دیابت یک عامل خطر مهم و بزرگ برای بیماری ‌های قلبی و سکته می باشد. حدود 65 درصد افرادی که دیابت دارند به علت انواع مختلفی از بیماری‌های قلبی عروقی می‌ میرند. به ویژه زنان دیابتی خطر بالایی برای مردن از بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته ی قلبی دارند.

حدود 150 میلیون نفر در جهان و 3 میلیون نفر در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند. مطالعه‌ای در شهر بوشهر که توسط دکتر نبی ‌پور و همکارانش انجام گرفت نشان داد که 9/12درصد از زنان بوشهری دیابت دارند.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

آن نوع دیابتی که به گونه شایع در بزرگسالان هست، دیابت نوع 2 می باشد. در دیابت نوع 2، لوزالمعده انسولین تولید می ‌کند، اما بدن نمی ‌تواند به گونه مناسب از آن بهره گیری کند و به تدریج توانایی تولید آن را از دست می ‌دهد.

دیابت نوع 2 یک بیماری جدی می باشد که علاوه بر افزایش خطر بیماری‌های قلبی، باعث نارسایی کلیه،  کوری چشم و قطع اندام تحتانی در بزرگسالان می گردد.

دیابت همچنین می‌ تواند منجر به آسیب اعصاب و ایجاد اختلال در مبارزه با عفونت گردد.

خطر دیابت نوع 2 بعد از 45 سالگی افزایش می‌ یابد. اگر اضافه وزن دارید،  به ویژه اگر افزایش وزن شما بیشتر در ناحیه ی قسمت میانی بدن می باشد به احتمال زیاد، در معرض ابتلا به این بیماری هستید.

عوامل خطر دیگر شامل نداشتن تحرک بدنی و سابقه ی خانوادگی دیابت می باشد. زنانی که طی حاملگی دیابت داشته‌اند (دیابت حاملگی) یا نوزادانی که با وزن بیش از 4 کیلوگرم متولد شده اند، در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2هستند.

علایم دیابت ممکن می باشد شامل خستگی، تهوع، تکرر ادرار، تشنگی غیر معمول، کاهش وزن، تاری دید، عفونت‌های مکرر و تاخیر در بهبود زخم‌های بدن  باشد.

دیابت نوع 2 به تدریج پیشرفت می ‌کند و گاهی اوقات هیچ علامتی ندارد. حتی اگر هیچ علامتی از دیابت ندارید، در صورتی که اضافه وزن و هر یک از عوامل خطر دیابت نوع 2 را دارید، از پزشک خود بخواهید تا برای شما آزمایش قند خون بنویسد.

اگر شما دیابت دارید، کنترل سطح قند خون به پیشگیری از معضلات احتمالی کمک می ‌کند. به علت این که دیابت با بیماری‌های قلبی مرتبط می باشد، کنترل و ارزیابی دیابت بایستی شامل کنترل یک سری عوامل معین باشد.

کسانی که دیابت دارند، بایستی فشار خون و کلسترول خود را پایین‌تر از سطح توصیه شده‌ نگه دارند. نکشیدن سیگار، داشتن تحرک بدنی و مصرف روزانه ی آسپرین (در صورت توصیه ی پزشک) برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مهم هستند.

بعضی از افراد دیابت ندارند، اما در معرض خطر زیادی برای ابتلا به این بیماری هستند. این افراد “مستعد دیابت” هستند. در این افراد سطوح قند خون بیشتر از میزان طبیعی می باشد، اما هنوز وارد محدوده ی دیابت نشده می باشد.

تحقیقات جدید نشان داده‌اند که بسیاری از افراد مستعد دیابت می ‌توانند با ایجاد تغییر در رژیم غذایی و فعالیت بدنی از ایجاد دیابت پیشگیری کنند یا آن را به تأخیر اندازند.

احتمال سکته ی قلبی یا مغزی در افراد دیابتی 50 درصد بیشتر از کسانی می باشد که قند خون طبیعی دارند. پس بایستی توجه زیادی به کنترل یا پیشگیری فشار خون، کلسترول خون و دیگر عوامل خطر بیماری‌ های قلبی داشته باشند.

کنترل دیابت در سه گام:

اگر دیابت دارید، برداشتن سه گام ضروری به شما کمک می‌ کند تا آن را بهتر کنترل کنید:

گام اول: انجام آزمایش A1C

این آزمایش می‌تواند نشان دهد که در سه ماه گذشته به گونه متوسط چه قدر موفق به کنترل قند خون خود شده‌اید. مطلوب آن می باشد که مقدار این آزمایش کمتر از 7 باشد. حداقل هر شش ماه یک بار این آزمایش را انجام دهید.

گام دوم: فشار خون

توجه داشته باشید که هر چه قدر فشار خونتان بالاتر باشد، قلب برای پمپاژ خون به داخل عروق به تقلای بیشتری نیاز دارد. بهتر می باشد هر بار که به پزشک مراجعه می ‌کنید، از او بخواهید تا فشار شما را اندازه‌گیری کند. کوشش کنید فشارخون‌تان را کمتر از 13 بر روی 8 نگه دارید.

گام سوم: کلسترول

کنترل کلسترول بد یا LDL  که باعث انسداد عروق شما می ‌گردد. حداقل سالی یک بار آن را اندازه بگیرید و کوشش کنید آن را کمتر از 100نگه دارید.

برای کاهش کلسترول و فشار خون می‌توانید:

– به فعالیت فیزیکی روزانه بپردازید.

– میزان نمک ، چربی و کلسترول خصوصاً چربی اشباع شده غذایتان را تا حد امکان کاهش دهید.

– غذاهای فیبردار  بیشتری بخورید؛ مثل میوه ، سبزیجات ، حبوبات ، نان و غلات سبوس دار(مثل سنگک و بربری).

– وزن خود را کنترل کنید.

– اگر  سیگاری  هستید، سیگار را ترک کنید.

– داروهای خود را به گونه مرتب مصرف کنید.

– از پزشک خود بخواهید تا در صورت نیاز برای شما آسپرین تجویز کند.

– برای کنترل دیابت خود از دیگران هم کمک بخواهید.

پیشگیری از دیابت

اگر قند خون شما بیشتر از حد طبیعی می باشد، بیشتر احتمال دارد که به دیابت نوع 2مبتلا شوید. اما می ‌توانید کارهایی انجام دهید که سلامتی ‌تان را بهبود ببخشید و شروع دیابت را به تأخیر بیندازید یا از آن پیشگیری کنید.

مطالعه ی اخیر نشان داده می باشد که بسیاری افراد مستعد دیابت که اضافه وزن دارند، به گونه قابل توجهی می ‌توانند خطر پیشرفت بیماری دیابت را با داشتن رژیم غذایی مناسب(کم ‌چربی و کم انرژی) و انجام فعالیت‌ بدنی (حداقل 5 روز در هفته و هر بار 30 دقیقه) کاهش دهند.

نتایج تعدادی پژوهش:

* به گونه کلی افرادی که با بهره گیری از رژیم لاغری و افزایش تحرک بدنی (معمولاً پیاده روی سریع) حدود 5 تا 7 درصد کاهش وزن (7-5 کیلوگرم) پیدا می ‌کنند، خطر بیماری دیابت تا سه سال آینده در آنها 58 درصد کاهش می ‌یابد.

* در افراد بالای 60 سال این تغییرات در شیوه ی زندگی خطر پیشرفت بیماری دیابت را حدود 71 درصد کاهش می‌‌دهد.

* افرادی که داروهای دیابت (متفورمین) مصرف می ‌کنند، خطر پیشرفت بیماری را تا 31 درصد کاهش می‌ دهند. این یافته‌ها مشخص می ‌کند که شما می ‌توانید اقداماتی انجام دهید که از دیابت پیش گیری کنید یا آن را به تأخیر بیندازید.

تأثیر اضافه وزن در بیماری های قلبی

یکی از راه های کاهش خطر بیماری های قلبی، تغییر در شیوه ی زندگی می باشد. اگر پس از انجام تغییرات در شیوه ی زندگی، سطح LDL- کلسترول شما همچنان بالا باقی ماند ممکن می باشد نیاز به بهره گیری از دارو باشد. اگر شما به دارو نیاز دارید، حتماً آن را هم زمان با تغییر در شیوه ی زندگی به کار برید. این حالت باعث می ‌گردد که مقدار دارو تا حد ممکن کم گردد و خطر عوارض جانبی آن را کم کند. در کنار این موضوع لازم می باشد عوامل خطر بیماری ‌های قلبی-عروقی شامل اضافه وزن بالا، فشارخون بالا،  دیابت و مصرف سیگار  را نیز کنترل کنید.

اضافه وزن

برای رسیدن به عمر طولانی، داشتن وزن مناسب الزامی می باشد. متاسفانه میزان چاقی و اضافه وزن  در کشور ما رو به افزایش می باشد. مطالعه ی قند و چربی ساکنین تهران نشان داد 6/57 درصد از زنان بالای 20 سال اضافه وزن دارند و 5/29درصد آنها چاق هستند.

هر چقدر چاق ‌تر باشید، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در شما بیشتر می باشد. اضافه وزن خطر سکته ی مغزی ، نارسایی احتقانی قلب، بیماری‌های کیسه ی صفرا  ، آرتریت ، معضلات تنفسی، سرطان‌های سینه،  کولون و سایر سرطان‌ها  را افزایش می ‌دهد.

آیا لازم می باشد وزن خود را کاهش دهیم؟

ما مطالعه این موضوع را در سه گام به شما می ‌آموزیم.

گام اول:

شاخص توده ی بدنی

آغاز بایستی شاخص توده ی بدنی خود را که به آن BMI هم گفته می ‌گردد محاسبه کنید.

برای محاسبه BMI: وزن خود را (به کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد خود ( به متر) کنید. مجذور قد هم یعنی اینکه قد خود را (به متر) دو بار در هم ضرب کنید.

کسانی که بر اساس BMI ، اضافه وزن داشته یا چاق باشند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی هستند.

وزن طبیعی: شاخص توده بدنی بین 5/18 تا 9/24 می باشد. وضعیت فعلی‌تان خوب می باشد. کوشش کنید که وزنتان افزایش پیدا نکنید.

اضافه وزن: شاخص توده بدنی بین 25 تا 9/ 29 می باشد. مراقب باشید که وزنتان اضافه نشود، به ویژه اگر اندازه ی دور کمرتان زیاد می باشد. اگر دو یا چند عامل خطر برای بیماری قلبی دارید و اضافه وزن دارید یا اندازه ی دور کمرتان زیاد می باشد بایستی وزنتان را کم کنید.

چاق: شاخص توده ی بدنی 30 یا بیشتر می باشد. بایستی وزنتان را کم کنید. وزنتان را به آرامی (هفته ای 1-5/0 کیلوگرم) کاهش دهید. در صورتی ‌که به کمک نیاز دارید با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

گام دوم:

اندازه‌گیری دور کمر

دومین‌ گام این می باشد که دور کمر خود را اندازه بگیرید. اگر در زنان اندازه دور کمر بیش از 5/87 سانتی‌ متر باشد، خطر بیماری‌های قلبی را زیاد می‌ کند.

برای اندازه‌گیری صحیح دورکمر خود، بایستید و با یک نوار دور کمرتان را درست در بالای استخوان‌ لگن اندازه بگیرید. بعد از این که نفستان را بیرون دادید، دور کمر را اندازه بگیرید.

گام سوم:

مطالعه عوامل خطر بیماری قلبی

گام آخر برای تعیین این که آیا نیاز دارید که وزنتان را کم کنید یا نه؟ این می باشد که عوامل خطر بیماری‌های قلبی را در خود بیابید. این نکته مهم می باشد که بدانید آیا شما موارد زیر را دارید یا خیر؟

عوامل خطر بیماری های قلبی شامل موارد زیر می باشد:

فشارخون بالا، کلسترول LDL بالا، کلسترول HDL  پایین، تری گلیسیرید بالا، قند خون بالا،  سابقه ی خانوادگی بیماری‌های قلبی در سنین پایین، نداشتن تحرک و فعالیت بدنی، مصرف سیگار، سن 55 سال یا بیشتر یا نزدیک یائسگی.

اگر شرایط سندروم متابولیک را دارید، خطر بیماری قلبی در شما بالاست. اگر مطمئن نیستید که آیا بعضی از این عوامل خطر را دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند:

اگر شما سه گام بالا را بردارید، می ‌توانید از این اطلاعات جهت تصمیم ‌گیری برای کاهش وزنتان بهره گیری کنید.

نکات زیر مواردی را که نیاز به کاهش وزن دارد، به شما نشان می‌ دهد. بایستی ذکر کنیم که مشورت با پزشک نیز در کنار این محاسبات الزامی می باشد.

– اگر اضافه وزن و دو عامل خطر یا بیشتر دارید، یا اگر چاق هستید بایستی وزنتان کم کنید.

– اگر اضافه وزن دارید یا اندازه ی دورکمرتان بیش از 5/87 سانتی متر می باشد و دو عامل خطر یا بیشتر دارید، بایستی وزن کم کنید.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

– اگر اضافه وزن دارید اما دورکمرتان خیلی زیاد نیست و بیش از دو عامل خطر دارید، بایستی مراقب باشید وزنتان بیشتر نشود.

تغییرات کوچک باعث ایجاد تفاوت‌های بزرگ می ‌گردد:

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

اگر نیاز به کاهش وزن دارید، بهتر می باشد بدانید کاهش وزن حتی به مقدار کم (فقط 10-5 درصد وزن کنونی ‌تان) به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌ کند.

بهترین راه برای کاهش وزن (به مقدار زیاد) این می باشد که تدریجی باشد. این‌ چنین کاهش وزنی از طریق فعالیت بدنی و خوردن یک رژیم غذایی متعادل کم کالری و کم‌ چربی امکان‌ پذیر می باشد.

برای تعدادی از زنان که خطر ابتلا به بیماری قلبی به شدت آنان را تهدید می‌ کند، ممکن می باشد دارو نیز ضروری باشد. مشورت با پزشک یا مراجعه به یک متخصص تغذیه می ‌تواند کمک کننده باشد.

بی تحرکی

نداشتن تحرک بدنی به تنهایی بیش از آن چیز که فکر می‌ کنید خطر بیماری‌های قلبی و احتمال پیشرفت معضلات مربوط به قلب را در شما بالا می ‌برد. به علاوه بی ‌تحرکی احتمال پیشرفت عوامل خطر دیگر نظیر فشارخون بالا، دیابت و اضافه وزن را نیز افزایش می ‌دهد.

متأسفانه اغلب خانم‌ها تحرک بدنی کافی ندارند. یک گزارش منتشر نشده از مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان نشان می ‌دهد تنها 10 تا 12 درصد از زنان شهر اصفهان فعالیت بدنی منظمی دارند. این میزان در روستاها کمتر و حدود 6 تا 7 درصد می باشد.

برای زنان مسن ‌تر، نداشتن فعالیت بدنی خطر پوکی استخوان و به دنبال آن خطر شکستگی استخوان را نیز افزایش می ‌دهد. این موضوع وقتی نگران کننده ‌تر می‌ گردد که بدانیم این زنان در سنین بالاتر بی ‌تحرک‌ تر هم می ‌شوند.

تحقیقات نشان می ‌دهد که حداقل 30 دقیقه فعالیت متوسط در اغلب روزهای هفته یا هر روز به سلامت قلب کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید