تکه ای از متن پایان نامه :

صوب اصل صحیحی می باشد که دلالت می کند بر نزول چیزی و مستقر شدنش در جایی که بایستی مستقر گردد. از آن صواب در سخن و اقدام، گویی امری می باشد که نازل شده می باشد و در جایی که بایستی مستقر گردد مستقر شده می باشد. و آن برعکس خطا می باشد.

  • صوب‏:الصَّوْب‏: ضِدّ الخطأ كالصّواب‏[1]
  • شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              
  • و الصَّوْبُ‏: ضِدُّ الخَطَإِ، كالصَّوَاب‏. قَوْلٌ‏ صَوْبُ‏ و صَوَاب‏.[2]
  • الصَّوَابُ‏: ضد الخطأ، و منه قوله تعالى: إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ‏ صَواباً [78/ 38] أي لم يقل خطأ. [3]

 

2-9. تراب

(إِنَّا أَنْذَرْناكُمْ عَذاباً قَريباً يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ وَ يَقُولُ الْكافِرُ يا لَيْتَني‏ كُنْتُ تُراباً (40))

“و ما شما را از عذاب نزديكى بيم داديم! اين عذاب در روزى خواهد بود كه بشر آن چیز که را از قبل با دستهاى خود فرستاده مى‏بيند، و كافر مى‏گويد: «اى كاش خاك بودم (و گرفتار عذاب نمى‏شدم)!»”

 

الف) روایات

  • حدثني به أحمد بن الحسن القطان قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا قَالَ حَدَّثَنَا بَكْرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَبِيبٍ قَالَ حَدَّثَنَا تَمِيمُ بْنُ بُهْلُولٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ الْعَبْدِيُّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ عَبَايَةَ بْنِ رِبْعِيٍّ قَالَ: قُلْتُ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ لِمَ كَنَّى رَسُولُ اللَّهِ9 عَلِيّاً7 أَبَا تُرَابٍ قَالَ لِأَنَّهُ صَاحِبُ الْأَرْضِ وَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى أَهْلِهَا بَعْدَهُ وَ بِهِ بَقَاؤُهَا وَ إِلَيْهِ سُكُونُهَا وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ9 يَقُولُ إِنَّهُ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ وَ رَأَى الْكَافِرُ مَا أَعَدَّ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِشِيعَةِ عَلِيٍّ مِنَ الثَّوَابِ وَ الزُّلْفَى وَ الْكَرَامَةِ قَالَ يَا لَيْتَنِي‏ كُنْتُ‏ تُرَاباً يَعْنِي مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ يَقُولُ الْكافِرُ يا لَيْتَنِي‏ كُنْتُ‏ تُراباً.[4]

…عباية بن ربعى گويد: به عبد اللّه بن عبّاس گفتم: چرا پيغمبر خدا9 علىّ را به ابو تراب كنيه داد؟ گفت: زيرا او مالك و صاحب كره زمين مى‏باشد، و بعد از پيغمبر9 حجّت خدا بر ساكنان زمين می باشد، و بقاى زمين به او، و آرامش زمين از بركت

[1] عبدالله بن محمد ازدی، کتاب الماء، اول، (تهران: دانشگاه علوم پزشكي ايران- موسسه مطالعات تاريخ پزشكي، طب اسلامي و مكمل، 1387ش)، ج‏2، ص 789.

[2] محمد بن محمد مرتضی زبیدی، ج‏2، ص 153.

[3] فخرالدین بن محمد طریحی، ج‏2، ص102.

[4] محمد بن علی ابن بابویه، علل الشرائع، اول، (قم: كتاب فروشى داورى، 1385ش)، ج‏1، ص 156؛ سید هاشم بحرانی، ج5، ص572.

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

 ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه