برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

چكيده:

در اين تحقيق سعي شده می باشد به يكي از مهمترين موضوعات مهم آموزش يعني شيوة آموزش مفاهيم ديني به كودكان پرداخته گردد گرچه اين به مثابة بحر در كوزه كردن می باشد كه به قول مولانا:

«گر بريزي بحر را در كوزه اي       چند گنجد؟ قسمت يك روزه اي »

البته پس از مقدمه بخش اول مي‌باشد كه به بررسي ويژگيهاي كودكان ، مراحل رشد آنها و ويژگيهاي اين مراحل  پرداخته شده می باشد . در بخش دوم عواملي كه در تربيت كودك مؤثر می باشد از قبل از تولد تا بلوغ بررسي شده می باشد. در بخش سوم به قسمتي از سخنان معصومين (ع) دراين مورد پرداخته شده می باشد كه حاوي بهترين نكات روان‌شناسي می باشد . بخش چهارم اختصاص به اصل تربيت دارد كه چه چيزهاي و چه اصولي بايد ضمن تربيت كودك رعايت گردد . در بخش پنجم روشهاي تربيت ديني بررسي شده و سعي شده مؤثرترين آنها ذكر گردد و در آخرين بخش برخي مفاهيم نسبي و درك كودكان از آنها ، سپس شيوة آموزش آنها بطور اختصاصي پرداخته شده می باشد.

منابع مورد بهره گیری در تحقيق نيز كتبي روايي مانند بحارالانوار و ميزان الحكمه مي‌باشند و برخي كتب روانشناسي و تربيتي ، همچنين از چند مقاله در اين زمينه از نشريات معتبر بهره گیری شده می باشد و همينطور به چند فرهنگ جهت كليد واژه‌ها مراجعه شده می باشد.

 

 

بخش اول :‌آشنايي با ويژگيهاي كودكان و مراحل رشد

مقدمه :

آشنايي با ويژگيها، روحيات و شناخت صحيح استعدادها و توانايي ها ،كاستي ها ، نيازها و نيروهاي جسماني  و رواني كودكان در مراحل مختلف سني از عوامل بسيار مهم وكارساز امر آموزش و پرورش می باشد. از اساسي ترين ويژگيها كه مي‌تواند در امر آموزش مفاهيم ديني به ما كمك كند وجودگرايش ديني و ميل به سوي امورمذهبي در كودك می باشد. ما معتقديم كه كودكان سرشت خداجوي دارند و مفاهيم اساسي دين اسلام اموري هستند كه با سرشت كودك سازگارند و اكتسابي نيستند و اين علاقه در درون وجود آنهاست و وظيفة تعليم و تربيت شكوفا كردن اين گرايش‌هاي فطري می باشد.[1]

 

تمايلات فطري

از ويژگيهايي كه مي‌تواند ما را در آموزش معارف دين كمك كند وجود تمايلات فطري در كودك می باشد علاقه كودك به دين و خدا در درونش بوده و در سن بلوغ به شكوفايي آشكار مي‌رسد و نيازمند آن نيست كه وجود خدا را به كودك بقبولانند بلكه بايد اين باور فطري به خدا را در او حفظ و شكوفا نمايند. براي اين مقصود بايد با بيان آثار رحمت الهي و آگاه گردن قلب و عقلش از اين آثار و ذكر نعمات بهشتي سراسروجودش را از اين حب عاطفي سرشار سازد.[2]

امام سجاد عليه السلام در اين زمينه مي‌فرمايند: خداوند به موسي عليه السلام وحي نمود كه مردم را به من علاقه مند كن و آنان را نيز نزد من محبوب ساز ، عرض نمود چگونه ؟ وحي آمد كه نعمتهاي من را براي آنان بازگو كن آنان خود عاشق من خواهند گردید.[3]

 

چرا از كودكي ؟

بر اساس يافته هاي روانكاوي نخستين تجربه ها ،نخستين عادتها ، نخستين باورها و نخستين احساسات ، پايدار ترين آنها می باشد . از  همين رو كودكان كه نخستين         تجربه ها و احساسات خود را نسبت به دين و احكام ديني در خانواده از والدين مي‌گيرند مي‌تواند اين نخستين ها ، مقدس ترين و زيباترين باشد.

به همين سبب می باشد كه توجه هاي اوليه به مذهب پايدارترين می باشد ، به گونه‌اي كه هستة اولين و جان ماية بنيادي وي حس ديني را شكل مي‌دهد. مثلاً توجه هاي اوليه كودك به نماز و چگونگي برپايي آن با همة آداب و فضيلت هاي زيباشناسانة آن از طريق مشاهدة رفتار ديني والدين صورت مي‌گيرد. پاره اي از رفتارها و احساسات و باورها به شكل ناهشيار و نامرئي به كودك منتقل مي‌گردد كه از رفتار هاي آگاهانه بسيار قوي ترو عميق تر می باشد و آن چیز که در عميق ترين لايه هاي شخصيت باقي مي ماند به بخش ناهشيار و نامرئي شخصيت والدين متكي می باشد .كودكان ونوجوانان بيشتر از پرداختن به رفتارهاي ظاهري والدين از باورها و توجه هاي نهفته و پنهان آنها نسبت اعمال و اعتقادات تأثير مي‌پذيرند.[4]

 

دوره هاي تفكر مذهبي كودك

از مباحث مهم كه بايد مورد توجه قرار گيرد ، رشد تفكر ديني می باشد ، چرا كه با شناخت ويژگيهاي تفكر ديني دانش‌آموزان راه براي گزينش روشهاي مناسب آموزش ديني هموار خواهد گردید.

محققان بزرگي همچون پياژه ، هامز وگلومن دوران هاي اصلي مختلفي را براي رشد تربيتي مذهبي كودك بيان كرده اند كه به اختصار به بيان نظريه گلومن كه به نظر مي‌رسد از كمال بيشتري برخوردار می باشد و تكامل يافتة نظرية پياژه مي‌باشد مي‌پردازيم.

وي تحقيقات بسياري كرد كه در اثر اين بود كه مي‌ديد دانش‌آموزان داستانهاي ديني را كه مي‌شنيدند سعي مي‌كردند با تجربيات خود وفق دهند و درك كنند سرانجام به پنج مرحله قائل گردید:

  • دورة ما قبل تفكر مذهبي ( تا 7 و8 سالگي )
  • دورة تفكر مذهبي ناقص اول ( 7 تا 9 سالگي )
  • دورة تفكر مذهبي ناقص دوم ( 9 تا 11 سالگي )
  • دورة اول تفكر مذهبي شخصي ( 11 تا 13 سالگي )
  • دورة دوم تفكر مذهبي شخصي ( 13 سالگي به بعد)[5]
شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

الف ) در اين دوره تفكر شهودي، تفكر ديني كودكان دو ويژگي دارد:

1ـ خود محوري بودن.

2ـ تك كانوني بودن .

يعني داوري هاي كودك صرفاً از نقطه نظر خود او صورت مي‌گيرد و ديگر اينكه يك جنبه از يك حادثه را جدا مي‌كند. كودكان در اين دوره بسياري از واژه‌هاي مذهبي را بكار مي‌برند بي‌آنكه معني آن را دريابند. آنان اكثراً يك جنبه از موضوع را جدا كرده و به آن اهميت مي‌دهند كه ممكن می باشد جنبه فرعي و  بسيار خوبي باشد.[6]

ب ) در اين دوره كودكان بسوي تفكر عملياتي حركت كرده ، اگرچه مراتبي از تفكر عيني دست يافته اما در بدست آوردن سطوح مورد نياز ناموفق بوده و دچار اشتباهات آشكار مي‌گردد . او بهتر مي‌تواند واقعيت را به هم مربوط سازد و نظر او كمتر تك كانوني می باشد اما هنوز خود محور می باشد . اما دامنة اين خود محوري كمتر شده می باشد و منشاء ديگر اين می باشد كه او مفاهيم انتزاعي را به معناي تحت الفظي و تجسم يافته معنا مي‌كند.[7]

ج ) ويژگي اين دوره ارتباط كودك با موقعيتها و رفتارهاي عيني می باشد . رشد تفكر عملياتي حركت رو به جلوي آنان را از نخستين دوره هاي خيال پردازي تسريع مي‌بخشد و از نظر جزيي و كودكانه رهايي بخشيده در سطح جديدي بر حسب ويژگيهاي اين دوره محدود مي‌كند، در اين دوره توجيحات فيزيكي در يك احساس عيني معقول هستند و از نظر كودك مي‌توان از اين راه به واقعيتها دست يافت.[8]

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

د ) تغييري كه در اين مرحله رخ مي‌دهد حركت تفكر عيني به سوي تفكر انتزاعي بيشتر می باشد اما تغيير تدريجي اين مرحله را مي‌توان دوره اي بين خيال پردازي و منطق بزرگ شان دانست. در اين زمان تا حد زيادي فعاليتهاي عقلي جايگزين مي‌گردد و استقرار و قياس منطقي پيش رفته اي بكار برده مي‌گردد.

هـ ) اين مرحله آخرين مرحله اي می باشد كه درآن تفكر بصورت فرضيه اي و قياسي و بودن ممانعت عناصر عيني انجام مي‌گيرد. در اين حال تفكر در شكل سمبليك يا انتزاعي ميسر مي‌گردد و تلاشهايي صورت مي‌گيرد تا فرضيه ها خارج از حوزه‌ي تجارب وضع گرديده و با بهره گیری از دليل قبول يا رد شوند. نوجوان مي‌تواند با يك تئوري آغاز كند و به واقعيتها كه حوزة تفكر او را به گونه قابل ملاحظه اي گسترش دهد، بازگشت نمايد.[9]

 

تاثير تفاوتهاي فردي

البته بايد در اين زمينه به تفاوتهاي فردي كودكان نيز توجه داشت كه به دو گونه‌اند:

  • تفاوت در سرعت كه برخي كودكان از همسالان خود از حدسني مورد انتظار جلوترند و بعضي عقب تر . البته تجارب كودكان تأثير به سزايي در اين سرعت دارد مانند ارتباط با مكانهاي مذهبي .
  • سطوح مختلف تفكر كودكان :‌برخي از كودكان در پاسخ به يك سؤال در سطح عمليات عيني قرار دارند و در پاسخ به سؤالاتي ديگر به تفكر شهودي بر مي‌گردند كه اين مسأله به ،‌تجارب و زمينه هاي گوناگون موجود در اوبر مي‌گردد.[10]

 

هدف تربيت ديني

غايت تربيت ديني فلاح و رستگاري می باشد و علت گمراهي ، كژ فهمي از دين می باشد يا اقدام نكردن به آن .

هدف تربيت ديني پرورش حس خداجويي و پرستش گري به قصد رها سازي نشان از وابستگي و ذلت و اسارت بسوي آزادي عزت و بالندگي می باشد و همچنين هدف رسيدن به سعادت باطني و چشيدن لذت معنوي و شادابي دروني می باشد ،اشباع نيازهاي معنوي و تقويت و تحريك اين نيازها ، پرورش و تقويت عشق آدمي‌به حقيقتي كه در فطرت به او وديعه داده شده می باشد.[11]

 

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

تعداد صفحه :50

قیمت : 2500تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :               [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***