با عنوان : شبیه سازی واحد غلظت شکن و ارائه راهکار جهت افزایش بنزین پالایشگاه نفت بندرعباس

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد تهران جنوب

دانشكده تحصيلات تكميلي

“M.Sc” پايان نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد

مهندسي شيمي – مهندسي فرآيند

عنوان:

شبيه سازي واحد غلظت شكن و ارائه راهكار جهت افزايش بنزين پالايشگاه نفت بندر عباس

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چكيده:

واحد غلظت شكن يكي از واحد هاي با ارزش پالايشگاهي محسوب مي گردد زيرا از خوراك بي ارزش (ته مانده برج خلاء) محصولات با ارزشي زیرا گازوئيل، بنزين و گاز مايع بدست مي آيد و با در نظر داشتن موقعيت ممتاز پالايشگاه نفت بندر عباس از حيث نوع و تنوع خوراك و نيز واحد غلظت شكن آن در بين واحد هاي غلظت شكن ساير پالايشگاه ها، در اين تحقيق آغاز ما واحد را با بهره گیری از نرم افزار Petro-Sim شبيه سازي كرديم و بعد از كاليبره كردن با داده هاي واقعي واحد، خطا را به حداقل رسانديم و در مرحله بعد، نقاط تاثير گذار بر فرآيند را شناسائي كرديم و روي هر يك از آنها تغييرات لازم را اعمال نموديم و تاثير آنها را روي محصولات، خصوصا بنزين ثبت كرديم و دريافتيم كه تغييرات همزمان دماي خروجي كوره و فشار ظرف سوكر بيشترين بازده را در افزايش بنزين دارد و نقاط حساس ديگر را اولويت بندي كرديم و در نهايت با تحليل داده ها نتيجه گيري مطلوب را انجام داديم و در انتها با در نظر داشتن تنوع خوراك و در نتيجه ويسكوزيته هاي متفاوت شرايط عملياتي جديد را با در نظر گرفتن ويسكوزيته خوراك پيشنهاد كرديم كه مي توان از آن براي ساير واحد هاي غلظت شكن كه از روش سوكر بهره گیری مي كنند بكار برد.

نگاه ما بيشتر تمركز روي بنزين توليدي واحد و ارائه راه كاري در جهت توليد بيشتر اين فرآورده با ارزش می باشد تا بتوانيم با توليد بيشتر اين محصول گامي هرچند كوچك در راه خودكفايي اين محصول استراتژيك برداريم.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

مقدمه:

پالايشگاه نفت بندر عباس بعلت تنوع در نوع خوراك يكي از پالايشگاه هاي منحصر به فرد در ايران مي باشد كه حتي موفق به تصفيه نفت خام فوق سنگين چاه هاي سروش و نوروز نيزشده می باشد (كه كمتر پالايشگاهي قادر به تصفيه چنين نفت خامي مي باشد). اين پالايشگاه درتير ماه سال 1387 افزايش ظرفيتي 30000 بشكه اي را پشت سر گذاشته و در حال حاضر با دو واحد تقطير قادر به تصفيه 320000 بشكه در روز ميباشد.

نفت خام بعد از طي مراحل پيش گرم و نمك زدايي وارد كوره و نهايتا برج اتمسف ريك ميشود كه در اين برج از آن محصولات بالادستي (گاز مايع، بنزين، نفتاي سبك و نفتاي سنگين) و ميان تقطير (نفت سفيد و گازوئيل) بدست آمده و ته مانده برج اتمسفريك بعد از عبور از كوره قسمت خلاء وارد برج تقطير در خلاء مي گردد و در نهايت ته مانده برج خلاء خوراك واحد غلظت شكن مي گردد. و ارزش واحد كاهش گرانروي بر مي گردد به توليد بنزين، گاز مايع و گازوئيل از خوراك نا مرغوب ته مانده برج خلاء (Vacuum Bottom).

با در نظر داشتن افزايش ظرفيت واحدهاي تقطير و نهايتا افزايش ميزان محصول ته مانده برج خلاء بر آن شديم تا آغاز واحد غلظت شكن را با كمك نرم افزار Petro-sim شبيه سازي و با تغيير در متغير هاي عملياتي و كار روي نقاط مهم، آنها را بهينه كنيم و بعد از آن با توجه افزايش بنزين راه حل هايي جهت دست يابي به اين مهم برداريم باشد تا قدمي هر چند كوچك در راه خود كفايي اين فرآورده برداشته باشيم.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

فصل اول: کلیات

1-1) هدف

عمليات كاهش گرانروي (Visbreaking) شكست حرارتي نسبتا ملايمي براي تبديل باقيمانده برج تقطير در خلاء پالايشگاهي می باشد كه به مقصود كاهش گرانروي و نقطه ريزش باقيمانده خلاء به كار مي رود تا نفت سوختي با مشخصات معين توليد كند.از مزاياي اين واحد، كم بودن سرمايه لازم براي ساخت و راه اندازي می باشد. عامل اصلي بالا بودن گرانروي و نقطه ريزش در باقيمانده هاي نفتي، زنجيرهاي پارافيني بلندي می باشد كه به حلقه هاي آروماتيكي متصلند .بنابراين واكنش بايد در شرايطي عملي گردد كه جدا شدن اين گونه زنجيرها و كراكينگ بعدي آنها امكان پذير باشد.

در اين واحد، شدت كراكينگ زياد نيست، زيرا شدت اقدام باعث ايجاد تركيبات ناپايدار در فرآورده مي گردد كه به هنگام ذخيره سازي مواد پليمري پديد مي آيد. در واقع هدف اين عمليات، كاهش گرانروي سوخت می باشد، بي آن كه تغيير محسوسي در ثبات سوخت ايجاد گردد. همين امر سبب شده می باشد كه در مورد اغلب خوراك ها شدت شكست حرارتي را كاهش دهند كه در نتيجه توليد بنزين و مواد سبك تر كمتر از 10 % كاهش مي يابد.

از منظري ديگر و با نگاه به افزايش ظرفيت پالايشگاه و با رويكرد بالا بري بهره وري در اين واحد سعي مي گردد با مستندات موجود و با كمك نرم افزار و تغيير در متغير هاي عملياتي راه حل هايي جهت افزايش توليد بنزين و در كل افزايش بازده عملياتي از اين واحد ارائه نمائيم و در صورت عملياتي شدن نتايج، گامي در جهت نيل به حركت ايجاد شده در بهره وري هر چه بيشتر واحد هاي عملياتي برداشته باشيم.

2-1) پيشينه تحقيق:

واحدهاي غلظت شكن در پالايشگاه هاي ما معمولا به روش كوره می باشد و فقط پالايشگاه نفت بندر عباس، تهران و تبريز از روش سوكر (Soaker) می باشند (در اين مورد در بخش هاي بعد توضيح داده خواهد گردید) لذا در بعضي از اين پالايشگاه ها تحقيق توسط نرم افزار هاي مختلف انجام شده و يا در حال انجام می باشد. اما در پالايشگاه بندر عباس بعلت افزايش ظرفيت، اين ضرورت احساس شده و اخيرا پالايشگاه با بعضي از شركتهاي داخلي و خارجي در حال بررسي واحدهاي پالايشي از حيث بهره وري می باشد. البته مقالات وكتب معتبر در ارتباط با رفتارهاي ئيدروكربنهاي سنگين و نيز واحد هاي غلظت شكن موجود مي باشد.

تعداد صفحه : 101

قیمت : شش هزار تومان

 

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com