تکه ای از متن پایان نامه :

    شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              
  • و كَعَّبَتِ‏ الجاريةُ: نَهَدَ ثَدْيُها. و جارية كَعَابٌ‏ و مُكَعَّبٌ‏ و كاعِبٌ‏، و جمعُ‏ الكاعِبِ‏ كَوَاعِبُ‏. و كَعَبَ‏ الثَّدْيُ: نَهَدَ.[1]

و كَعَّبَتِ‏ الجاريةُ: پستانش برآمد. و کنیز كَعَاب‏ و مُكَعَّب و كاعِب‏، و جمع كاعِبِ كَوَاعِب می باشد. و كَعَبَ‏ الثَّدْيُ: برآمد.

 

ج) نتیجه‌گیری

ماده‌ی کعب از نظر ابن فارس در اصل به معنای برجستگی و بلندی در چیزی می باشد. کواعب جمع اسم فاعل کاعب می باشد. از نظر لغویان کاعب به معنای زنی می باشد که پستانش برجسته شده می باشد. در روایت هم به این معنا یعنی دختران نارپستان آمده می باشد و اقوال لغویان و روایت باهم سازگار می باشد. اما مصطفوی اصل این ماده را برجستگی در چیزی، یعنی تورم و باد کردن در آن به صورت پیوسته به لحاظ مادی یا معنوی می‌داند. او کاعب را در این آیه به معنای متعالی بلندمرتبه از جهت معنوی و نورانی بودن می‌داند و معتقد می باشد که معنای برآمده پستان در این آیه مناسب نیست.

 

2-7. روح

(يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا لا يَتَكَلَّمُونَ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً (38))

“روزى كه «روح» و «ملائكه» در يك صف مى‏ايستند و هيچ يك، غیر از به اذن خداوند رحمان، سخن نمى‏گويند، و (آن گاه كه مى‏گويند) درست مى‏گويند!”

 

الف) روایات

و روى علي بن إبراهيم بإسناده عن الصادق7 قال هو ملك أعظم من جبرائيل و ميكائيل.[2]

استجلاب المنافع و استدفاع المضارّ، و هو المذكور في قوله: وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ‏ الرُّوحِ‏ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي‏ [الإسراء/ 85] و سمّي أشراف الملائكة أَرْوَاحاً، نحو: يَوْمَ‏ يَقُومُ‏ الرُّوحُ‏ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا [النبأ/ 38]، تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ‏ [المعارج/ 4]، نَزَلَ بِهِ‏ الرُّوحُ‏ الْأَمِينُ‏ [الشعراء/ 193]، سمّي به جبريل، و سمّاه‏ بِرُوحِ‏ القدس في قوله: قُلْ نَزَّلَهُ‏ رُوحُ‏

[1] عبد الله على مهنا، لسان اللسان، اول، (بیروت: دار الكتب العلمية، 1413ق)، ج‏2، ص 463.

[2] فضل بن حسن طبرسی، مجمع البيان فى تفسير القرآن، (پژوهش با مقدمه محمد جواد بلاغی) سوم، (تهران: نشر ناصر خسرو، 1372ش)، ج‏10، ص 647؛ محمد باقر بن محمد تقى مجلسی، مرآة العقول في توضیح أخبار آل الرسول، (پژوهش و تصحیح سید هاشم محلاتی) دوم، (تهران: دار الكتب الإسلامية، 1404ق)، ج‏5، ص156؛ سید هاشم بحرانی، ج‏5، ص571.

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

 ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه