با عنوان : مطالعه فعالیت کاتالیست های اسید جامد مصرفی در فرآیند الکیلاسیون

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد تهران جنوب
دانشكده تحصيلات تكميلي
”M.SC” سمينار براي دريافت درجه كارشناسي ارشد
مهندسي شيمي – مهندسي شيمي
عنوان :
بررسي فعاليت كاتاليست هاي اسيد جامد مصرفي در فرآيند الكيلاسيون

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چكيده

در اين سمينار به بررسي فعاليت اسيدهاي جامد در فرآيند الكيلاسيون پرداخته شده می باشد . آغاز در فصل اول كلياتي در ارتباط با روش كار و تحقيق بيان شده می باشد در فصل دوم به بررسي مكانيسم الكيلاسيون پرداخته شده می باشد وفرايند تانك زمان به صورت كامل توضیح داده شده می باشد . در فصل سوم به بررسي اسيدهاي جامد و سوپر اسيدها پرداخته شده می باشد . در اين سمينار به صورت ويژه به بررسي فعاليت اسيد جامد زيركونياي سولفاته پرداخته شده می باشد و فعاليت اين اسيد جامد با زئوليتها در فصل سوم به صورت كامل مقايسه شده می باشد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

مقدمه

در اوايل قرن بيستم مهندسين ماشين به اين نتيجه رسيدند كه موتورها بدون ضربه ، نرمتر و با بازدهي بيشتري كار مي كنند . در سال 1916، Tomas Midgely يك دانشمند محقق كه در آزمايشگاه هاي تحقيقاتي شهر Dayton، كار مي كرد پس از انجام يك سري از آزمايشات دريافت كه اضافه كردن يد به بنزين به گونه موثري باعث كاهش ضربه در موتور مي گردد . اوضربه هاي موتور را ناشي از كيفيت پايين احتراق سوخت كه بعد ها به نام شاخص اكتان شناخته شده می باشد دانست افزودن يد به بنزين باعث افزايش اكتان و كاهش ضربه موتور گرديد. ولي در عين حال دو مشكل اساسي در بر داشت: 1- خورندگي 2- قيمت بالا

در يك كار تحقيقاتي مكمل در سال 1917، Charles kettering و Midgely اتيل الكل و بنزين را مخلوط كرده و دريافتند كه مخلوط الكل و بنزين سوخت مناسبي براي موتور می باشد ونسبت به ساير مواد افزودني داراي مزاياي بيشتري می باشد . زيرا تميز وبدون هر آلودگي ميسوزد و بدون ايجاد ضربه، توليد نسبت تراكم بيشتري در داخل موتور مي كند و به دليل افزايش عدد اكتان ، توليد اسب بخار بيشتري مي كند.

Midgely در سال 1921 خواص تترا اتيل سرب (TEL) را كشف كرد. يك ليتر از TEL براي اقدام آوردن 1150 ليتر بنزين كافي بود. سپس تحقيقات براي افزودن اتانول به بنزين ادامه پيدا كرد. ولي شركت هاي نفتي مصرف  را به عنوان ماده افزودني بنزين ترجيح مي دادند زيرا افزودن اتانول به بنزين، مصرف بنزين وسايل نقليه را 20 الي 30 درصد كاهش مي داد.

پس در سال 1996 مصرف بنزين سرب دار براي وسايل نقليه در ايالت متحده آمريكا ممنوع گردید . به دليل عدم امكانات وسرمايه هنوزهم در خيلي از كشورها بنزين سربدار مصرف مي گردد.در سال 1970 لايحه (Clean Air Act) قانونی گردید و مصرف بنزین بدون سرب تدریجاً از سال 1973 در ایالات متحده آغاز گردید. قوانین ایجاد شده توسط (Clean Air Act) برای غلبه در مسائل زیست محیطی، از طریق کاهش تشکیل ازت در سطح زمین و نشر مونواکسید کربن از وسایل نقلیه همچنین کاهش نشر اکسیدهای سنگین SOx و NOx از اگزوزها، بنا شدند برای این مقصود بنزین بایستی ویژگی های زیر را داشته باشد:

1- فراریت پایین: کاهش فشار بخار بنزین (RVP) به ویژه در طول ماه های تابستان باعث کاهش میزان ازت می گردد. حذف بوتان ها و حتی CO ها از بنزین به دستیابی به این ویژگی در بنزین می انجامد.

2- محدودیت در میزان آروماتیک ها بخصوص بنزن: این مساله با کاهش برش بالای بنزین FCC انجام پذیر می باشد.

3- افزایش ترکیبات اکسیژن دار: TAME و MTBE دو ترکیب برای این مقصود هستند.

4- کاهش میزان الفین ها: این هدف با حذف الفین های CO از بنزین Fcc قابل دستیابی می باشد. در ضمن حذف الفین های CO باعث کاهش بیشتر (RVP) می گردد.

5- کاهش میزان گوگرد: این هدف نیازمند هیدروترتینگ (Hydrotreating) خوراک Fcc یا برش سنگین (heavy-end) بنزین Fcc می باشد.

6- حذف سرب: حذف سرب باعث کاهش عدد اکتان بنزین می گردد که بایستی با جریان های دیگر وارد شوند، به استخر (Pool) بنزین جبران گردد.

به نظر می رسد که الکیلات (محصول فرآیند الکیلاسیون) می تواند در تنظیم استخر جدید بنزین کمک کند. زیرا الکیلات عدد اکتان بالایی دارد. و عدد اکتان بالای آن به دلیل مقدار زیاد پارافین شاخه دار کم واکنش پذیر موجود در آن حساسیت کمی دارد. با در نظر داشتن این مطلب می توان افزایش ظرفیت الکیلاسیون در سال های آتی را، به ویژه اگر محدودیت های بهره گیری از کاتالیست های اسید مایع با ساخت کاتالیست پایدار جامد جدید برطرف گردد، انتظار داشت. حال در ادامه توضیحاتی را پیرامون الکیلات ارائه می نماییم.

تعداد صفحه : 65

قیمت : شش هزار تومان

 

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید