تاندون آشيل بزرگترين و مهمترين تاندون عضلاني در بدن می باشد – تاندون آشيل تاندون عضله سه سر ساقي می باشد و در پائين به استخوان پاشنه پا اتصال دارد. التهاب و آسيب هاي آن علل مختلفي دارند که عموماً‌ ناشي از پرش, رقص پاي مکرر, تمرين بيش از اندازه و گرم کردن نامناسب و کفش نامناسب و کف پاي صاف می باشد.
فرکانس 

از التهاب و آسيب هاي تاندون آشيل آمار دقيقي در دست نيست زیرا که بسياري از آسيب هاي تاندون آشيل بدون مراجعه به پزشک بهبود مي يابد اما تخمين زده مي گردد که شيوعي بين 18-5/6% در دوندگان داشته باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

آناتومي کاربردي
آشيل تاندون عضله سه سر ساقي می باشد که در پشت ساق قرار دارد. اين تاندون 15 سانتي متر طول دارد و در پائين با يک زاويه 30 درجه به استخوان پاشنه اتصال دارد. حرکات تاندون توسط يک بورس بافت همبند تسهيل مي گردد. اين تاندون از محل اتصال به استخوان و عضله سه سر خونگيري مي کند. 6-2 سانتي متر انتهاي تحتاني تاندون آشيل عروق خوني ندارد و همين بخش می باشد که در حرکات متوالي و تکراري بيشترين آسيب را  مي بيند.

بيومکانيک ورزشي
واحد عضله – تاندوني پشت ساق که از عضله سه سر ساقي و تاندون آشيل شکل مي گيرد در بالا به زانو و در پائين به استخوان پاشنه اتصال دارند و سبب بسته شدن زانو و خم شدن به عقب کف پا مي شوند.
در حين دويدن نيرويي معادل 10 برابر وزن بدن بر واحد سطح تاندون آشيل وارد مي گردد.

توضیح حال
• آسيب تاندون آشيل اغلب در افراد مسن که گاهگاه ورزش مي کنند رخ مي دهد اما مي تواند در ورزشکاران جوان آماده هم رخ دهد.
• بايد پرسيده گردد که آيا اخيراً در ميزان فعاليت و سطحي که در آن ورزش مي گردد تغيري داشته می باشد يا خير.
• درد آشيل در هنگام ورزش نشانه آن می باشد که غالباً دردي موضعي و سوزاننده می باشد.
• با پيشرفت التهاب شروع درد با فعاليت کمتر و زودتر رخ مي دهد.

معاينه
• فرد را در وضعيت خوابيده به شکم بطوريکه کف پا از تخت معاينه آويزان باشد معاينه مي کنيم.
• بايد محل تاندون و عضله لمس گردد و هر گونه تورم- گرمي و حساسيت در لمس تشخيصي می باشد.
• وجود کليک ( صداي تق ) در معاينه مي تواند نشانه التهاب تاندون باشد.
• وجود تحليل عضلاني عضله سه سر ساقي که با اندازه گيري دور ساق و مقايسه با طرف مقابل انجام مي گردد نشانه مزمن بودن التهاب می باشد زیرا که ورزشکار بخاطر درد موجود کمتر از آن پا بهره گیری کرده می باشد.
• بايد دامنه حرکات فعال و غير فعال ) توسط معاينه گر ) در مفاصل زانو و مچ پا تعيين گردد. افراد مبتلا به التهاب تاندون آشيل معمولاً‌ کاهش دامنه حرکات در مفصل مچ پا دارند.
• بايد به وضعيتهاي مستعد کننده آسيب هم توجه گردد مثل کف پاي صاف و راه رفتن بصورتي که فرد کف پا را به سمت داخلي قرار مي دهد.
• بايد يک معاينه عصبي – عروقي کامل در زير زانو صورت گيرد.

علل التهاب تاندون آشيل
علل خارجي:
• فعاليت بيش از حد
• افزايش شدت فعاليت
• افزايش مدت فعاليت
• راه پله هاي زياد ساختمان محل اقامت
• کفش نامناسب
• سطح نامناسب براي تمرين ( سطوح سفت)

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

• ورزشهاي غلط کششي
علل داخلي:
• سن بالا
• تاندونهاي سفت ( ژنتيکي (
• کف پا به سمت داخل در هنگام راه رفتن
• کف پاي صاف
• علل پزشکي مثل ديابت, مصرف کورتون

تصويربرداري
• اولتراسوند نسبتاً ارزان – سريع و قابل تکرار می باشد. بهره گیری از آن ارزيابي ديناميک حرکات و ساختار تاندون و تعيين درجه ضخيم شدگي آن را فراهم مي آورد اما مشکل آن اين می باشد که اپراتور با تجربه مي خواهد و وابسته به شخص می باشد.
MRI• روش گراني می باشد و از سويي امکان بررسي بصورت ديناميک را فراهم نمي کند, اما در درگيري مزمن و پارگي هاي تاندوني بهترين روش می باشد. با MRI مي توانيم مايع – التهاب دور تاندوني – بورسيت و ضخيم شدگي تاندوني را تشخيص دهيم.
• راديوگرافي معمولاً‌ غير تشخيصي می باشد ولي ممکن می باشد تورم بافت نرم- کلسيفيکاسيون و جدا شدگي قطعه استخواني همراه با آشيل کنده شده از استخوان را نشان دهد.

درمان
استراحت و کاهش فعاليت لازم می باشد. کمپرس آب سرد ( يخ ) را مي توان براي کاهش تورم و درد بهره گیری نمود. بنظر مي رسد که ورزشهاي کششي بهترين روش درمان باشد زیرا که بهترين انعطاف پذيري را براي مچ پا ايجاد مي کنند. کشش بايد آهسته روي واحد عضله – تاندون اعمال گردد. هر بار براي مدت 20 تا 30 ثانيه ادامه يابد و چند بار تکرار گردد.

پيشگيري
کليد پيشگيري از التهاب تاندون آشيل حفظ انعطاف پذيري و قدرت خوب عضلاني در ناحيه مچ پا می باشد. گرم کردن مناسب قبل از تمرين لازم می باشد و بهتر می باشد با انجام حرکات کششي اين امر صورت گيرد.

پيش آگهي
پيش آگهي عالي می باشد و در صورت استراحت و توجه و انجام کارهايي که تصریح گردید بهبودي حاصل مي گردد.

بورسيت تاندون آشيل ( ( Achilles bursitis

 پيش زمينه
التهاب بورس جلوي تاندون آشيل ( بين تاندون آشيل واستخوان پاشنه پا ) يک علت شايع درد پا در ورزشکاران مي باشد که اين امر بخصوص در ورزشکاراني که به دوميداني مي پردازند بارزتر و شايع تراست. يک بورس در واقع کيسه اي پر ازمايع می باشد که بين تاندون و استخوان قرار مي گيرد وسبب تسهيل حرکات تاندون و استخوان قرار مي گيرد و سبب تسهيل حرکات تاندون بر روي استخوان مي گردد . بورس تاندون آشيل در محل اتصال اين تاندون به استخوان پاشنه اي و بين تاندون و استخوان قرار مي گيرد ، ضربات و اعمال فشار بر روي اين بورس بخصوص بخاطر کفش نا مناسب سبب التهاب آن مي گردد که به آن بوريست کالکانئال هم مي گوئيم .

فرکانس
با در نظر داشتن اين که اين آسيب شايع اغلب خود به خود بهبود مي يابد و سبب مراجعه به پزشک مي گردد آمار دقيقي از ميزان بروز آن در دست نيست .

علائم و نشانه ها
•  درد در پشت پاشنه پا بخصوص هنگام دويدن روي سطوح نرم يا در دويدن يک مسير سر بالايي .

•  حساسيت در لمس ناحيه پشت پاشنه پا که ممکن می باشد سبب اختلال در پوشيدن کفش به خاطر درد گردد .
• تورم ناحيه پشت پا
• امکان دارد درلمس ناحيه پشت پا يک قوام خميري حس گردد .

درمان
•  آن چیز که ورزشکار بايد انجام دهد :
ü  استراحت به پا

ü  بهره گیری از سرما درماني
ü  تعويض کفش

  • آن چیز که پزشک مي تواند انجام دهد :
    üتجويز داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي مثل ايبوپروفن

    ü درخواست انجام سونوگرافي براي بررسي ساير احتمالات مطرح
    ü تزريق استروئيد به درون بورس براي کاهش التهاب آن در مواد خاص
    ü جراحي در صورت عدم پاسخ به درمان طبي يا تداوم علائم

دیدگاهتان را بنویسید