Menu

دانلود فایل تحقیق : دانلود پایان نامه ارشد در مورد: ارزیابی تطبیقی روایات معصومین با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

0 Comment


تکه ای از متن پایان نامه :

گفته می گردد غَرِقَ‏ في الماء غَرَقاً از باب تعب پس او غَرِقٌ‏ می باشد. و همچنین غَارِقٌ آمد‏. و در مصباح آمده می باشد: در البارع از خلیل حکایت شده می باشد: الغَرِق فرورفته در آب بدون مردن می باشد، پس اگر به خاطر غرق شدن بمیرد پس او غَرِيقٌ‏ می باشد، مانند كريم. و جمع‏ الغَرِيقِ‏ غَرْقَى‏ می باشد مانند قتيل و قتلى.

  • انّ الأصل الواحد في المادّة: هو صيرورة شي‏ء في استيلاء شي‏ء آخر بحيث تنتفى عنه القدرة و الاختيار، سواء كان المستولى أمرا مادّيّا محسوسا كالماء أو معنويّا كالابتلاءات المحيطة بالنفس و الأفكار المستولية و غيرها. فإذا تحقّق معنى الاستيلاء و سلب القدرة: يصدق‏ الغَرَقُ‏، و لا خصوصيّة للشي‏ء المستولى في كونه مايعا أو عملا أو فكرا أو ابتلاء أو عدوّا أو صديقا، نعم‏ الغَرَقُ‏ في الماء من أظهر مصاديقه، فيحمل عليه عند الإطلاق. وَ قَوْمَ نُوحٍ لَمَّا كَذَّبُوا الرُّسُلَ‏ أَغْرَقْناهُمْ‏- 25/ 37… وَ النَّازِعاتِ‏ غَرْقاً وَ النَّاشِطاتِ نَشْطاً وَ السَّابِحاتِ سَبْحاً فَالسَّابِقاتِ سَبْقاً- 79/ 1. النزع: القلع. و النشط: الطيب في العمل. و الغَرْقُ‏ اسم مصدر من الغرق، و يدلّ على حالة وقوع في استيلاء شي‏ء. و المراد الّذين ينتزعون من التعلّقات المادّيّة و يخرجون من القيود و العادات الحاكمة في عالم الطبيعة، متوجّها الى عالم النور و الروحانيّة، و في حال الاستغراق تحت استيلاء الحكومة الإلهيّة و الجذبات الربّانيّة، و هم يسلكون الى اللَّه المتعال بطيب نفس و حالة بهجة و اشتياق. و هذا المعنى هو المنظور في الآية الكريمة، بقرينة تقابله بقلوب واجفة، و أنّ النظر في السورة الى بيان المقامات الخمسة للإنسان. و هذه الحقيقة الروحانيّة تنطبق في الظاهر على المجاهدين المنتزعين الخارجين عن أوطانهم و المنقطعين عن أموالهم و تمام الفاظ اين ماده در قرآن مجيد به معنى غرق در آب به كار رفته غیر از دو آيه زير: وَ النَّازِعاتِ‏ غَرْقاً. وَ النَّاشِطاتِ نَشْطاً نازعات: 1 و غَرْقاً بر وزن فلس به معنى گردیدّت می باشد گويند: «غَرَّقَ‏ وَ أَغْرَقَ‏ فِي الْقَوْسِ» يعنى كمان را به غايت شدت كشيد. غَرْقاً صفت مصدر محذوف می باشد يعنى: «وَ النَّازِعَاتِ نَزْعاً غَرْقاً» قسم بكشندگان كشيدن شديد معنى آيه در «دبر» ديده گردد.[1]

 

ج) نتیجه‌گیری

واژه‌ی غرقا از ریشه‌ی غرق می باشد. از نظر ابن فارس غرق یک اصل یگانه‌ای می باشد که بر پایان یافتن در چیزی دلالت می‌‌کند که به نهایتش می‌رسد. بعضی از لغویان مصدر ثلاثی مجرد این ریشه را به معنای فرورفتن در آب، دین، بلا و نعمت دانسته‌اند. از نظر مصطفوی این ریشه به معنای چیزی می باشد که در چیرگیِ چیز دیگری گردد به‌ گونه‌ای که اختیار و قدرت از آن منتفی می گردد، چه تصرف کننده امر مادی محسوس باشد مانند آب یا معنوی باشد مانند بلا‌هایی که نفس را در‌بر می‌گیرد و افکار تصرف کننده و غیر آن. غرقا د

[1]  علی اکبر قرشی، ج،5 ص94-95.

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

 ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه