عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفری 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

تکه ای از متن پایان نامه :

 

و عذر یافتن می باشد و خود کلمه « عذر » معنای اسم مصدری دارد و مراد از آن « حجت ، بهانه ، توبه و … » می باشد. البته این دو کلمه معانی دیگری هم دارد که مناسبتی با مطالب مجموعه ندارد. [1]

در اصطلاح فقها و حقوق دانان کلمه عذر با لحاظ معنای لغوی به کار رفته می باشد و قدر جامع همه آن ها « حجت و احتجاج » می باشد و « اعذار » را به معنای « تقدیم العذر » یا « ثبوت العذر » آورده اند. [2] حجت در اصطلاح علمای علم اصول و فقها در بیش از هشت معنی به کار رفته [3] که یکی از آن ها به معنای « گاهی واژه « عذر » در جهل به قانون به کار رفته می باشد که در این عنوان عذر به معنای « بهانه آوردن » می باشد ، یعنی کسی برخلاف قانون و حکم شرعی عملی را انجام دهد و عقدی را منعقد سازد مانند این که زنی را در عده به عقد درآورد و بعد مدعی گردد که از قانون و حکم شرعی مطلع نبوده می باشد !  در ادامه بایستی این نکته اظهار گردد که عذر چه منشأ خارجی داشته باشد و چه منشأ درونی و چه عام و چه خاص ، مهم یافتن عذری می باشد که از دیدگاه فقه قابل قبول باشد.

بدیهی می باشد که در کتب فقهی چنین عذرها فراوان می باشد و آثار و احکام آن هم در ابواب مختلف فقه همانند عبادیات ، معاملات ، و جزاییات متفاوت می باشد. گاهی در کتب فقهی عذر را آورده و به تعدادی از موارد آن تصریح نموده اند که بعضی از آن ها جنبة درونی دارد ، مانند جهل و نیسان ( البته به شرطی که بپذیریم نیسان ملحق به جهل می گردد ) و بعضی جنبه بیرونی و خارجی دارد و مرحوم مقدس اردبیلی به تعدادی از آن ها تصریح دارد [4] و هم چنین مرحوم صاحب جواهر هم اشاراتی داشته اند. [5]

آن چیزی که در بحث تحلیل معنای عذر و آثار آن مهم می باشد ، دو نکته می باشد : یکی این که منشأ و عوامل عذر در فقه و به ویژه در اعمال حقوقی کدام می باشد روشن می باشد که این بحث جنبه صغروی دارد و با یک سیر همه جانبه در کتب فقهی می توان ادعا نمود موارد و تعداد چیزهایی که در هر موضوعی عذر به شمار می رود متفاوت و آثار آن هم مختلف می باشد. به عنوان مثال در بخش جزاییات به دلیل قاعده      « درء » ، دامنه عذر وسیع تر از موارد اعذار در بخش معاملات می باشد.

نکته دوم که مهم تر از اولی می باشد این می باشد که عذر و اعذار چه آثاری را برمی دارد ؟ آیا آثار و احکام تکلیفی را بر می دارد و یا آثار و احکام وضعی را هم برمی دارد و یا موارد ان متفاوت می باشد ؟

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

[1]– ابن مقصود الافریقی المصری ، محمد بن مکرم ، لسان العرب ، ج 2 ، ص 545

[2]– عبد الناصر ، جمال ، الفقه الاسلامی ، ج 15 – 16 ، ص 153

[3]– آخوند خراسانی ، ملا محمد کاظم ، کفایة الاصول ، ص 258

[4]– مقدس اردبیلی ، احمد بن محمد ، محمع الفائة و البرهان فی توضیح ارثاد الازهان ، ج 9 ، ص 22

[5]– نجفی ، شیخ محمد حسن ، جواهر الکلام ، ج 27 ، ص 423

 

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

 پایان نامه تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفری

 

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت پی دی اف):

پایان نامه تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفری

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه