تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

فصل اول

          

 

  • qطرح تحقيق
  • qمقدمه
  • qبيان مسئله
  • qاهداف تحقيق
  • qاهميت موضوع تحقيق
  • qفرضيه هاي تحقيق
  • qتعريف واژه ها واصطلاحات
  • qموانع ومحدوديت هاي تحقيق

 

مقدمه :

شايد براي عده اي تصور اينكه بتوان در مدرسه اي از تشويق بهره گیری كرد كمي دشواراست اما واقعيت اين می باشد كه مي توان در سنگر مدارس شاهد حضور با شكوه معلمان وشاگرداني بود كه با سرمايه از محبت وچهره هاي متبسم ومصصم در کوشش هستند كه در كارهاي خود موفق بوده اند. پس بايد رنگ مدرسه اي يادآور زيبائيها ونيكوئيها باشد. چرا كه هم انسانها بالاخص نوجوانان محبت پذير مي باشند. ولذا نياز به محبت از اساسي ترين نيازهاي هر بشر مي باشد. تشويق نيروها واستعدادهاي دانش آموزان را به كار مي اندازد واستقامت آنها را در كارها زياد مي كند وموجبات سرعت در كارهاي بدني را فراهم مي كند ودر كارهاي فكري موجب سعي وكوشش بيشتري  مي گردد[1]. تشويق وتقويت رفتار مثبت كودكان سبب شكل گيري عادات مطلوب در آنان مي گردد. به عبارت ديگر از آنجا كه از طريق رفتارهاي تشويق آميز كلامي وغير كلامي مادي وعنوي فردي وگروهي مستقيم وغير مستقيم مربي بيش از هر چيز به يك نياز هم نوجوانان يعني نياز به محبت متعلق وتوجه پاسخ داده مي گردد.

ما شاهد بيشترين مؤثرترين وپايدارترين اثر در رفتار آنان هستيم در حالي كه وقتي دانش آموزي را تنبيه مي كنيمن نه تنها به هيچ يك از نيازهاي خطري واساسي او پاسخ نمي دهيم بلكه تعادل حياتي اش را برهم زده او را با تجربه ناخوش آيندي كه همواره ازآن گريز دارد مواجه مي كنيم ولو اينكه بطور موقت رفتار مطلوب آن را كنترل كرده باشيم[2].

رسول خدا پايه رفتار با كودكان و نوجوانان را بر محبت استوار كرده وسفارش مي كند كه آنان را گرامي بداريم وبا جايزه اي كه امكان وفايش هست انان را تشويق نمائيم.[3]

بهره گیری ازروش تشويق ومحبت يكي از روشهاي تربيتي بسيار مؤثر ونشانه صدر ونقش مطمئنه داشتن فرد می باشد. خداي تعالي رمز پيروزي پيامبر اكرم (ص) رادر همين توضیح صدور محبت ورزي پيامبر به امت خود مي داند : به موجب لطف ورحمت الهي برايشان اموزشي نجواه وبا انان مشورت كن ( وبه آنان شخصيت بده )[4]

كودك اگر از لحاظ درسي واخلاقي در سطح غير قابل قبولي باشد بايد نقطه مثبتي در وضع رفتار وظاهر او يافت وازآن بعنوان جاي پاي براي تشويق وي بهره گیری كرده مثلا ممكن می باشد دستهايش لطيف واز آن بعنوان جاي پاي براي تشويق وي بهره گیری كرده مثلا ممكن می باشد دستهايش لطيف ويا موي سرش اصلاح شده ومرتب باشد همچنين ممكن می باشد به تميزي كفشهايش اهميت بده ويا دفتر وكتاب خودرا خوب نگه داري كند. به هر حال بايد از همان نقطه مثبت و روزنه كوچك نوري به زندگي تحصيلي كودك تابيده شخصيت قابل قبولي از او ساخت وزندگي جديدي را برايش پي ريزي كرد. سرگرميها وعلائق كودك نيز نبايد از نظر معلم دور نمايد[5].

مقداري توجه وتحسين براي هر كسي مفيد می باشد زیرا بشر نياز به تاييد واحترام ديگران دارد ومي خواهد در هر كاري كه فعاليت مي كند ديگران كوشش او را قدر بدانند و برايش ارزش قائل شوند. منتها براي سرآمد شدن يا برجسته شدن ودريافت تحسين بايد كوشش بيش از حد متعارف داشته والبته به موازات كوشش آمادگي واستعداد آن فعاليت ويژه هم بايد در بشر باشد[6].

كودك بايد اقدام خوب را بر پايه اقدام به وظيفه شخصي واجتماعي وبدون توقع داشتن پاداش انجام دهد ولي والدين به اين عنوان كه او فردي وظيفه شناس می باشد او را تشويق كنند. تشويق بهتر می باشد صورت مالي پيدا نكند بلكه اولا كودك بايد خواندن نماز را مانند ديگران وظيفه خود بداند و ثانيا تشويق ما از او بهعنوان ابزار رضايت از انجام وظيفه اش باشد. يعني نشان دهيم كه از عملش خشنوديم وبعد در بستن بالاتر به او بفهمانيم كه خدا هم ازاين اقدام او راضي می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

تشويق بايد واحد ضوابط وحدود باشد يعني اينكه نبايد فرد براي اقدام تشويق گردد.

بلكه شايسته می باشد كه رفتارهاي خاص وبرجسته او مورد ستايش قرار گيرد. اما به جهت گستردگي موضوع فوق دراين پروژه فقط به موضوع تشويق مي پردازيم كه البته از اهميت خاصي ( ويژه اي ) نسبت به تنبيه در مواردي نياز می باشد ولي بايد باشد كه شاعر عالي مقام سعدي مي فرمايد :

جمعه به مكتب آورد طفل گريز پاي را درس معلم اربود زمزمه محبتي

 

بيان مسئله :

با در نظر داشتن مسائلي كه گذشت مي خواهيم بدانيم كه چه نوع تشويق اثر مثبت داد و چه نوع آن اثر منفي وآيا تشويق تنها راه موفقيت يك دانش آموزاست ؟ تشويق بايد چگونه باشد آيا به نوع واندازه كاري كه انجام داده مي گردد بستگي دارد ؟ آيا واقعا تشويق بيش از روشهاي ديگر مانند تنبيه بر پيشرفت تحصيلي دانش اموزان تاثير دارد؟ تشويق در منزل واز طرف والدين موثرتر می باشد يا از طرف اولياء مدرسه ؟ آيا از طريق تشويق مي توان از نروي يك فرد حداكثر فايده را برد و تمام خواسته خود را بدست آنها (دانش آموازان) برآورده ساخت ؟ و آيا تشويق فردي موثرتر يا تشويق گروهي ؟

اسكينر روانشناس رفتارگرا چنين عقديده دارد كه تنبيه شديد كودكان ونوجوانان در قبال انجام رفتار نا مطلوب ممكن می باشد موقتا به حذف آن رفتار در كودك بينجامد ولي در بيشتر مواقع به بروز رفتارهاي جبراني انتقام جويانه وضد اجتماعي مي گردد ويا مشكلات هيجاني ديگري را به بار مي آورد تنبيه هايي كه معلمان بر كودكان روا مي دارند از يك طرف مشكلات عاطفي وا ختلافات رفتاري را موجب مي گردد واز طرف ديگر ارتباط معلم شاگرد آشفتگي ايجاد كرده وامكان بازسازي وترميم آن را مشكل ودر مواقعي دور از دسترس مي سازد. در چنين شرايطي كودك تصور منفي را كه از معلم تنبيه گر دارد ممكن می باشد به معلمان ديگر محيط آموزش وحتي فضاي فيزيكي مدرسه …. دهد. معلمان پرخاشگر وهيجاني كه از عهده كنترل رفتار خودشان بر نمي آيند با تنبيه هاي شديد ومكرر آثار سوء در سازگاري شاگردان خود خواهند گذاشت ومقاومت آنها را در يادگيري دروس برخواهند انگيخت[7].

 

هدفهاي تحقيق

بطور كلي انجام يك تحقيق مستلزم هدفهاي می باشد كه اين هدفها از پيش در نظر هر محققي تأثیر بسته می باشد زیرا تشويق در مدارس راهنمائي بطور تمامي مستقيم وغير مستقيم صورت مي گيرد وباد اهداف تحقيق نيز در برگيرنده روشها باشد لازم به ذكر می باشد كه تشويق آموز قادر به انجام آن خواهد بود تا فرآيندهاي ياد گيري او تقويت

شده وعلاقه به حل مسائل پيدا نمايد در اين صورت هدفهاي اين تحقيق عبارتند از :

  • انواع تشويق مستقيم عملكرد ومستقيم دانش آموز را تقويت مي نمايد.
شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

روشهاي غير مستقيم تشويق نيز باعث افزايش كارايي دانش آموزان مي گردد.

[1] احمد بهشتي – مجله تربيت شماره (2) سال هشتم – ص 13

[2] دكتر غلامعلي افروز – چكيده اي از روانشناسي تربيتي چاپ اول – ص 43

[3] رضا فرهاديان – مجله تربيت شماره (1) سال هشتم – ص 19

[4] غلامرضا مديد عزيزي مجله پيوند شماره 74 – خرداد ص 18 – 17

[5] اسماعيل بيابانگر – مجله پيوند – شماره 74 مهر – 1374 ص 43

[6] سيما نظيري – مجله پيوند – شماره 74 اردبيهشت 1374 – ص 42

[7] سيروس ممبيني – مجله پيوند.

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

تعداد صفحه : 71

قیمت : 14700تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :               [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***