با عنوان : بهینه سازی واحد شکست کاتالیستی بستر سیال (FCCU) با بهره گیری از الگوریتم ژنتیک (GA)

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی شیمی – فرایند

عنوان:

بهینه سازی واحد شکست کاتالیستی بستر سیال (FCCU) با بهره گیری از الگوریتم ژنتیک (GA)

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده

در این پژوهش اطلاعات در مورد بهینه سازی واحد شکست کاتالیستی بستر سیال جمع آوری شده می باشد. برای توصیف خوراک و محصول مدل پنج تکه ای بهره گیری شده می باشد که این مدل با مقادیر صنعتی سازگار می باشد.

تابع هدف مورد بهره گیری در این پژوهش ماکزیمم بازده بنزین و مینیمم کک در گاز خروجی می باشد. متغیرهای اصلی و چندین متغیر مهم دیگر برای شرایط بهینه انتخاب شده اند که عبارتند از:

1) درجه حرارت خوراک 2) درجه حرارت هوای ورودی 3) دبی کاتالیست 4) دبی هوا.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

روش مورد بهره گیری کاملا کلی می باشد و می تواند در واحدهای دیگر FCCU مورد بهره گیری قرار گیرد. نتایج بهینه به دست آمده به ما اطلاعات فیزیکی دیگری برای مقادیر دیگر و همچنین تفسیر آنها می دهد.

مقدمه

در این پروژه قصد داریم واحد شکست کاتالیستی بستر سیال (Fccu) را با بهره گیری از الگوریتم ژنتیک به عنوان یک روش بهینه سازی مورد مطالعه قرار دهیم.

الگوریتم ژنتیک (GA) یک تکنیک برنامه نویسی می باشد که از تکامل ژنتیکی به عنوان یک الگوی حل مسئله بهره گیری می کند.

شکست کاتالیستی روشی می باشد که در تبدیل برش های سنگین نفتی به فرآورده های سبک تر و باارزش تر به کار برده می گردد.

در این پروژه قصد داریم واحد شکست کاتالیستی بستر سیال (Fccu) را با بهره گیری از الگوریتم ژنتیک به عنوان یک روش بهینه سازی مورد مطالعه قرار دهیم.

این مسئله شامل دو تابع هدف می باشد: اولا بایستی مقداری بیشینه ای برای محصول بنزین (دلیل اقتصادی) به دست آوریم و ثانیا مقدار کک را به حداقل برسانیم (به حداقل رساندن فساد کاتالیست و همچنین کاهش تولید Co) که لازمه آن به دست آوردن مقادیر مناسب برای پارامترهای تاثیرگذار در تابع هدف می باشد.

الگوریتم ژنتیک با انجام عملیات بر روی متغیرها بهترین حالت ممکن را برای تابع هدف تعریف شده را به ما می دهد. در این پژوهش با بهره گیری از نرم افزار MOEA که با برنامه MATLAB اجرا می گردد ماکزیمم و مینیمم تابع هدفمان را به دست می آوریم.

فصل اول: کلیات

(1-1) هدف

یافتن شرایط بهینه برای حداکثر کردن تولید بنزین FCCU و حداقل کردن میزان تولید کک و محصولات جانبی سنگین و حداقل رساندن فعالیت کاتالیست که سبب تولید CO خواهد گردید.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

از آنجا که برش بنزین سودآورترین جزء محصولات شکست کاتالیستی می باشد و هدف تولید بنزین بیشتر می باشد، لذا تغییر در پارامترهای سینتیکی، تغییر در سیستم فرآیند و شماتیک واکنش برای این مقصود مورد مطالعه قرار می گیرند. از نظر سیستم فرآیند، مدرن ترین و بهینه ترین فرآیند، فرآیند شکست کاتالیستی با بسترهای سیال و راکتور بالا برنده می باشد. کلیه واحد FCC پالایشگاهی مانند بهره وران این شرایط خواهند بود.

(2-1) پیشینه پژوهش

پس از نخستین جنگ جهانی به سبب پیشرفت صنایع ماشین سازی و زیاد شدن روزافزون وسایل نقلیه موتوری؛ مصرف بنزین موتور افزایشی بسیار پیدا نمود، چنان که با تقطیر نفت خام به تنهایی تأمین آن امکان پذیر نبود. از سویی در تقطیر نفت خام به اندازه ای که بنزین موتور مصرفی را تأمین کند، مقدار فراوانی نفت کوره سنگین بیش از مصرف تولید خواهد گردید که این از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد.

پس کارشناسان به ناچار در پی پژوهش و یافتن راه ها و روش های تازه ای در پالایش نفت برآمدند و توانستند با به کارگیری روش شکست مولکولی به وسیله حرارت اجزای سنگین نفت خام را بشکنند و مقداری از آنها را به هیدروکربورهای سازنده بنزین موتور تبدیل کننده و تولید بنزین را افزایش دهند، بنزینی که با این روش به دست آمد، نسبت به بنزین حاصله از تقطیر نفت خام از ویژگی های بهترین برخوردار بود و درجه آرام سوزی دلخواه تری داشت.

بهره گیری اقتصادی از دستگاه های شکست مولکولی به وسیله حرارت از سال 1920 آغاز گردید و از آن پس کم کم دستگاه هایی بهتر و کامل تر از دستگاه های نخستین پدید آمد و مورد بهره گیری قرار گرفت، تا آنجا که افزایش تولید بنزین موتور با کاربرد دستگاه های شکست مولکولی به وسیله حرارت بین سال های 1920 تا 1935 به دو برابر مقدار تولید آن از تقطیر نفت خام رسید.

در سال های بعدی همراه با پیشرفت هایی که در ساختمان موتورهایی بنزینی به دست می آمد، تولید کنندگان مواد نفتی خود را ناگزیر می دیدند تا بنزینی بهتر و با درجه آرام سوزی بالاتری تولید کنند. این کار با دستگاه های شکست حرارتی به سختی انجام می گردید، پس پژوهندگان و کارشناسان رشته نفت در پی یافتن راه هایی برای بهسازی روش های موجود برآمدند. این کوشش ها و پژوهش ها همچنان دنبال گردید تا همزمان با دومین جنگ جهانی روش های شکست کاتالیستی پدید آمد.

بنزین های به دست آمده از این روش به مراتب بهتر و مرغوب تر از بنزین های حاصله از روش های شکست حرارتی بودند و پیداست که این روش های تازه به مرور جایگزین روش های گذشته شدند.

از سال های پس از جنگ تاکنون دانشمندان و پژوهشگران صنعت نفت همگام با پیشرفت هایی که در زمینه صنایع موتورسازی انجام شده در پی کامل تر کردن روش های شکست و یافتن روش های تازه بوده اند و در این راه به پیروزی های چشمگیر دست یافته اند.

تعداد صفحه : 111

قیمت : شش هزار تومان

 

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com