گرایش : مدیریت ورزشی

عنوان : تأثیر فیلم تبلیغاتی خیرخواهانه بر میزان اوکسی توسین خون و میزان بخشش ورزشکاران در مقایسه با غیر ورزشکاران

دانشگاه مازندران

دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی

پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، گرایش مدیریت ورزشی

عنوان:

تأثیر فیلم تبلیغاتی خیرخواهانه بر میزان اوکسی توسین خون و میزان بخشش ورزشکاران در مقایسه با غیر ورزشکاران

استاد راهنما:

دکتر فرزام فرزان

اساتید مشاور:

دکتر رزیتا فتحی

دکتر میثم شیر خدایی

پایان نامه

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

بخش هایی از متن پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

یکی از عواملی که امروزه بر روی آن تحقیقات زیادی انجام می گردد عوامل فیزیولوژیکی حاکم بر رفتار و نیز عوامل رفتاری که بر فاکتو­رهای فیزیولوژیکی تاثیر می­گذارد می باشد. هدف از پژوهش نیمه تجربی حاضر، مطالعه تغییرات میزان اوکسی توسین خون در پاسخ به فیلم تبلیغاتی موسسه خیریه و تفاوت این میزان در بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران بوده می باشد. همچنین مقایسه میزان کمک نیکوکارانه آن‌ها به یک موسسه خیریه ناشناس هدف دیگر این پژوهش بوده می باشد. دو گروه 10 نفری از دانشجویان پسر ورزشکار (سن: 3/21± 7/1) و غیر ورزشکار (سن 1/22 ± 7/1) برای این پژوهش انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خون‌گیری به اقدام آمده و بعد از نمایش فیلم و خون‌گیری مجدد میزان بخشش مالی آنان سنجیده گردید یافته‌ها حاکی از این می باشد که تماشای فیلم عاطفی مورد نظر می‌تواند اکسی توسین خون و میزان بخشندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهید. میزان این تأثیرگذاری در بین دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار یکسان بوده می باشد. بر این اساس به نظر می‌رسد که می‌توان از نمایش فیلم‌های عاطفی برای افزایش رفتارهای بخشندگی ورزشکاران و غیر ورزشکاران به یکسان بهره گیری نمود.

فصل اول: طرح پژوهش

1-1- مقدمه

از دیرباز بشر را موجودی اجتماعی تعریف کرده­اند. بشر همواره به شكل اجتماعي زيسته می باشد و تا آنجا كه تحقيقات باستان‌شناسی نيز تأييد می کند، در هيچ دوراني بشر به‌صورت انفرادي زندگي نكرده می باشد. استاد مطهري منشأ زندگي اجتماعي بشر را امري طبيعي و فطري دانسته و می‌نویسد: «اجتماعي بودن يك غايت كلي و عمومي می باشد كه طبيعت بشر بالفطره به‌سوی او روان می باشد.» بسياري از انديشمندان نيز بر اين اعتقادند كه اجتماعي زيستن بشر از طبيعت او سرچشمه می‌گیرد و طبق نظریه‌ی معروف ارسطو «الانسان مدني بالطبع» بشر طبعاً اجتماعي می باشد. بشر موجودي اجتماعي می باشد كه اين اجتماعي بودن ريشه در ذات و سرشت و فطرت بشر دارد و همان‌گونه كه بشر‌های سالم و متعادل، زيبايي و پاكي و … را دوست دارند به‌سوی جامعه نيز گرايش و ميل دارند. ابونصر محمد فارابي نيز به اين مسئله پرداخته می باشد و او نيز بشر را ذاتاً مدني الطبع می‌داند، يعني اینکه نياز به زندگي اجتماعي و تشكيل جامعه، در ذات و سرشت بشر‌ها نهفته می باشد. بنابراين تشكيل جامعه براي بشر يك امر ضروری می باشد. براي آنكه بشر بدون زندگي و همكاري اجتماعي نمی‌تواند به بلوغ و مراتب كمال دست يابد. پس علاوه بر فيلسوفي مانند ارسطو كه بشر را بالطبع اجتماعي می‌داند، دانشمند و عالم اجتماعي (فارابي) نيز به اين مسئله تصریح دارد ضمن اینکه او به «نياز» نيز به‌عنوان عامل ديگر براي گرايش بشر به زندگي اجتماعي توجه دارد.
این عامل محدودکننده البته درست می باشد اما نباید از یاد برد که این خصوصیت فقط به بشر تعلق ندارد. بعضی از انواع عالی حیوانات به‌گونه جمعی زندگی می­کنند (مانند مورچه­ها و زنبورها) آن چیز که بشر را از این حیوانات متمایز می­کند درواقع رفتار اجتماعی و فرا اجتماعی[1] اوست که شکل‌های متنوعی به خود می­گیرد.

رفتار فرا اجتماعی رفتار داوطلبانه خیرخواهانه به‌مقصود سود رساندن به دیگران می باشد (1) و متضمن کنش متقابل دو یا چند بشر و کمک‌رسانی می باشد.

مردم غالباً در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنند که به قیمت هزینه گذاشتن بر دوش خودشان به دیگران یاری و منفعت می‌رسانند. آن‌ها داوطلب می­شوند، به غریبه‌ها کمک می­کنند، رأی می­دهند­ به سازمان‌های سیاسی یا خیریه کمک می­کنند، خون اهدا می­کنند، به گروه­های امداد می­پیوندند و چیز­های دیگری که زندگی خود را برای غریبه‌ها قربانی می­کنند. بسیاری از پژوهش­ها تأیید می‌کنند که قسمت زیادی از مردم در این امور فعالیت می­کنند (2).

رفتار فرا اجتماعی اهمیت بسیاری زیادی در افزایش عملکرد تیم­های ورزشی دارد و رفتارهای فرا اجتماعی ستارگان تیم‌های ورزشی موجب بهبود عملکرد تیم‌های ورزشی شده می باشد مانند بهبود ضربه پنالتی که می‌تواند به اثرات افزایش سطوح اوکسی توسین و اثرات رفتاری وابسته به آن تفسیر گردد (3). این گفته شاهدی برای بهره گیری عملکردی از رفتار فرا اجتماعی برای همه‌گیر کردن و گسترش عواطف انسانی در ورزش به‌مقصود افزایش عملکرد می باشد.

تحقیقات عصبی-علمی نشان داده­اند که تعاملات اجتماعی مثبت مانند بخشش (4) و اعتماد (5)، ارتباط معناداری با هورمون اوکسی توسین[2] دارند. اوکسی­توسین (OT) هورمونی می باشد که در هیپوتالاموس ساخته و از ناحیه هیپوفیز خلفی ترشح می­گردد و در زمان زایمان به حد قابل‌توجهی افزایش می­یابد و موجب انقباضات عضله رحم می­گردد. هم‌چین تأثیر مهمی را دوران شیردهی بر عهده دارد (6).

در بشر‌ها سطح پلاسمای اوکسی توسین بستگی به نوع شرایط و حالات بیماری شامل تماس گرم، روابط اجتماعی، اعتماد و اعتماد متقابل، فشارهای ذهنی، اضطراب و پاسخ‌های هورمونی، پاسخ‌های جنسی مرد یا زن، اختلالات وضعی، شیزوفرنی و توهم دارد (7). اوکسی توسین همراه با کاهش استرس، افزایش گروه پذیری می باشد و همچنین بر حافظه و شناخت اجتماعی تأثیر می­گذارد. به‌طورکلی تحقیقات حیوانی نشان داده­اند که اوکسی توسین تأثیرات بی‌شماری بر روی رفتار اجتماعی، استرس و شناخت می­گذارد (8). در دهه گذشته میلادی یک افزایش چهار برابری در تحقیقات چاپ‌شده در مورد تأثیرات اوکسی توسین بر روی شناخت اجتماعی و رفتار فرا اجتماعی در بشر‌ها نظاره‌شده می باشد (9).

در دهه گذشته افزایش زیادی در تحقیقات انتشاریافته درزمینه­ی اثرات اوکسی توسین بر شناخت اجتماعی و رفتار فرا اجتماعی چاپ شده می باشد (10،11).

2-1- اظهار مسأله

علاقه به اوکسی توسین به‌سرعت در حال گسترش یافتن در بین ژورنال‌های مختلف از غدد درون‌ریز گرفته تا رسانه‌های عمومی می باشد. شهرت زیاد اوکسی توسین بیشتر مرهون این می باشد که این هورمون تأثیرات فیزیولوژیکی زیادی بر روی اعتماد، عشق، نوع‌دوستی و غیره دارد. تا چند سال پیش اکثر تأثیرات آن بر روی موش‌ها آزمایش می‌گردید؛ اما در چند سال اخیر با افزایش امکانات، آزمایش‌های زیادی بر روی بشر‌ها نیز انجام‌شده می باشد.

در سال 2012، مبلغ 140 میلیارد دلار هزینه شده می باشد تا مردم را از طریق دیدن، گوش دادن، یا خواندن تبلیغات به انجام بعضی کارها ترغیب کنند (12). یک گفته قدیمی هست که بازاریابان می­گویند «فقط یک نیمه از تبلیغات ما مؤثر می باشد، اما نمی­دانیم کدام نیمه!» این یکی از دغدغه‌های ذهنی بازاریابان می باشد که چگونه می‌توان پیدا نمود کدام نوع از تبلیغات مؤثر می باشد و آیا برای هر گروه و طبقات از جامعه بایستی نوع خاصی از تبلیغات طراحی گردد؟ بنیاد خیریه یو اس ای[1] در سال 2009 گزارش داده می باشد که حتی در دوران بد اقتصادی در سال 2008 به خیریه‌های ایالات متحده بیش از 300 میلیارد دلار کمک شده می باشد (13).

درنتیجه رقابت بین مؤسسات خیریه، این مؤسسات[2] مبلغ هنگفتی را بابت تبلیغات خرج می‌کنند و تخمین زده می گردد که مؤسسات غیرانتفاعی در هر سال بالغ‌بر 6/7 میلیارد دلار در تبلیغات خرج می‌کنند. تبلیغات مؤسسات خیریه در به جنبش درآوردن احساس همدلی کمک می کند (14).

شخصیت هر انسانی توسط عوامل متعدد و بی‌شماری شکل می‌گیرد که منجر به نوع تفکر و اعمال و رفتار فرد می گردد. شاید بتوان شخصیت را شامل کلیه افکار حالات و رفتار هر انسانی دانست. تردیدی نیست که به تعداد همه بشر‌های روی زمین شخصیت هست. هر انسانی دارای شخصیتی خاص و ویژه می باشد و کاملاً منحصربه‌فرد رفتار می کند.

وراثت و محیط، این دو عامل مهم و اساسی باعث شکل‌گیری هر انسانی چه به لحاظ ظاهری و جسمی و چه به لحاظ روحی و روانی می گردد. از زمان انعقاد نطفه کار ژن‌ها که عوامل انتقال خصوصیات مختلف ژنتیکی هستند شروع می گردد. ژن‌ها کلیه خصوصیات بشر را مشخص می‌کنند. ویژگی‌هایی از قبیل رنگ چشم‌ها و رنگ موها، قد شکل صورت، رنگ پوست، اندازه قلب و غیره از مواردی هستند که وراثت در آن‌ها تأثیر اساسی دارد؛ پس نوع و شکل اعضاء بدن چه بیرونی و چه درونی از طریق ژن‌ها انتقال می گردد؛ اما عده‌ای از دانشمندان عقیده دارند که اگرچه عامل وراثت بسیار مهم و بااهمیت می باشد اما هیچگاه نباید از عامل دیگری به نام محیط غافل گردید زیرا این محیط می باشد که اگر مساعد باشد وراثت کارایی دارد و می‌تواند باعث رشد و شکل‌گیری خصوصیات ژنتیکی گردد. مثلاً اگر شکل و فرم بدن یک فرد در دستور ژنتیکی مشخصات ایده آلی داشته باشد درصورتی‌که تغذیه مناسب و شرایط محیطی مناسبی وجود نداشته باشد وراثت قادر نیست آن مشخصات را به‌گونه کامل مهیا نماید. شرایط محیطی می‌تواند در به‌حداعلا رساندن خصوصیات ارثی افراد مؤثر باشد.

بشر بعد از تولد در محیط‌های مختلفی قرار می­گیرد و هر یک از این محیط‌ها به‌نوعی در رشد عواطف و احساسات بشر تأثیر دارد. یکی از این محیط‌ها، محیط‌های ورزشی می باشد. شرکت گوگل برای مشارکت دادن کارمندان در فعالیت‌های بشر دوستانه برنامه اعطای کمک تا سقف 3000 دلار به کارمندان را به اجرا گذاشت (15). حال اگر مدیر یک باشگاه ورزشی یا مدیر یک موسسه خیریه قصد داشته باشد عده­ای از ورزشکاران را به یاری‌رساندن به موسسه­ای خیریه مانند کودکان سرطانی دعوت کند چه‌کاری انجام می­دهد که آن‌ها را به این کار ترغیب کند. سؤال اساسی که محققان به دنبال آن هستند این می باشد که حال که ارتباط زیست روان‌شناختی بین اوکسی توسین و رفتار اجتماعی هست و با در نظر داشتن اینکه ورزشکاران به‌گونه آزادانه‌ای عواطف خود را با یکدیگر سهیم می­شوند (16). محقق قصد دارد آزمایشی علمی_عصبی_هورمونی انجام گردد تا این پاسخ حاصل گردد که آیا در ورزشکاران این تعاملات مثبت با غیر ورزشکاران متفاوت می باشد و نسبت آن با همدیگر چگونه می باشد؟ چه فعل و انفعالی در غدد درون‌ریز بدن باعث این کار می گردد؟ آیا میان ورزشکاران و غیر ورزشکاران در میزان اوکسی توسین تفاوت هست؟ آیا بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران در حس نوع‌دوستی و کمک به هم نوع تفاوت هست؟ آیا می­گردد از هورمونی برای بهبود حس نوع‌دوستی بهره گیری نمود؟

3-1- ضرورت و اهمیت پژوهش

– تحقیقات نیمه تجربی در حوزه علوم انسانی در ایران به‌ندرت انجام‌شده می باشد و در رشته مدیریت ورزشی نیز به نظر می‌رسد این‌گونه تحقیقی تا به حال انجام نشده می باشد.

– در مدیریت ورزشی در مورد سازمان‌های غیرانتفاعی و تأثیر آن‌ها در ورزش کمتر تحقیقی صورت گرفته می باشد.

– در مورد امور خیرخواهانه و نیکوکارانه در سازمان‌های ورزشی و تأثیر آن بر سازمان و ورزشکاران تحقیقات چندانی در ایران پیدا نمود نشد.

– به نظر می‌رسد کسی تا به حال به مقایسه نیکوکاری و بخشندگی بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران نپرداخته می باشد.

– رویکرد تحقیقات تجربی و نیمه تجربی در علوم انسانی می‌تواند به کشف حقیقت کمک کند.

– اوکسی توسین هورمونی می باشد که شناخت درستی از آن به‌ویژه بر روی احساسات و عواطف در ایران صورت نگرفته می باشد و تحقیقاتی که صورت گرفته در مورد تأثیر آن بر مراحل زایمان می باشد.

– در مورد تأثیراتی که فیلم‌های تبلیغاتی می‌توانند بر روی عواطف بشر‌ها به‌ویژه ورزشکاران بگذارند در حیطه مدیریت ورزشی تحقیقی نظاره نشد.

4-1- اهداف پژوهش

ازآنجایی که تبلیغات باعث تغییراتی در دانش، توجه و رفتار مخاطبان می گردد و اثربخش بودن آن باعث تأثیرگذاری بر روی مغز می گردد که فعل و انفعالات مغز موجب ترشح هورمون اوکسی توسین در بدن می گردد و اوکسی توسین نیز بر رفتار های بشر تاثیر می گذارد. در مؤسسات خیریه و سازمان‌ها نیز با بهره‌گیری از نوعی برنامه‌های محوری، از طریق احساسات اعانه‌دهندگان، تمایل آنان را برای کمک ترغیب می‌نمایند و کوشش می‌کنند با انجام تبلیغات، نام‌های تجاری خود را در نظر افراد تثبیت نمایند و با برقراری یک ارتباط دوطرفه بین خود و اعانه‌دهندگان به اهداف خود دست یابند. لذا پژوهش حاضر با هدف به رسمیت شناختن پتانسیل واقعی تبلیغات در ترشح هورمون اوکسی توسین به‌عنوان یک پیش‌بینی کننده در رفتار خیرخواهانه افراد به مطالعه تأثیر آگهی خدمات عمومی در ترشح هورمون اوکسی توسین و تأثیر این هورمون در انجام فعالیت‌های خیرخواهانه می‌پردازد. و نیز با در نظر داشتن انجام فعالیت های ورزشی در ورزشکاران و تفاوت بعضی هورمون ها در بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران و اینکه ورزشکاران در محیط های ورزشی و مسابقاتی رشد می کنند، تفاوت در میزان اوکسی توسین و میزان بخشش بین این دو گروه نیز سنجیده می ود.

[1] -Giving USA foundation

[1] – Prosocial Behavior

[2] -Oxytocin(OT)

تعداد صفحه : 87