با عنوان : مطالعه تجربی وصله های پیشرفته کامپوزیتی

در ادامه مطلب می توانید صفحات ابتدایی این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی مکانیک – طراحی کاربردی

عنوان:

مطالعه تجربی وصله های پیشرفته کامپوزیتی

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

سودمندی ترمیم اعضای سازه های فلزی با بهره گیری از وصله کامپوزیتی، اثبات شده می باشد. در این پژوهش رفتار پیشرفت ترک در یک صفحه آلومینیومی با ترک لبه ای که با وصله کامپوزیتی هوشمند از یک طرف ترمیم شده می باشد مطالعه می گردد. سیم های حافظه دار به عنوان یک ماده هوشمند درون وصله کامپوزیتی کربن – اپوکسی قرار داده شده و با حالت بدون سیم و همچنین صفحه بدون وصله (ترمیم نشده) مقایسه شده می باشد. سپس یک شبیه سازی عددی با بهره گیری از نرم افزار Ansys برای تخمین طول عمر صفحه آلومینیومی بر مبنای قانون پاریس انجام شده و نتایج حاصله با حالت تجربی مقایسه شده می باشد.

مقدمه:

اعضای سازه های مختلف همچون هواپیماها، قطارها، ماشین ها، کشتی ها… به علت های مختلف در معرض رخدادهایی هستند که موجب ایجاد ترک و در نهایت تخریب عضوهای آنها می گردد. حتی اگر دلیل خاصی برای ایجاد ترک نباشد، به علت های مختلف مثلاً خط کشی های اندازه گذاری ممکن می باشد در طول عمر کار سازه، بر اثر خستگی ناشی از پیشرفت همان اثر کوچک ایجاد ترک هایی گردد که در نهایت منجر به تخریب اعضای سازه گردد و در نتیجه مجبور به تعویض آن عضو و یا در بدترین حالت موجب ایجاد تخریب های بزرگ و در نهایت کنار گذاشتن کل سازه گردد.

ترمیم ترک های سازه هم از نظر اقتصادی و هم از نظر مالی مفید بوده و با روش های مختلف ترمیم انجام می شود. این ترمیم ها در بعضی موارد توانایی بازگرداندن کل استحکام عضو، قبل از ایجاد ترک را دارند. با پیشرفت دانش بشر هر روز راه های جدیدتر و مفیدتری برای ترمیم اعضای سازه ها ابداع می گردد. در گذشته ترمیم سازه ها توسط اتصالات مکانیکی انجام می پذیرفت، نکته اینکه خود همین اتصالات مکانیکی در طول زمان موجب تمرکز تنش و در نهایت ایجاد ترک و شکست در عضو می شوند.

یکی از روش های ترمیم که در سه دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته و سودمندی آن به اثبات رسیده، ترمیم قیدی با چسب عضو سازه با بهره گیری از وصله کامپوزیتی می باشد. مواد کامپوزیت به دلیل وزن کم استحکام بالا و ویژگی های منحصر به فرد دیگر می توانند در ترمیم اعضای سازه های مختلف چه فلزی و چه کامپوزیتی مورد بهره گیری قرار گیرند.

یکی از بیشترین کاربردهای کامپوزیتی در ترمیم آلومینیوم های صنایع هوایی و دریایی می باشد. این وصله ها از جنس های مختلف ساخته شده و هرکدام با در نظر داشتن نوع کاربرد مورد بهره گیری قرار می گیرند.

در ساختارهای کامپوزیتی، این ویژگیشان که از مواد مختلف تشکیل شده اند باعث شده روز به روز با اضافه کردن اجزاء جدید به این ساختارهای کامپوزیتی جدید با ویژگی های بهتر برای کاربرد خاص پیدا گردد. یکی از این نوآوری ها بهره گیری از مواد هوشمند در ساختار کامپوزیت می باشد.

مواد هوشمند با در نظر داشتن نوع ساختار کامپوزیتی، درون ساختارها به کار رفته و مورد بهره گیری قرار می گیرند. یکی از این مواد هوشمند، آلیاژهای حافظه دار هستند، که دارای خاصیت به خاطر آوردن شکل خود می باشند. هم اکنون بسیاری از پژوهشگران در حال مطالعه اثر بهره گیری و نحوه عملکرد این مواد در درون ساختار کامپوزیتی می باشند.

در این پژوهش اثر وارد کردن آلیاژهای حافظه دار به عنوان عضو هوشمند درون وصله های کربن – اپوکسی برای ترمیم یک صفحه آلومینیومی ترکدار در مقایسه با وصله کربن – اپوکسی بدون عضو هوشمند مورد مطالعه قرار گرفته می باشد.

تعداد صفحه : 87

قیمت : شش هزار تومان

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 

***

—-

پشتیبانی سایت :       

———-          serderehi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید