برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

فهرست مطالب

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

مقدمه. 9

ضرورت پژوهش.. 25

مطالعه معضلات دیکته نویسی (نوشتاری) دانش آموزان.. 25

تعریف مفاهیم  به صورت مفهومی و عملیاتی.. 30

عمده‌ترین مشکل املایی دانش‌آموزان:. 31

الف. نارسانویسی:. 31

ب. ضعف در حافظه‌ی دیداری:. 33

علل ضعف حافظه‌ی دیداری:. 33

ج. ضعف در تمیز دیداری.. 34

د. حساسیت شنوایی.. 34

پایین بودن حساسیت شنوایی عامل اصلی این اختلال می باشد. نمونه‌ی این نوع اختلال:  35

ه. عدم دقت و توجه. 35

علل اشتباه نویسی در دندانه:. 35

اشکالات مربوط به تشدید:. 37

تعریف املا:. 38

الگوی برنامه درسی املا:. 41

مهم‌ترین محاسن این الگو عبارت از:. 42

اما به جهت هماهنگی مقدار متن املا در پایه‌های مختلف بدین توضیح پیشنهاد می گردد:  44

معيارهاي ارزشيابي.. 47

فصل سوم. 51

بهره گیری از یک جامعه آماری با موضوع  غلط های املایی دانش آموزان دوره ی دبستان   52

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

مقدمه ای برای فصل سوم. 53

هدف پژوهش.. 58

تعریف عملیاتی.. 58

روش پژوهش.. 60

جامعه ی آماری.. 60

توضیحات نمونه آماری که توسط پرسشنامه بدست آمده می باشد : 74

جامعه تحقيق : 74

حجم نمونه در روش نمونه گيري : 74

ابزار اندازه گيري : 74

روش اجراي تحقيق : 75

آمار توصيفي : 75

فصل چهارم. 76

مقدمه : 77

سوالات  پرسش نامه. 78

فصل پنجم.. 92

راهکارهایی برای حل معضلات نوشتاری.. 93

نتيجه گيري.. 96

منابع: 97

 

فهرست جداول و نمودار ها

جدول بر اساس پاسخ های نمونه آماری.. 79

1ـ تاثیر جامعه به این مشکل : 80

2ـ مشکل نوشتاری غیر قابل در مان می باشد . 3ـ چه مقدار اعتقاد دارند که این مشکل  قابل در مان می باشد . 81

3ـ چه مقدار اعتقاد دارند که این مشکل  قابل در مان می باشد . 82

4ـ چه مقدار مشاوره تاثیر دارد ؟. 83

5ـ تاثیر افراد خانواده بر بهبود بر معضلات نوشتاری  . 84

6ـ تاثیر آموزشهای خارج از کلاس برای بهبود نوشتن .7ـ تمرین  مستمر می تواند تاثیر زیادی بر نوشتن داشته باشد   85

7ـ تمرین  مستمر می تواند تاثیر زیادی بر نوشتن داشته باشد.. 86

8ـ برخورد بد دیگران برای جلو گیری از پیشرفت. 87

9ـ تأثیر آموزگار در بهبود. 88

10ـ تاثیر بهبود نیافتن از معضلات نوشتاری و ترک تحصیل  . 89

11ـ  معضلات نوشتاری تا چه حد به وراثت مربوط می گردد ؟. 90

12ـ تا چه حد امکان دارد که این مشکل بر طرف نشود با تمرین  . 91

جدول شماره ی 1 – تعداد دانش آموزان نمونه ی آماری بر حسب جنس، پایه و نوع مدرسه  جمع چهارم سوم دوم پایه و جنس…. 61

یافته های پژوهش…. 62

جدول شماره ی 2 – سهم غلط های آموزشی دانش آموزان (درصد به کل). 63

جدول شماره ی 3 – سهم غلط های ناشی از بی دقتی دانش آموزان (درصد به کل). 64

جدول شماره ی 4 – سهم غلط های ناشی از ضعف حساسیت شنوایی( درصد به کل)  65

جدول شماره 5 – سهم غلط های املایی ناشی از ضعف حافظه ی دیداری (درصد به کل) جنس     66

جدول شماره 6 – سهم غلط های املایی ناشی از نارسانویسی (درصد به کل) جنس…. 66

جدول شماره ی 7 – سهم غلط های املایی ناشی از ضعف حافظه ی شنوایی (درصد به کل)  68

تهیه چند جدول از نمونه آماری در یک شهر بین جنس های مخالف از نظر معضلات رفتاری :.. 68

جدول 1. توزیع فراوانی و درصد اختلالات رفتاری دانش آموزان در جمع و  بر حسب جنس.. 68

جدول 2. آزمون 2x و توزیع اختلالات رفتاری دانش آموزان ابتدایی بر حسب جنس.. 69

جدول 3. توزیع اختلالات نوشتاری در دانش آموزان بر حسب پایه تحصیلی.. 70

جدول 4. توزیع فراوانی و درصد شیوع اختلالات ( بر حسب ابعاد چهار گانه اختلالات ) در دختران و پسران مقطع ابتدایی.. 71

 

 

چکیده

 

وجود معضلات شدید در نوشتن کلمات به گونه صحیح، باعث نگرانی شدید والدین و معلم کودک می گردد. املا، بخشی از برنامه آموزشی می باشد که دوران خلاقیت و تفکر واگرا، مطرح نیست، بلکه تنها آموزش یک نمونه یا ترتیب حروف مد نظر می باشد. کودکان و نوجوانان بسیاری از معضلات نادرست نویسی رنج می برند که تکراری نوشتاری لغات غلط نوشته شده تنها راه حل نیست. بلکه می توان رفتارهای ورودی دانش آموزان را برای نوشتن تقویت نمود مانند: تقویت ادراک شنیداری و حافظه اصوات، تقویت ادراک بصری و حافظه حروف تقویت مهارتهای حرکتی، و یا تقویت مسیرهای حسی، بینایی، شنوایی، حرکتی و لامسه به این هدف مهم دست پیدا نمود.

برای تقویت نارسانویسی می توان از روش فرنالد بهره گیری نمود که از حواس مختلفی مانند بینایی، شنوایی، لامسه و حرکتی بهره گیری می کند و ارزش آن در آموزش قواعد انطباق واج نویسی و توانمندی دانش آموز برای تشخیص بین حروف و اصوات حروف الفبا می باشد.

عوامل مهمترین قسمت معضلات آموزشی املا در کودکان ابتدایی که از هوش طبیعی و حتی بالاتر برخوردارند، معضلات املای کلمات با حروف همصدا می باشد که برای درمان آن اول بایستی سبب شناسی نمود:

بعد از مطالعه وضعیت بینایی ( اپتو متریست)، مطالعه وضعیت اندام گفتاری، مطالعه حافظه بینایی و ترتیب توالی در پیوند صدا و ( نوشتاری) مطالعه انگیزه و دقت دانش آموز و ارزیابی مهارتهای حرکتی ظریف دانش آموزان ( نشستن و طرز مداد در انگشتان و…) می توان از راهبردهایی به این شکل بهره گیری نمود:

تمیز شکل از زمینه- روابط فضایی- بازشناسی – راههای تقویت بینایی مانند نام بردن اشیای دیده شده- ساختن اشکال از سوی موزائیک های رنگی- بازی با چوب کبریت و با از بین بردن عوامل بیرونی بازدارنده و محدود کننده و بهره گیری از رنگ های مناسب در وی ایجاد انگیزه نمود. شکست ها و ضعف دانش آموزان با برنامه درمانی به حداقل رسانده و او را به کسب نمره بالاتر امیدوار سازیم.

 

مقدمه

گویند: معلمی، علاوه بر علم، (( هنر)) نیز هست؛ و یک هنرمند، تنها با شناخت کامل متعامل و خویشتن، می تواند در آفرینش های هنری، موفق گردد، و معلم نیز چنین می باشد. او انسانی تواناست که می تواند همانند پروردگار خویش و با توسل و تمک به توانایی هایی که جهان آفرین بدو عنایت کرده می باشد. از خاک و گل، تندیس های دلنشین و چشم نواز بیافریند و همانند رب خود، (( فتبارک الله احسن الخالقین)) بر آید.

براستی، اگر ویژگی های خاک و گلی که دست مایه آفرینش هنرمندانه (( معل)) می باشد، ناشناخته بماند، چگونه می تواند از پدید آمدن کاستی ها و عیوب در مراحل آخرین این تعامل آگاهی یابد؛

اگر معلم دچار این سهو گردد که نداند هر سخن و کلام و اقدام و رفتار او در خاطر و ذهن دانش آموز او به جای می ماند، سرانجام در برابر کاستی های انتقال معلومات خویش به دانش آموزان شگفت زده خواهد ماند؛ و این در همه زمینه های آموزش و پرورش، صادق می باشد و مانند در آموزش درست نویسی کلمات و جملات ( در املاء و نگارش) که ظرافت های بسیار به همراه دارد و آگاهی معلم به آن ظرایف، موفقیت او را تسریع خواهد نمود.

شکل نوشتاری زبان، عالی ترین و پیچیده ترین ارتباط و آخرین مرحله ای می باشد که آموخته می گردد پس تجارب مفید و بنیادی زبان در گوش دادن، سخن گفتن، توانایی نگهداری موضوع و مطالب شنیده شده در ذهن ( حافظه شنوایی) ترسیم گرافیکی حرف و کلمه ( رسم الخط مناسب) به کارگیری صحیح ابزار نوشتن، خواندن و حافظه بینایی و حرکتی مناسب، پیش نیازهایی برای نوشتن به حساب می آیند و عدم موفقیت کودکان در مهارتهای یادگیری ممکن می باشد آنها را به ناکامی، افسردگی و اضطراب مبتلا می کند و معضلات عاطفی و اجتماعی ثانویه ای به عنوان واکنش ناتوانائیهای یادگیری در آنان به وجود آورد. یکی از معضلات آموزشی دانش آموزان، ناتوانی در املای صحیح کلمات می باشد به گونه معمول 60 درصد غلط های املایی دانش آموزان ابتدایی در کلمات با حروف هم صدا بوده می باشد. در این مقاله کوشش شده با تشخیص و اقدام ( مداخله جبرانی) این معضلات را مرتفع سازد.

از نکات مهمی که در هدایت دانش آموزان به درست نویسی املایی کلمات مفید و موثر می باشد- علاوه بر قوانین جاری بر ساختار واژگان- در نظر داشتن این نکته ظریف می باشد که آشنایی و سابقه ذهنی از لغات و واژگان، از نشانه های درست بودن کلمه نوشته شده می باشد، یعنی: به دانش آموزان توصیه می گردد اگر در صحت یا نادرستی نگارش واژه ای دچار تردید شدند، به بایگانی ذهنی و خاطره خویش مراجعه کنند و معلوم سازند آیا تا کنون چنین کلمه ای را با چنین ساختاری دیده اند و به خاطر دارند یا خیر؟ و غریبه و نا آشنا بودن، با احتمال بسیار، نشانه نادرستی کلمه می باشد: اما یک معلم هوشیار مراقب می باشد در همین بخش از طریقه تعلیم درست نویسی، سابقه ای ذهنی از اشکال نادرست لغات، در خاطره دانش آموزان ننشاند.

زیرا قوانین درست نویسی املای کلمات، آن اندازه جازم و قانونمند نیست که بتوان با ارائه قانونی شامل، وافی و نافی، دانش آموزان را به درست نویسی املای کلمات راهنمایی نمود و سوابق دیداری با واژه ای، جواز صحت را در ذهن صادر می کند، لازم می باشد در این باب دقت گردد که حتی به عنوان (( هشدار)) به دانش آموزان، تصویر واژه ای نادرست از جهت املایی، در معرض دیدگان دانش آموزان قرار نگیرد.

در هدایت دانش آموزان، به درست نویسی لغات و کلمات، دشواری های بسیار هست؛ زیرا در زبان و سیر الخط فارسی، تعدادی از (( واج)) با یک علامت نمایانده می شوند و بالعکس، برای یک واج، چند علامت یا به اصطلاح (( حرف)) هست، مانند:

( ض. ظ. ز. ذ) و ( ت. ط) و ( ه. ح) و… که تمام آن حروف یا علامت های هر گروه، در فارسی، یکسان تلفظ می شوند و گزینش یک حرف از سوی دانش آموزان یا به سائقه آشنایی قبلی با نگارش واژه ای خاص میسر می باشد، یا از طریق ریشه یابی لغات. ( آن هم تنها در واژگان عربی دخیل در زبان فارسی) و یا مطالعه و پژوهش مختصر می توان دریافت که دانش آموز، از راه نخست ( یادگیری و آشنایی مبتنی شیوه نگارش لغت و کلمه)، حروف لازم را بر می گزیند و به همین علت خاص، لازم می باشد در آموزش املاء، به این ویژگی توجه بیشتری مبذول گردد.

 

تعریف دانش آموزان دارای اختلال:

دانش آموزان L.D به دانش آموزانی گفته می گردد که علی رغم داشتن هوش طبیعی و حواس سالم در یک یا چند حیطه زبان نوشتاری ، شفاهی ، تفکر یا حساب کردن دچار مشکل باشد.

دانش آموزان اختلال رفتاری B.D به 5 دسته کلی تقسیم می گردد:

  • اختلال ADHD
  • اختلال اضطراری

3- اختلال سلوکی

4- اختلال مقابله ای

5- اختلال رشدی فراگیر(طیف اتیسم)که بر اساس طبقه بندی

DSMIV شناسایی و ارزیابی می گردد.

 

اهم وظایف و فعالیتها:

  • برنامه ریزی آموزشی،نظارت و تجهیز مراکز L.D در مطالعه تشخیص و درمان
  • برنامه ریزی آموزشی،نظارت و تجهیز مراکز .D B در مطالعه تشخیص و درمان
  • برقراری ارتباط مداوم با مراکز علمی – دانشگاهی به مقصود بهره گیری از آخرین نتایج ودست آوردهای علمی.
  • برنامه ریزی ، نظارت و هدایت لازم در برگزاری گروه های آموزشی ، کارگاه ها ، جلسات ضروری و…
  • انجام مأموریت ها و بازدید ها ی لازم از مراکز L.D , و B.D برنامه ریزی در تجهیز مراکز به کیت های تخصصی ،آموزشی و…
  • ایجاد هماهنگی لازم با کارشناس آموزش ابتدایی استان در جهت شناسایی کودکان دچار معضلات ویژه یادگیری و برنامه ریزی – هدایت و نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی.

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

تعداد صفحه :99

قیمت : 2500تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :               [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***