Menu

منبع تحقیق : دانلود پایان نامه با عنوان: ارزیابی تطبیقی روایات معصومین با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

0 Comment


تکه ای از متن پایان نامه :

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              
شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

  • وجود اوست، از پيامبر خدا9 شنيدم كه فرمود: روز قيامت زیرا شخص كافر نعمتهايى را كه از خداوند بعنوان پاداش و كاميابى، براى شيعه على7 فراهم آورده می باشد بنگرد، گويد: يا لَيْتَنِي‏ كُنْتُ‏ تُراباً (اى كاش من هم شيعه على بودم) و اين می باشد كه ترب‏ تُرَاب‏ خاك، خداى تعالى گويد: (خَلَقَكُمْ مِنْ تُرابٍ‏- 20/ روم) و (يا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً- 40/ نباء). تَرِبَ‏- يعنى آن چنان نيازمند و فقير گردید كه گويى به خاك متّصل شده و بر خاك نشسته می باشد و آيه (أَوْ مِسْكِيناً ذا مَتْرَبَةٍ- 16/ بلد) يعنى از فقر و تنگدستى بر خاك نشسته می باشد. ترَبَ‏- طورى بى‏نياز گردید كه گويى به اندازه خاك زمين مال حاصل كرده می باشد. التّراب‏- خود زمين می باشد. تَيْرَب‏- مفرد- تَيَارِب‏ و تَوْرَب‏ و تَوْرَاب‏، مقصود همان تراب و خاك می باشد. ريح‏ تُرَبَة: بادى خاك افشان و خاك بيز.[1]
  • أنّ الأصل الواحد في هذه المادّة: هو المسكنة و الخضوع الكامل. و لمّا كان التراب مصداقا كاملا لهذا المعنى، لغاية انخفاضه و استكانته بحيث إنّه واقع تحت الأقدام: فأطلق عليه التراب و سائر مشتقّاته. و من هذا المعنى المتربة بمعنى المسكنة و الفاقة، و هكذا قولهم ترب الرجل إذا افتقر.و أمّا الْأَتْرَابُ‏ فهو جمع ترب كخشن، و هو من ثبت له الخضوع و اتّصف بالانخفاض و الانقياد و التسليم، و بهذا المعنى يطلق على الحور العين من جهة اطاعتهن‏و خضوعهنّ غاية الخضوع و نهاية الطاعة.[2]

اصل یگانه در این ماده درماندگی و فروتنی کامل می باشد. و از آنجا که خاک مصداق کامل این معناست، به دلیل نهایت پایین بودن و درماندگی‌اش به گونه‌ای که زیر پاها قرار دارد، پس بر آن و دیگر مشتقاتش تراب اطلاق گردید. و از این معنی متربة به معنای درماندگی و نیازمندی می باشد، و همچنین این گفته‌‌ی آنها ترب الرجل اگر فقیر گردد. و اما أَتْرَاب‏ جمع ترب مانند خشن می باشد، و او کسی می باشد که فروتنی و متصف شدن به پایین بودن، پیروی و سرسپردگی، و به این معنی بر حور العین اطلاق می گردد از جهت اطاعت و فروتنی‌شان، فروتنی و اطاعتی کامل.

  • التُّرْبُ‏ و التُّرابُ‏ و التِّرْباءُ و التُّرَبَاءُ و التِّوْرَبُ‏ و التَّيْرَبُ‏ و التِّوْرابُ‏ و التَّيْرابُ‏ و التَّرْيَبُ‏ و التَّرِيبُ‏ كله واحد. و التُّرْبةَ: الأَرْضَ. و تُرْبةُ الإِنسان: رَمْسُه.و تُربةُ الأَرض: ظاهِرُها. و أَتْرَبَ‏ الشي‏ءَ: وَضَعَ عليه‏ التراب‏. و تَتَرَّبَ‏ فلان‏ تَتْرِيباً إذا تَلَوَّثَ‏ بالترابِ‏. و أَرضٌ‏ تَرْبَاءُ: ذاتُ‏ تُرابٍ‏. و مكانٌ‏ تَرِبٌ‏: كثير التُّراب‏. و رِيحٌ‏ تَرِبةٌ: جاءَت‏ بالتُّراب‏.[3]

التُّرْبُ‏ و التُّرابُ‏ و التِّرْباءُ و التُّرَبَاءُ و التِّوْرَبُ‏ و التَّيْرَبُ‏ و التِّوْرابُ‏ و التَّيْرابُ‏ و التَّرْيَبُ‏ و التَّرِيبُ‏ همه یکی می باشد

[1] حسین بن محمد راغب اصفهانی، ترجمه و پژوهش مفردات الفاظ قرآن، (ترجمه غلامرضا خسروی حسینی) دوم، (تهران: نشر مرتضوی، 1374ش)، ج‏1، ص342.

[2] حسن مصطفوی، ج‏1، ص413-414.

[3] عبد الله على مهنا، ج‏1، ص126.

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

 ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه