۵ ) قسمتهاي مختلف خانه را خشک نگهداريد . گياهان را خارج از اطاق خواب نگهداريد . لباسها و پارچه هاي مرطوب و کثيف همانند گلدانهاي خانگي محل مناسبي براي رشد قارچ و ک‍‍پک مي باشد . در ضمن نشت آب از لوله ها را نيز تعمير نمائيد .

۶ ) مجاري هوا را در منزل کاملاً تميز نگهداريد . اين منجر به کاهش رشد باکتريها ، گرد و غبار ، ‌قارچها و کپک ها در اين مکانها مي شوند .

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

۷) ميزان رطوبت در منزل را به زير ۴۵ درصد کاهش دهيد . براي اينکار طبعاً بايد از دستگاههاي تنظيم رطوبت بهره گیری نماييد .

۸) از جاروهاي دستي بهره گیری نکنيد . در عوض از جاروهاي برقي با فيلتر مناسب بهره ببريد .

۹ ) از پودرهاي ضد بيد و ضد حشرات حداقل هفته اي يکبار بهره گیری نماييد . البته بهتر می باشد مبلمان و قالي ها را کنار کشيد و پاک نمود .

۱۰) فيلترهاي دستگاهي خنک کننده و گرمايشي را طبق دستور کارخانه هاي توليد کننده تعويض نماييد .

۱۱ ) بعد از دوش گرفتن حتماً از هواکش بهره گیری نماييد و يا پنجره اي را باز کنيد .

۱۲) توجه اکيد داشته باشيد که لوازم گرمایشی داراي دودکش مناسب باشند .

۱۳) از پاک کننده هاي هوا که توليد ازن مي نمايند بهره گیری نکنيد زیرا که باعث تحريک آسم مي گردد .

حتي همين مراقبتهاي ساده نيز مي توانند تأثيرات بسزايي در وضعيت تنفسي کودک دلبندتان ايجاد نمايد . آسم نبايد زندگي شما را مختل نمايد بخصوص در داخل منزل .

ورزش منظم برای سلامتی بسیار مفید می باشد به‌ویژه در افرادی که مبتلا به آسم هستند. آسم یک بیمایر تنفسی می باشد که عموماً با علائمی همانند این همراه می باشد: خس خس سینه، سرفه، احساس تنگی نفس و کم‌نفسی (کم آوردن نفس).

شواهد نشان داده می باشد که ورزش در کودکان مبتلا به آسم هم مفید بوده و در بسیاری از موارد می‌تواند به بهبودی علائم آن کمک کند و نیاز کودک را به دارو کمتر سازد.

  • چرا ورزش در افراد مبتلا به آسم مفید می باشد؟

ورزش منظم قلب، استخوان‌ها و سیستم گوارش را سالم نگه می‌دارد و مانع افزایش وزن می گردد. ورزش سبب می گردد که فرد احساس بهتری داشته و بهتر بتواند با استرس‌های روزمره مقابل کند. همین‌گونه باعث بالاتر رفتن ظرفیت تنفس شده که این خود بهبودی فرد مبتلا به آسم ار در پی خواهد داشت.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

تناسب بدنی و فعالیت مستمر، فی‌نفسه امر مهمی می باشد که این موضوع با افزایش سن، اهمیت بیشتری می‌یابد. به علاوه، فعایلت به بهبود عملکرد مفاصل منجر می گردد. شواهد نشان داده می باشد که افرادی که به ورزش مستمر می‌پردازند، در سنین میانسالی نسبت به سایرین توانایابی‌های جسمی بیشتری دارند.

تحقیقات نشان داده‌اند که تمامی رشته‌های ورزشی می‌توانند در بهبود بیماری آسم مؤثر باشند، حتی اگر این فعالیت تنها شامل چند دقیقه پیاده‌روی در طول روز باشد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              
  • اجازه ندهید که آسم مانع ورزش کردن شما گردد

این حقیقت دارد که گاهی اوقات ورزش می‌تواند سبب بروز علائم آسم گردد اما راه‌های زیادی وجود دارند که مانع بروز این اتفاق گردند. در آغاز شما بایستی توسط پزشک خود مطمئن شوید که بیماریتان کنترل شده می باشد. اگر آسم شما کنترل شده باشد می‌توانید ۲ تا ۵ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید بدون اینکه دچار تنگی نفس شوید.

▪ اقداماتی که فرد آسماتیک به هنگام ورزش بایستی انجام دهد:

– افرادی که با آنها ورزش می‌کنید بدانند که شما آسم دارید.

– مدت زمان ورش خود را به‌تدریج افزایش دهید.

– همیشه اسپری تنفسی را همراه داشته باشید.

– اگر ورزش سبب شروع و یا تشدید آسم شما می گردد حتماً بلافاصله قبل از شروع ورزش از اسپری خود بهره گیری کنید.

– به‌تدریج خود را گرم کنید و یک باره ورزش را قطع نکنید.

– از عوامل یکه باعث تشدید آسم شما می شوند پرهیز کنید، مواردی همچون هوای خیلی سرد، دود و غذاهای محرک

– اگر در طول ورزش دچار علائم آسم شدید، ورزش را قطع کنید، از اسپری بهره گیری کنید و صبور کنید تا احساس بهبودی به سراغتان آید و بعد دوباره می‌توانید به ورزش ادامه دهید.

ورزش‌های ایروبیک، دوچرخه‌سواری و رقص مانند ورزش‌هائی هستند که برای بیمار آسمی توصیه می شوند زیرا این ورزش‌ها ظرفیت قلب و ریه را بالا برده و جریان خون را بهتر می‌کنند و نیز حجم عضلانی و استقامت بدن را بالا می‌برند.

اگر شما دارای مفاصل دردناک و خشکی هستید از ورزش‌هائی نظیر دو و ایروبیک که فشار زیادی بر روی مفاصل می‌آورند اجتناب کنید. ورزش‌هائی همچون شنا و یوگا فشار کمتری را بر روی مفاصلی که متحمل وزن هستند ایجاد می‌کنند و به همین جهت بیشتر توصیه می شوند. در هر حال اجازه ندهید که خستگی و درد مفاصل بهانه‌ای برای ورزش نکردن باشند.

  • شنا

به‌گونه کلی شنا برای افرادی که آسم دارند ورزش بسیار مناسبی می باشد زیرا محیط گرم و مرطوب استخر نمی‌تواند علایم آسم را تشدید کند. شنا یک ورزش بسیار مناسب در هر سن و هر سطحی از تناسب اندام می باشد که در هر ساعت ۳۰۰ کالری یا بیشتر انرژی می‌سوزاند و هیچ کشیدگی و یا استرس و فشاری روی عضلات ندارد. زیرا خود آب همانند یک محافظه اقدام می کند.

  • فعالیت‌های روزانه

اگر محدودیت زمانی داشته باشید باز هم می‌توانید ورزش را در زمره فعالیت‌های روزانه و مستمر خود قرار دهید. مثلاً ۲۰ دقیقه پیاده‌روی قبل از صرف ناهار و یا بهره گیری از پله به‌جای آسانسور می‌تواند راهکاری ساده برای از دست ندادن فعالیت‌های روزانه باشد. شما حتی می‌توانید در انتهاء شب نیز چند دقیقه‌ای را به یک ورزش کوتاه اما منظم اختصاص دهید.

  • آسم ورزشی

چرا آسم ناشی از ورزش اتفاق می‌افتد؟ و یا آن چیز که بایستی نمود؟

بیشتر افراد مبتلا به آسم اگر در هوای سرد یا خشک ورزش کنند دچار حملات آسم می شوند شما در حال استراحت از راه بینی تنفس می‌کنید و هوای تنفسی را از این طریق گرم و مرطوب می‌سازید اما در حال ورزش نیاز به اکسیژن، بالا می‌رود و از این روی سریعتر و از راه‌ دهان نفس می‌کشید که راه‌ها یهوائی به‌ هوای سرد و خشک واکنش نشان می‌دهند و عضلات تنفسی کشیده خواهند گردید، افراد کمی هستند که با شروع ورزش دچار آسم و علایم آن می شوند پزشکان عقیده دارند که این نوع دیگری از آسم می باشد که ممکن می باشد برای افراد آسماتیک اتفاق بیفتد.

  • چرا بچه‌ها و جوانان به آسم ورزشی مبتلا می شوند و افراد بالغ خیر؟

امروزه فکر می‌کنند افرادی که آسم ورزشی می‌گیرند در واقع قبلاً دچار بیماری اسم شده بودند اما به‌علت خفیف بودن آن در مواقع عادی خود را نشان نمی‌داده می باشد.

ورزش تنها یکی از مواردی می باشد که نشان می‌دهد عبور هوا از مجاری تنفسی سبب تحریک و تشدید علائم آسم می گردد. اگر شما فردی مبتلا به بیماری آسم هستید بدانید که مجار یتنفسیتان تحریک‌پذیر هستند. این به آن معنا می باشد که اگر بعضی چیزها برای مردم عادی بی‌ضرر هستند ممکن می باشد برای شما آسیب‌رسان باشند.

▪ پس از موارد زیر پرهیز کنید:

– هوای سرد: به‌ویژه اگر از هوای گرم داخل به هوای سرد بیرون می‌روید.

– دود سیگار

– استرس‌های عاطفی: علی‌رغم اینکه تحقیقات جدیدی در این زمینه صورت نگرفته می باشد اما اغلب بیماران آسماتیک اظهار می‌دارند که علائم بیماریشان با ناراحتی‌های روحی روانی و عاطفی افزایش می‌یابد.

– عفونت‌های تنفسی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا

– بعضی داروها همانند بتا بلوکرها که برای بیماری قلبی و فشار خون بهره گیری می شوند.

– هضم نشدن غذا و برگشت اسید از معده (ریفلاکس معده به مری)

  • آیا ورزش‌های خاصی وجود دارند که بدتر از انواع دیگر آن باشند؟

بلی، دویدن به‌‌گونه کلی شنا بهترین ورزش برای بیماران آسماتیک می باشد اما راه رفتن بر روی تردد میل و یا بهره گیری از دوچرخه ثابت خطر به مراتب کمتری را برای این بیماران خواهد داشت. برای ایجاد آسم ورزشی دفرد بایستی حداقل ۶ دقیقه ورزش کند اما شما می‌توانید با گرم کردن خود قبل از شروع ورزش، از ایجاد حملات شدید آسم پیشگیری کنید.

فراموش نکنید که آسم ورزشی روی دیگری نیز دارد که می‌تواند حتی مفید تلقی گردد. زیرا سبب می گردد که آسم یک کودک تشخیص داده گردد.

دیدگاهتان را بنویسید