Menu

پایان نامه ارشد در مورد: ارزیابی تطبیقی روایات معصومین با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

0 Comment


تکه ای از متن پایان نامه :

امام علی7 می‌فرماید: آنها فرشتگانى هستند كه ارواح مؤمنين را قبض مي‌كنند و آنها را با ملاطفت بيرون مي‌آورند، آنگاه آنها را رها می‌کنند تا استراحت كنند مانند چیزی که در آب شنا می‌دهند و آن را پرتاب می‌کنند.

امام علی7 می‌فرمایند: آنها فرشتگانند که ارواح مومنین را شنا می‌دهند.

ب) اقوال لغویان

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              
  • السين و الباء و الحاء أصلان: أحدهما جنسٌ من العبادة، و الآخر جنسٌ من السَّعى. فالأوّل‏ السُّبْحة، و هى الصَّلاة، و يختصّ بذلك ما كان نفْلًا غير فَرض…و الأصل الآخر السَّبْح‏ و السِّباحة: العَوم فى الماء.[2]
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

سبح دو اصل می باشد که، یکی از آنها نوعی عبادت، و دیگری نوعی از کوشش می باشد. پس اولی السُّبْحة، و آن نماز می باشد، و به آن مختص می گردد هر چیزی که نافله و غیر فریضه باشد… و اصل دیگر السَّبْح‏ و السِّباحة می باشد که شنا کردن در آب می باشد.

  • السَّبْحُ‏: المرّ السّريع في الماء، و في الهواء، يقال: سَبَحَ‏ سَبْحاً و سِبَاحَةً، و استعير لمرّ النجوم في الفلك نحو: وَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ‏ يَسْبَحُونَ‏ [الأنبياء/ 33]، و لجري الفرس نحو:وَ السَّابِحاتِ‏ سَبْحاً [النازعات/ 3]، و لسرعة الذّهاب في العمل نحو: إِنَّ لَكَ فِي النَّهارِ سَبْحاً طَوِيلًا [المزمل/ 7]، و التَّسْبِيحُ‏: تنزيه اللّه تعالى. و أصله: المرّ السّريع في عبادة اللّه تعالى، و جعل ذلك في فعل الخير كما جعل الإبعاد في الشّرّ، فقيل: أبعده اللّه، و جعل‏ التَّسْبِيحُ‏ عامّا في العبادات قولا كان، أو فعلا، أو نيّة.[3]
  • السَّبْحُ‏: گذشتن سریع در آب و هواست، گفته می گردد: سَبَحَ‏ سَبْحاً و سِبَاحَةً، و برای عبور سریع ستارگان در فلک استعاره شده می باشد مانند: كُلٌّ فِي فَلَكٍ‏ يَسْبَحُونَ‏ [الأنبياء/ 33]، و همچنین برای سبح: شنا. اعمّ از آنكه در آب‏ باشد يا در هوا. (راغب) ايضا راغب سرعت را در آن قيد كرده می باشد‏ وَ السَّابِحاتِ‏ سَبْحاً. قسم به شناگران كه به طرز مخصوصى شنا مي‌كنند مثل اینکه مراد ابرهاست كه در هوا راه مي‌طریقه.[4]

[1] ابو اسحاق احمد بن ابراهيم ثعلبى نيشابورى، ج‏10، ص123.

[2] احمد بن فارس، ج‏3، ص125- 126.

[3] حسین بن محمد راغب اصفهانی، ص392.

[4] علی اکبر قرشی، ج‏3، ص211-212.

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

 ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه