شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد“M.Sc” مهندسی عمران- سازه های هیدرولیکی

عنوان:

RCC Dam Materia

 

چکیده:

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

بتن کوبیده غلتکی یا R.C.C یک روش جدید جهت اجرای بتن در کارهای عمرانی می باشد که ایده بهره گیری از آن به دهه های 1930 و 1940 در انگلستان و به عنوان لایه زیر اساس جاده ها و روسازی محوطه فرودگاهها باز می گردد. این مصالح در مصارف اولیه بنام بتن کم عیار یا خشک شناخته شده و در زیر قشر آسفالت بکار می رفت. R.C.C هر چند که در کلیه فعالیتهای عمرانی و اکثراً به عنوان یک مصالح جنبی مطرح شده و مورد بهره گیری قرار گرفت، از اوائل دهه 1960 میلادی، از سوی کارشناسان و محققان به عنوان مصالح و تکنیک اجرای قابل بهره گیری در سد سازی مطرح گردیده و دیری نپائید که مورد توجه و توسعه روز افزون قرار گرفت. رواج بهره گیری از بتن غلتکی به عوامل متعددی بستگی داشت که مهمترین آنها سادگی در تولید و به کارگیری و عدم نیاز به تجهیزات و تأسیسات اجرایی ویژه می باشد. با در نظر داشتن تجارب حاصل از صنعت سد سازی خصوصا در کشورهای آمریکا، ژاپن، چین و اسپانیا و ثبوت مزایای بهره گیری از R.C.C به نظر می رسد در هر کشوری لاجرم بایستی به سمت بهره گیری از این مزایا حرکت نمود. از انجا که اجرای R.C.C بسیار وابسته به فرهنگ کاری و به کارگیری مصالح در دسترس و تجهیزات متفاوت در هر کشوری می باشد، اولین تجربه در هر کشور و ثبت کلیه مراحل و شرایط کاری و ثبت این متغییرها و کنترل تاثیر متغیرهای اجرایی بر کیفیت بتن بسیار مهم بوده و می تواند بر امکانپذیری و رونق بهره گیری از این روش موثر بوده و مبنای قضاوت قرار گیرد. سد تنظیمی انحرافی پایین دست کرخه (پای پل) اولین تجربه عملی بهره گیری از R.C.C. در ایران بوده که به همت طراحان و طرفداری کارفرمای پروژه و شجاعت پیمانکار این پروژه به اجرا رفته می باشد. در این پژوهش کوشش شده می باشد تجارب اجرا اعم از ماشین آلات و نحوه ارتباط آنها، کیفیت اختلاط بتن و خصوصیات آن، شرایط محیطی، مشخصات فیزیکی و مهندسی مانند دانه بندی، نفوذپذیری، مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مقاومت برشی بین لیفت های اجرا و غیره و همچنین فاصله زمانی بین اختلاط و تراکم مصالح، دانسیته نسبی بتن پس از تراکم و چگونگی اجرای اجزاء سد بتن غلتکی مانند شیبهای بالا دست و پایین دست، درزهای قائم ، درزهای افقی و اجرای بتن در کنار قالب مورد ارزیابی قرار گیرد. پس از انجام کلیه مراحل فوق الذکر در طول حدود 6 ماه عملیات اجرایی و پس از انجام نمونه گیری صحرایی و انجام آزمایشات ازمایشگاهی، کیفیت بتن حاصله با استانداردهای مورد انتظار جهانی مرود مقایسه قرار گرفت. ماحصل این کوشش آن می باشد که کلیه تجارب پروژه که متناسب با فرهنگ کاری ایران می باشد مدون شده و مزایا و معایب روشهای بکار گرفته شده با کیفیت بتن مرتبط گردیدند. با انجام این پژوهش می توان چنین گفت: «در ایران هم می توان سه بتن غلتکی با مشخصات فنی مناسب و با توجیه اقتصادی مناسب ساخت»

دیدگاهتان را بنویسید