برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

فهرست مطالب

فصل اول.. 6

مقدمه. 7

تاریخچه اختلال بیش فعالی.. 8

شیوع بیش فعالی.. 9

انواع بیش‌فعالی.. 10

نوع بی‌دقت و بدون توجه. 10

نوع تکانشی – بیش‌فعالی.. 11

نوع ترکیبی.. 12

چطور می‌توان فهمید کودکی مبتلا به ADHD می باشد؟ 13

نشانه هاي رفتاري: 14

اظهار مساله: 23

اهمیت و ضرورت انجام پژوهش: 24

متغیرهای پژوهش :   25

اهداف پژوهش در مورد بیش فعالی.. 26

ادامه بیش‌فعالی تا بزرگسالی.. 28

ژنتیک، مهم‌ترین عامل.. 29

فواید و مضرات پژوهش در مورد بیش فعالی دانش آموزان   32

فصل دوم.. 33

پیشینه پژوهش : 34

سبب شناسي: 37

نظریه اولین کسی که در مورد این نوع اختلال نظر داد. 39

آمار اختلال بیش فعالی.. 40

همه‌گیر شناسی.. 41

فصل سوم. 42

جامعه تحقيق : 43

حجم نمونه در روش نمونه گيري : 43

ابزار اندازه گيري : 43

روش اجراي تحقيق : 44

آمار توصيفي : 44

فصل چهارم.. 45

مقدمه : 46

سوالات طرح شده جهت پرسشنامه.. 47

جدول پرسش نامه. 48

1ـ جامعه چه مقدار به این مشکل اهمیت می دهد . 49

2ـ اعتقاد دارند که این مشکل یک بیماری غیر قابل در مان می باشد . 3ـ چه مقدار اعتقاد دارند که این مشکل  قابل در مان می باشد . 50

3ـ چه مقدار اعتقاد دارند که این مشکل  قابل در مان می باشد . 51

4ـ چه مقدار مشاوره تاثیر دارد ؟ 52

5ـ تاثیر افراد خانواده بر بهبود فرد . 53

6ـ تاثیر آموزشهای روانشناسان به خانواده ها برای بهبود. 54

7ـ بهبود بیماری می تواند تاثیر زیادی بر مشکل تحصیلی دانس اموز داشته باشد . 55

8ـ برخورد دیگران برای سرخورده شدن . 56

9ـ تأثیر پزشک در درمان. 57

10ـ نکات مثبت بیش فعالی . 58

11ـ  يكي از عوامل مهم در ادرصد وراثتی بودن بیش فعالی . 59

12ـ امکان دارد این بیماری تا بزرگ سالی باقی بماند . 60

فصل پنجم. 61

پیشنهاد و راهبرهای برای آموزگاران.. 62

راهکارها و پیشنهادات… 77

مربیان هم بایستی آموزش ببینند.. 77

روش هاي درمان: 79

درمان بیش فعالی با تغذیه امکان پذیر می باشد… 82

درمان بیش فعالی کودک با غذا 82

– اسیدهای چرب ضروری: 82

غذاهایی که بایستی از خوردن آن ها اجتناب نمود عبارت اند از: 84

روش هایی برای کنترل کودکان بیش فعال.. 87

راهکارهای زیر ممکن می باشد دراین مورد به شما کمک کنند: 87

بریده قسمتی از یک پژوهش در مورد چگونگی درمان.. 95

نتيجه گیری : 99

منابع: 100

 

فهرست نمودار ها

1ـ  جامعه چه مقدار به این مشکل اهمیت می دهد .   47

2ـ اعتقاد دارند که این مشکل یک بیماری غیر قابل در مان می باشد .   47

6ـ تاثیر آموزشهای روانشناسان به خانواده ها برای بهبو   47

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

7ـ بهبود بیماری می تواند تاثیر زیادی بر مشکل تحصیلی دانس اموز داشته باشد.. 47

8ـ برخورد دیگران برای سرخورده شدن … 47

9ـ تأثیر پزشک در درمان.. 47

10ـ نکات مثبت بیش فعالی … 47

11ـ  يكي از عوامل مهم در ادرصد وراثتی بودن بیش فعالی .   47

12ـ امکان دارد این بیماری تا بزرگ سالی باقی بماند .   47

 

فصل اول

 

مقدمه

بیش‌فعالی به حالتی دلالت می کند که در آن کودک به نحوی مفرط و بیش از اندازه فعال و پرجنب‌ و جوش می باشد. تحرک زیاد این کودکان نه تنها خود آنها را بلکه اطرافیان ، همکلاس‌ها ، اولیای مدرسه را دچار مشکل می کند. از آن جایی که در میان درصد بالایی از معتادین و افرادی که ترک تحصیل کرده‌اند علایم بیش فعالی در کودکی قابل نظاره می باشد.

از طرفی کودکان بیش فعال در معرض خطر بالایی از اختلال سلوک ، شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند لذا آگاهی همگان بویژه والدین و معلمان در این حالات از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

 

نقص در تمرکز یا اختلال بیش‌فعالی (ADHD)

شرایطی را برای کودک ایجاد می کند که نتواند آرام و بدون حرکت بنشیند، رفتارش را کنترل کرده و توجه خود را به یک موضوع خاص معطوف کند.

تاریخچه اختلال بیش فعالی

قدیمی ترین توصیفی که از بیش فعالی یا فزون جنبشی هست از پزشکی آلمانی به نام هاینریش هافمن در میانه سال های ۱۸۰۰ می باشد. شکسپیر در یکی از شخصیت های داستانی خود در نمایش نامه «شاه هنری هشتم» به نوعی از این بیماری تصریح کرده می باشد.

در ادبیات توصیفی کودکان با اختلال نارسایی بیش فعالی به نام بعضی از افراد معروف برمی خوریم که نویسندگان آن منابع ادعا کرده اند که این افراد، به این اختلال مبتلا بودند. این ادعا براساس توضیح حالی که از زندگی این افراد در تاریخ آمده انجام گرفته می باشد بدون اینکه این ادعا را تأیید بکنیم نام بعضی از این افراد را یادآور می شویم.

سقراط، موزارت، ناپلئون بناپارت، جمال عبدالناصر، نیوتون،الکساندر گراهام بل، چرچیل، هانس کریستین آندرسون، آگاتا کریستی ، بتهوون، لئوناردو داوینچی، گالیله، لئو تولستوی، ارنست همینگوی، شاهزاده چارلز، ونگوگ، ادیسون، بیل کلینتون، جرج بوش، جان کندی، جان راکفلر، بیسمارک، داروین، اینشتین، برناد شاو، پیکاسو

شیوع بیش فعالی

از هر 100 کودک 5 کودک می‌توانند مبتلا به ADHA باشند. پسران 3 برابر بیش از دختران در معرض ابتلا قرار دارند. اغلب این معضلات قبل از 7 سالگی آغاز می شوند و ممکن می باشد والدین تا وقتی که فرزندشان بزرگتر نشده متوجه مشکل او نگردند. پزشکان نمی‌دانند که چه چیزی باعث بروز ADHD می گردد اما مطالعات بر روی مغز بشر‌ها را به فهم علل اجتماعی ADHD نزدیکتر کرده می باشد.

پزشکان عقیده دارند افراد مبتلا به ADHD فاقد میزان کافی از مواد شیمیایی خاص به نام میانجی‌های عصبی در مغز هستند. این مواد شیمیایی به مغز در کنترل کردن رفتار کمک می کند. والدین و آموزگاران باعث ایجاد ADHD در کودک نمی‌شوند ، بلکه آنها می‌توانند در فعالیت‌های کودک به وی کمک کنند.

انواع بیش‌فعالی

نوع بی‌دقت و بدون توجه

در این نوع در فرد نمی تواند روی تکلیفی که به او می‌دهند و یا یک فعالیت خاص تمرکز داشته باشد. اکثر کودکان دچار ADHD در دقت و توجه کردن دچار مشکل هستند. این دسته از افراد غالبا:

  • توجه زیادی به جزئیات ندارند.
  • بر بازی‌ها و کارهای مدرسه نمی‌توانند تمرکز داشته باشند.
  • کارهای مدرسه و فعالیت‌های روزانه خود را در منزل تا آخر دنبال نمی‌کنند و آنها را به پایان نمی‌رسانند.
  • ‌نمی‌توانند یک وظیفه یا تکلیف را تمام و کمال انجام دهند.
  • اسباب بازی‌ها ، کتاب‌ها و وسایلشان را اغلب گم می‌کنند.

نوع تکانشی – بیش‌فعالی

در این نوع از اختلال فرد بسیار فعال می باشد. و بدون فکر اقدام به فعالیت و انجام کار می کند. فعالیت بیش از حد معمول ، قابل نظاره‌ترین مشخصه اختلال ADHD می باشد. کودک بیش‌فعال همیشه در حال انجام کاری می‌باشد. ممکن می باشد سطح بیش‌فعالی با افزایش سن کاهش یابد. این کودکان قبلا از این که راجع به عملی فکر کنند آن را انجام می‌دهند.

برای مثال این کودکان ممکن می باشد بطور ناگهانی وسط خیابان شروع به دویدن کنند و از یک سمت به سمت دیگر خیابان بدون نگاه کردن حرکت کنند و یا این که از درخت بلندی شروع به بالا رفتن کنند. ممکن می باشد آن ها موقعیت‌های خطرناک شگفت زده شوند. گاهی هم هیچ ایده و فکری برای خارج شدن از این وضعیت ندارند. غالبا ، فعالیت‌های تکانشی و بیش‌فعالی با هم همواره هستند. مشخصه کودکانی که این اختلال را با هم دارند بدین گونه می باشد:

  • بی‌قراری و ناآرامی
  • ‌دویدن مداوم از سویی به سوی دیگر و یا بالا رفتن از چیزی
  • پایین آمدن از صندلی وقتی که اجازه این کار را ندارند.
  • عدم توانایی در بی‌سر و صدا بازی کردن
  • بیش از حد صحبت کردن
  • پاسخ‌دادن ناگهانی و بدون فکر به پرسشی که هنوز تمام نشده می باشد.
  • عدم توانایی در صبر کردن برای نوبت خود
  • بدون اجازه وسط بازی دیگران پریدن
  • وسط صحبت دیگران پریدن

نوع ترکیبی

در این نوع اختلال فرد بسیار فعال می باشد و بدون فکر اقدام به فعالیت و انجام کار می‌نماید. کودکان با این نوع اختلال نشانه‌هایی از هر دو نوع قبل را که متذکر شویم دارا هستند. آنها در توجه‌کردن، بیش‌فعال بودن و کنترل تکانش‌های خود دچار مشکل هستند. البته گاهی تمام کودکان بی‌توجه هستند و یا اینکه بیش از حد فعالیت می‌کنند و حرکات تکانشی دارند.

اما در کودکان دچار ADHD این حرکات همیشگی هستند نه استثنایی این رفتارها برای کودک در خانه ، مدرسه و با دوستان معضلات حقیقی ایجاد می‌کنند در نتیجه اکثر کودکان دچار این اختلال ، احساس افسردگی ، اضطراب و عدم اطمینان به خود را دارند. این احساسات جزء نشانه‌های ADHD محسوب نمی‌شوند و در اثر معضلات مکرر در خانه و مدرسه در کودک ایجاد می شوند.

چطور می‌توان فهمید کودکی مبتلا به ADHD می باشد؟

وقتی علایم ADHD در کودکی نظاره گردد بایستی توسط یک متخصص ماهر مورد ارزیابی قرار گیرد. این فرد می‌تواند از کارکنان مدرسه باشد و یا این که در مطب خصوصی مشغول بکار باشد. تنها راه حصول اطمینان ، ارزیابی کامل توسط متخصص می‌باشد. بایستی در اینجا به دو نکته توجه داشت:

  • نباید نظر دیگران را دال بر این که کودکی ADHD می باشد به آسانی پذیرفت.
  • این نکته مهم می باشد که کودک همراه با ADHD ناتوانایی‌های دیگران را نیز دارد.

نداشتن آرام و قرار وتمرکز، پر جنب و جوش  بودن و  به  قول  معروف  از ديوارراست بالا رفتن مانند مشخصه هاي  يک  دانش آموز  بيش فعال  می باشد.دانش آموزي که  ناخواسته  با  داشتن اين اختلال، از فعاليت بيش از حدي برخوردار  می باشد  اغلب  از سوي ديگران به ويژه خانواده و معلم خود سرزنش و تحقير مي گردد و از طرف ديگر با بازيگوشي و شيطنت  بسيار  همه  را عاصي  مي کند.در اين ميان مهم ترين عاملي که مي تواند ياري دهنده دانش آموزان بيش فعال باشد، اطلاع  رساني صحيح و مداخله به موقع براي برطرف کردن اين نقيصه می باشد؛ مشکلي که اگر به رفع آن توجه نشود، صدمه جبران ناپذيري بر دانش آموز بيش فعال وارد خواهد نمود.

نشانه هاي رفتاري:

انجمن روانپزشكي آمريكا ۱۴ ويژگي را به  عنوان  نشانه هاي اختلال  بيش فعالي برشمرده می باشد. حداقل بايد هشت مورد از اين ويژگي ها به مدت حداقل شش ماه در كودك نظاره گردد تا به گونه قطعي وجود اختلال مذكور مورد تأييد قرار گيرد.

۱ـ تكان خوردن در سرجا و در اغلب موارد بازي با دست و پا

۲ـ بي تابي كردن و بي قراري در روبرو شدن با محرك هاي بيروني

۴ـ پاسخگويي به سؤالات، قبل از كامل شدن آنها

۵ـ عدم رعايت نوبت در جريان بازي، يا موقعيت هاي گروهي

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

۶ـ به پايان نرساندن كارهاي خواسته شده و پيروي نكردن از دستورالعمل

۷ـ توجه نكردن به درست بجای آوردن تكاليف و بازي

۸ـ ناتمام رها كردن يك فعاليت و پرداختن به فعاليت ديگر

۹ـ نداشتن آرامش هنگام بازي در اكثر اوقات

۱۰ـ صحبت كردن بيش از اندازه

۱۱ـ قطع صحبت يا فعاليت ديگران در اغلب موارد

۱۲ـ گوش نكردن به صحبت هاي ديگران

۱۳ـ گم كردن وسايل و ملزومات مورد بهره گیری در مدرسه

۱۴ـ پرداختن به امور فيزيكي خطرناك بدون در نظر گرفتن عواقب آن

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

تعداد صفحه :101

قیمت : 2500تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :               [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***