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

تعداد صفحه :101

قیمت : 2500تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :               [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***