Menu

منبع تحقیق : پایان نامه ارشد با موضوع: ارزیابی تطبیقی روایات معصومین با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

0 Comment


تکه ای از متن پایان نامه :

  • وَ قالَ صَواباً- 78/ 38. قيام الروح و الملائكة في صفّ واحد معناه: توقّفهم منتظرين لإطاعة الامر و العمل بما أمروا به، مستعدّين في ذلك، و هم في حال القيام و التهيّؤ للايتمار، و لا يظهرون شيئا من نيّاتهم و ما في سرائرهم الّا بعد حصول الإذن و الاشارة من اللّه الرحمن. و قيام الروح و ذكره رديف الملائكة: يدلّ على التشكّل بصورة ذلك العالم كالملائكة الموكّلين في العمل بوظائف مخصوصة، و في هذا التعبير اشارة الى تنوّع المأموريّة بين الملائكة و الروح…و أمّا الروح: فهو مربوط الى أنواع الروحانيّة و الإفاضات المعنويّة.[1]
شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

اصل یگانه در این ماده ظهور ( عیان شدن) و روان شدن یک امر لطیف می باشد و از مصداق‌هایش تجلی فیض، روان شدن رحمت وظهورش، ظهور مقام نبوت و فرستادنش، روان شدن وحی، نازل کردن کتاب و احکام، ظاهر شدن مظهر‌های تقدس و پاکی، ظاهر شدن مظاهر حق و حکمت، تجلی نور حق و روان شدنش…پس رَوح با فتحه مصدر می باشد و با ضمه اسم مصدرمانند غَسل و غُسل… واصل نخست در این ماده روان شدن معنوی می باشد…سپس روح ممکن می باشد به صورت مطلق بدون قید به کار رود، همانگونه که در این آیات می باشد وَ أَيَّدَهُمْ‏ بِرُوحٍ‏ مِنْهُ‏- 58/ 22. تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ‏ فِيها- 97/4. يُلْقِي‏ الرُّوحَ‏ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ- 40/ 15. يُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ‏ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ- 16/ 2. پس مراد از آن مطلق آن چیز که از رَوح و نفخ و افاضه‌ی الهی حاصل می گردد، در هر موضوعی باشد یا در هر جهتی متحقق گردد و ممکن می باشد که از این روح مطلق به نور و فیض متجلی و رحمت ظاهر مطلق تعبیر گردد… يَوْمَ يَقُومُ‏ الرُّوحُ‏ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا لا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ الهی حاصل می گردد، در هر موضوعی باشد یا در هر جهتی متحقق گردد و می‌توان از آن به نور و فیض متجلی و رحمت ظاهر مطلق تعبیر نمود. و در این آیه‌ی کریمه روح به صورت مطلق به کار رفته می باشد، اما ایستادن روح و ذکرش در کنار فرشتگان دلالت می کند بر شکل یافتن روح با صورت آن عالم مانند فرشتگان. روایت فوق مصداق روح را فرشته‌ای ذکر کرده می باشد که از جبرئیل و میکائیل بزرگ‌تر می باشد که با معنای لغوی متناسب می باشد.

 

2-8. صواب

(يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا لا يَتَكَلَّمُونَ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً (38))

“روزى كه «روح» و «ملائكه» در يك صف مى‏ايستند و هيچ يك، غیر از به اذن خداوند رحمان، سخن نمى‏گويند، و (آن گاه كه مى‏گويند) درست مى‏گويند!”

[1] حسن مصطفوی، ج‏4، صص270-276.

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

 ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه