برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

 

فهرست مطالب

بخش اول: تربيت                           23-8

  • تربيت و قلمرو آن
  1. پايه‌هاي اساسي تربيت
  2. اشاراتي كوتاه به مراحل تربيت
  3. اهداف تربيتي
  4. عوامل تربيت
  5. سخن، ابزار تربيت
  6. اسلام و تربيت‌پذيري بشر
  7. نكات عقلي و اسلامي در تربيت‌پذيري بشر
  8. ارزش و اهميت تربيت
  9. توضيحاتي ديگر در باب هدف تربيت و تعليم
  10. تربيت و وظائف آن
  11. ويژگيهاي تربيت دختران
  12. عاليترين انتساب
  13. بهترين ميراث
  14. بروز نتايج تربيت

 

بخش دوم: شخصيت                           30-24

  • شخصيت چيست؟
  1. صفات پايدار
  2. منشا شخصيت
  3. اثبات شخصيت
  4. جوان و محيط اجتماعي
  5. اسلام و صفات شخصيت
  6. شخصيت فرزندان
  7. بشر و خواهش عزت نفس
  8. عزت نفس و آزادگي
  9. مراعات شرف كودك در خانواده
  10. آئين اسلام و عزت نفس

بخش سوم: خانواده و مسائل نوجوانان و جوانان              39-31

بخش اول: تربيت و مسائل عاطفي

الف: خانواده و تربيت

  • وظايف والدين
  1. سخني ديگر درمورد نخستين مربي كودك
  2. معلم اول كودك
  • پي‌ريزي قواعد زندگي
  1. خانواده و تربيت
  2. شريفترين خدمت
  3. مراقبت‌ها در هفت سال سوم
  4. تمايلات نوجوان و جوان
  5. در نظر داشتن نياز آنان
  6. مهرطلبي آنان
  7. هدايت نوجوان و جوان

ب: نياز به محبت                             43-40

  • جلوه‌هاي مهرطلبي
  1. جدائي‌هاي طولاني
  2. مهرورزي به هنگام بازگشت
  3. چهره متبسم
  4. چند نكته مهم

بخش چهارم: تأثیر پدر                       50-44

الف: اخلاق پدر

  • همدمي با فرزندان
  1. در برابر حرف حق
  2. اما سخني هم با شما

ب: بيگانگي با فرزندان

  • جوش كار و کوشش
  1. سر در لاك خود

ج: نزاع در خانه

  • خانه جهنمي
  1. سعادتمندي كانون
  2. گريز از خانه
  3. آثار بد خشونت‌ها

بخش پنجم: تأثیر مادر                       54-51

الف: اخلاق مادر

  • مادر و اخلاق اسلامي
  1. حوصلة مادر

ب: مادر و رازهاي فرزندان

  • مادر بهترين رازدار
  1. چند نكته مهم

ج: جنبه‌هاي مذهبي مادر

  • مادر و مذهب
  1. نياز به ايمان
  2. كنترل روابط
  3. در برابر عبادت فرزندان

بخش ششم:  احساس نابساماني در خانواده            62-54

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

الف: تبعيض در خانه

  • ارجحيت پسر بر دختر
  1. در آموزش علم
  2. مساله كار در خانه
  3. مراقبتها در ابراز عواطف

ب: تحقير در خانه

  • جوان و مسالة تحقير
  1. انتقادپذيري از فرزندان
  2. چند نكته مهم

ج: آزادي فرزندان در خانه

  • جوان و آزادي
  1. نوع آزادي
  2. نكته‌ها در كنترل

د: تکریم والدين

  • سئوالي در ذهن جوان
  1. نيكي به پدر و مادر
  2. رعايت حرمت فرزندان

بخش هفتم: نكته‌هاي مهم در روابط والدين و فرزندان         65-63

  • جبران خطاي تربيتي
  1. وظيفة والدين
  2. توقف رشد عقلي
  3. آسيبهاي روحي
  4. زياده‌روي در محبت
  5. بدترين پدران

بخش هشتم: دومين كلاس تربيت (مدرسه)               76-66

  • مدرسه و تكوين شخصيت كودكان و نوجوانان
  1. همگامي خانه و مدرسه
  2. تأثیر مدرسه در انتقال ارزشها
  3. رفتارهاي مذهبي چگونه تبلور مي‌يابد؟
  4. هشياريهاي فرهنگي در پاسداري از سلامت و رشد مطلوب
  5. مهاجمان فرهنگي كيستند؟
  6. هدف مهاجمان فرهنگي چيست؟
  7. رسالت اولياء و مربيان و پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي

منابع مورد بهره گیری:

 

 

بسمه تعالي

تحقيقات كاربرد مواد آموزشي:

مقدمه:

تقديم اين تحقيقات به آن معلمان و مربيان و اساتيدي كه شغل مقدس تدريس را با همه مشكلات و زحماتش و با در نظر داشتن تأثير والاي اين وظيفه بزرگ اجتماعي، و با رضايت تمام پذيرفته‌اندو ميدانند كه اگر امروز قدر كار بزرگ آنها كوچك شمرده گردد فردا در برابر رسول و اهل بيت پاكش يعني مربيان و معلمان والامقام بشري سرافراز و آبرومند خواهند بود.

و در ادامه تقديم مي‌دارم به آن جوانان و نوجوانان برومندي كه زحمات معلمان آگاه و دلسوز خود را پاس مي‌دارند و وجود آنها را در راه سعادت خود عزيز مي‌شمارند و محبت آنها را هميشه در دل پاكشان زنده مي‌دارند تا فردا در برابر رسول خدا و اولياي گرامي او عزيز و موجب روشني چشم استادان خويش باشند.

چنانكه در ميان شما رسولي از خودتان فرستاديم تا آيات ما را براي شما تلاوت كند و دلها و نفسهاي شما را از جهالتها و زشتيها و آلودگيها پاك نموده به اخلاق و فضايل انساني رشد و كمال بخشد و همچنين شما را تعليم كتاب و حكمت دهد و آن چیز که را كه در قدرت و امكان شما نبوده تا بفهميد به شما بياموزد. بنابراين مرا كه خالق و منعم شما هستم هميشه بياد داشته باشيد تا من هم به لطف بيشتر و عنايتهاي آينده شما را ياد كنم[1].


بخش اول: تربيت

تربيت و قلمرو آن

تربيت بطور اختصار عبارت می باشد از پرورش و رشد دادن استعدادهايي كه آفريدگار جهان در وجود بشر جهت سعادت و كمال او بوديعت گذاشته می باشد.

با اين تعريف اجمالي موضوعات زير در امر تربيت مورد دقت و توجه قرار مي‌گيرد:

  • تربيت‌كننده با داشتن هدف معين و علاقمندي كافي و آگاهي كامل به اهميت و ارزش تربيت اين مسئوليت مقدس را مي‌پذيرد.
  • او از تجربه‌ها و اطلاعات لازم بهره‌مند مي‌باشد و از اصول و مباني تربيت عالم و آگاه و خودش نيز از فضايل اخلاقي و مزاياي تربيتي برخوردار می باشد.
  • تربيت‌كننده نسبت به موقعيت فرد يا افراد مورد تربيت و استعدادهاي جسمي و روحي آنها آشنايي كامل دارد و مي‌داند كه چگونه انسانهايي را براي چه جامعه‌اي بايد بسازد.
  • مربي به وضع و شرايط محيطي كه در آن زندگي مي‌كند و نيازهاي اساسي آينده جامعه خود كاملاً آگاه می باشد و فعاليت خود را متناسب با آن نيازها بكار مي‌اندازد.
  • كار و فعاليت مربي مبتني بر طرح و برنامه حساب شده و متوجه به هدفهاي صحيح و مطلوب جامعه و متكي بر روش متناسب با اين هدفها انجام مي‌گيرد.
  • مسئول تربيت براي پيشبرد اهداف مقدس خويش ناگزير می باشد وسايل كار براي خود و افراد مورد تربيت متناسب با شرايط و امكانات زمان داشته باشد زيرا مي‌داند كه هيچ كاري بدون وسيله متناسب به انجام نمي‌رسد.
  • در جامعه‌اي كه اكثريت قريب به اتفاق آن مسلمانند مربي آگاه مي‌كوشد تا براي پايداري و استواري يك جامعه مترقي و مستقل اسلامي افرادي مؤمن و صاحب رشد و متخلق به اخلاق اسلامي و خدمتگزار به جامعه خود تربيت كند.

پايه‌هاي اساسي تربيت

تمايلات انساني و غرائز طبيعي بمنزلة پايه‌هاي اساسي می باشد كه تربيت بر روي آنها بنا مي‌گردد. يا بعبارت ديگر، تربيت عبارت از تعديل خواهشهاي طبيعي و تنظيم كيفيت بهره‌برداري از نيروهاي غريزي می باشد.

«خوي و منش عبارت می باشد از غرائزي كه شغل و تجربه آن را بگونه‌اي مختلف رنگ كرده و مانند كاشي‌كار ماهري پهلوي هم چيده می باشد.»[2]

موقعيكه آداب و رسوم تربيت بر اثر تكرار و ممارست، رنگ عادت بخود مي‌گيرد و بصورت خلق و خوي ثابت در مي‌آيد، آدمي بر طبق آن از سرمايه‌هاي طبيعي خود بهره گیری مي‌كند و به آساني، غرائز در مجاري عادات بجريان مي‌افتند.[3]

«عادات به محض آنكه تشكيل يافتند با بهره‌برداري از ذخيرة فعاليتهاي ذاتي آدمي، به وجود خود ادامه مي‌دهند و لاينقطع اين فعاليتها را به ميل خودشان تحريك مي‌كنند، تقويت مي‌نمايند، تفكيك مي‌سازند، متمركز مي‌كنند و از غرائز خام و نامنظم، دنيائي مطابق ميل خود به وجودمي‌آورند به طوري كه مي‌توان گفت آن موجود نه مخلوق عقل می باشد و نه زائيده غريزه، بلكه مصنوع عادات مي‌باشد.»[4]

اشاراتي كوتاه و مختصر به مراحل تربيت

پيامبر اسلام (ص) سنين ميان تولد تا 21 سالگي را كه با اهميت‌ترين مرحله تربيتي می باشد به سه مرحله تقسيم نموده می باشد، و در قالب يك حديث مي‌فرمايند: «فرزند، در هفت سال اول سيد و آقا می باشد، و در هفت سال دوم بنده، مطيع و فرمانبردار می باشد،‌ و در هفت سال سوم وزير، طرف شور و مسئول می باشد.»[5]

مراحل تربيت را از نظر اسلام مي‌توان در دو مرحلة پيش از تولد و بعد از تولد بررسي نمود، مرحلة پيش از تولد شامل پيش‌بيني‌هاي لازم در انتخاب همسر جهت انتقال صفات و ويژگيهاي مطلوب به كودك، تدابير لازم به هنگام انعقاد نطفه و دوران جنيني و زايمان، مرحله بعد از تولد را مي‌توان به پنج مرحله عمده تقسيم نمود:

كودكي، نوجواني، جواني، بزرگسالي، پيري كه ما از ذكر توضيحات اين مراحل فوق خودداري مي‌كنيم.[6]

اهداف تربيتي

  • هدفداري جهان عموماً و بشر خصوصاً به عنوان يك هدف تربيتي می باشد

تعليم و تربيت اسلامي نخست اين واقعيت تحول‌آفرين را به بشر متذكر مي‌گردد كه دستگاه خلقت عبث و بيهوده براي بازي نيست و قرآن مي‌فرمايد: «آسمان و زمين را با هر چه ميانشان هست بيهوده نيافريديم اين گمان كساني می باشد كه كافرند واي از جهنم براي آن كساني كه كافرند.»[7]

و همچنين در مورد هدفدار بودن خلقت بشر با صراحت و قاطعيت تمام مي‌فرمايند:

«گمان مي‌كنيد شما را بيهوده آفريديم و بسوي ما بازگشت نخواهيد كرد.»[8]

  • اطمينان و قرب الهي به عنوان يك هدف تربيتي می باشد

بشر با طي منازل و قطع مراحل در مقام والاي اطمينان و قرب به حق قرار مي‌گيرد، در قرآن آياتي در مورد اطمينان قلب وارد شده می باشد مانند در سوره فجر مي‌فرمايد: اي نفسي كه (در پرتو ايمان) به اطمينان رسيده‌اي همانا بسوي پروردگارت بازگرد با خشنودي متقابل تو از او و او از تو خشنود، پس داخل در مسلك بندگانم و داخل شو در بهشتم.

  • صبر بعنوان يك هدف تربيتي می باشد

اگر تصور كار، سيماي كارگران را تداعي مي‌كند كه بار توليد را به دوش مي‌كشد تصور صبر اين سئوال را به وجودمي‌آورد كه «صبر براي چه كسي مطرح مي‌گردد؟» و چه شرايطي می باشد كه بشر را به صبر نيازمند مي‌كند؟ از اين رهگذر می باشد كه مي‌بينيم صبر، آنجا طرح مي‌گردد كه پاي «اقدام» در ميان می باشد همچنانكه احتياج به «سپر» را كسي احساس مي‌كند كه مرد اسلحه و شمشير می باشد در متن آيات مربوط به صبر، به وضوع خواهيم ديد صبر نه تنها يك مفهوم ذهني نيست بلكه دقيقاً به جاي اقدام بكار رفته می باشد و درست بر عكس كسانيكه صبر را اعلام سكون و حتي عقب‌نشيني پنداشته‌اند در طي آيات فراواني، مفهوم كامل حركت و پيشروي دارد، به اين ترتيب صبر در تعليم و تربيت اسلامي تعريف ويژه خود را دارد و هیچگاه نبايد آن را با ملاكهاي عمومي سنجيد.

«براي آنها كه اهل ايمان و اقدام صالح هستند پاداش الهي از هر چيزي بهتر می باشد، البته اين پاداش را كسي غیر از صابران در نمي‌يابند.»[9]

«اي اهل ايمان در پيشرفت كار خود صبر و مقاومت پيشه كنيد و به ذكر خدا و نماز متوسل شويد خدا ياور صابران می باشد.»[10]

در اصول كافي باب صبر از قول معصوم آمده می باشد: صبر سه گونه می باشد: صبر بر مصيبت و صبر در برابر معصيتها و گناهان و صبر بر رنج ناشي از اطاعت خداوند و راه او

ايمان بر چهار پايه استوار می باشد: بر صبر و يقين و عدل و جهاد، و صبر نيز خود بر چهار شاخه: اشتياق، خوف، زهد، انتظار پس هر كس كه مشتاق بهشت بود از بند شهوتها و لذتها رها مي‌گردد، و كسي كه از عذاب خدا هراسيد از گناهان و محرمات كنار مي‌كشد، و كسي كه به دنيا بي‌رغبت گردید مصيبتها و سختيها را سبك مي‌شمارد و آن كه به انتظار مرگ بود، در انجام هرچه زودتر و هرچه بيشتر نيكوئيها و آرمانهاي خير سرعت مي‌گيرد.[11]

«هركس از مؤمنين به بلايي گرفتار گردد و صبر كند برايش اجر هزار شهيد باشد.»

در خاتمه يادآور مي‌شويم كه صبر بر دو رويه استوار می باشد: صبر از آن چیز که دوست داري و صبر بر آن چیز که كراهت داري و شهوتها، اطاعتها

 

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

تعداد صفحه :82

قیمت : 2500تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

پشتیبانی سایت :               [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***