تکه ای از متن پایان نامه :

فتنه مصداقی از  جنگ نرم در اسلام1

از آنجایی که در قرآن از جنگ نرم به عنوان «فتنه» یاد شده می باشد در ذیل به تعریف فتنه خواهیم پرداخت.

وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ؛  (بقره/191)

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ؛ (بقره/217)

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلّهِ؛ (بقره/ 193)

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّه؛ (انفال/39)

واژة فتنه در زبان عربي کاربردهاي مختلفي دارد: «داغ کردن» (يوم هم علي النار يفتنون)؛ «وسيلة آزمايش» (انما اموالکم و اولادکم فتنة)؛‌ «حجت و دليل» (ثم لم تکن فتنتهم الا ان قالوا و الله ربنا ما کنا مشرکين) و …. ريشة همة آنها يک چيز می باشد و آن عبارت می باشد از «اختلال همراه با اضطراب.» فتنه نسبت به وضع سابق و نظم ظاهري موجود، امري ناپسند و شرّ به شمار مي‌آيد؛ زيرا متضمن اختلال و اضطراب می باشد اما نسبت به نتيجه‌اي که از آن حاصل مي‌گردد خير يا شر بودن آن بستگي به نوع مواجهة افراد يا جوامع با آن دارد. به اضطراب‌ها و تزلزل‌هاي دروني و باطني و روحي که در حوزة باورهاي ديني و نظام ارزشي فرد پيدا مي‌گردد نيز «فتنه» گفته مي‌گردد. به تعبير ديگر، به اموري که موجب چنين تزلزل‌ها و اضطراب‌هايي در حوزه‌هاي اعتقادي و باورها و ارزش‌هاي فرد مي‌گردد، «فتنه» گفته مي‌گردد. به امتحان و بلا و اختبار نيز به اين دليل فتنه گفته مي‌گردد که موجب اضطراب و تزلزل و نگراني بشر مي‌گردد. به دليل نگران بودن نسبت به نتيجه امتحان، بشر دچار اضطراب و تزلزل مي‌گردد. به همين دليل به امتحان نيز فتنه گفته مي‌گردد (نک: شریفی، 1388 :35)

بررسي منابع مختلف اسلامي و به خصوص قرآن كريم نشان مي دهد كه اين كلمه به معناي وسيله آزمايش، قتل، شدت بلا، گناه، عذاب، گمراهي، كفران و ناسپاسي، اختلاف و فريفتن و… به كار رفته می باشد . ( علی عبدالله، 1380: 229 و معلوف، 1384: 752)

در تفسير شريف ”الميزان“  فتنه اين گونه تعريف شده می باشد: «فتنه آن می باشد که به  وسيله آن چيزي امتحان گردد، به خود امتحان و به لازم امتحان كه شدت و عذا ب می باشد و به ضلال و شرك كه سبب عذاب هستند، اطلاق مي گردد.  در قرآن به همه اين معاني به كار رفته می باشد. (طباطبائی، 1361: 90)

 

3. آسيب‌زنندة آگاهان‌: «اصاب البلاء مَن ابصر فيها، و اخطأ البلاءُ من عمِي عنها»: فتنه‌گران آغاز مي‌کوشند «شخصيت» و يا حتي «شخص» کساني که پشت پردة افکار و انديشه‌ها و نقشه‌هاي آنان را مي‌دانند ترور کرده و از سر راه خود بردارند. به همين دليل، کساني که از فتنه‌ها آگاهي دارند و نسبت به آنها هشدار مي‌دهند، مورد غضب ارباب فتنه قرار مي‌گيرند. بي‌جهت نيست که در فتنة اخير بيشترين حملات به ساحت مقام معظم رهبري صورت گرفت. او بود که فتنه را به

1ـ تلخیصی از : شریفی، 1388 و www.ksw.ir

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

اصول و مبانی جنگ نرم در اسلام

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

اصول و مبانی جنگ نرم در اسلام

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه