Menu

دانلود فرمت ورد:پایان نامه ارشد رشته فقه :تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفری

0 Comment


عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفری 

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

تکه ای از متن پایان نامه :

 

عده ای هم جهل را به معنای سفاهت ، غضب ، عدم تسلیم در برابر اراده و حکم و شریعت الهی استباط کرده و با اتکا به به آیه 63 سوره فرقان می گویند : « مقصود از جاهل ، نادان نیست. بلکه اشخاص متکبر و پر نخوت می باشد. [1] »

اسلام پژوهانی زیرا گلدزهیر و ایزوتسو نیز جهل را در برابر حلم دانسته اند.

سه ) در برابر عقل :

اگر جهل پیش روی عقل قرار بگیرد جهل به معنای اقدام نسنجیده می گردد و جاهل هم کسی می گردد که کارهای سفیهانه و دور از عقل و افکار غلط و غیر عقلایی می کند.

پس به گونه کل از کلمات لغویان بهره گیری می گردد نادانی و اقدام نسنجیده دو معنای مهم جهل می باشد.

پس اگر جهل پیش روی علم بهره گیری گردد به معنای نادانی و اگر پیش روی عقل به کار رود به معنای اقدام نسنجبیده می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

« و بنی اسرائیل را از دریا به ساحل سلامت رساندیم. پس به قومی که در پرستش بت های خود متوقف بودند برخورده و به آئین بت پرستی مایل شدند گفتند ای موسی برای ما خدایی مثل خدایانی که این بت پرستان را می باشد ،« دیدنی و محسوس » مقرر کن. موسی در جواب تقاضای جاهلانه قوم گفت : شما مردم سخت و نادانی هستید.[2]»

در این آیه هم ماده جهل به صورت فعل مضارع “تجهلون” آمده می باشد به این شکل که موسی به قوم خود ، که از او تقاضای خدایی بر ساخته داشتند ، نسبت جهل داده می باشد.

و هم چنین در سوره دیگری خداوند تبارک و تعالی می فرماید : « ما بر آسمان ها و زمین و کوه های عالم و قوای عالی ئو دانی ممکنات عرض اندام کردیم و همه از تحمل آن امتناع ورزیده ، اندیشه کردنند تا بشر ناتوان پذیرفت و بشر هم در مقام آزمایش و ادای امانت بسیار ستم کار و نادان بود. [3]»

در این جا نیز ماده جهل به صورت ” جهول ” به کار رفته شده می باشد. به این شکل که خداوند ، بشر که بار امانت را پذیرفته می باشد « جهول » نامیده می باشد.

و در ادامه نیز می توان به ” آیه 17 سوره نساء ” و ” آیه 54 سوره انعام ” و ” 119 سوره نحل ” تصریح نمود که در آن ماده جهل به کار رفته می باشد.

به این شکل که ماده جهل و جهالت در مورد کسانی به کار رفته می باشد که از سر نادانی کار ناشایستی انجام داده اند.

و هم چنین دیگر آیاتی که مجالی برای اظهار و ذکر آن نیست.

 

[1]– علی جواد ، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام ، ج 1 ، ص 40

[2]– اعراف ، آیه 38

[3]– احزاب ، آیه 72

 

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

 پایان نامه تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفری

 

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت پی دی اف):

پایان نامه تأثیر جهل در احکام فقهی و قوانین حقوقی و کیفری

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه