دانشکده تحصیلات تکمیلی
سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc”
مهندسی عمران – برنامه ریزی حمل و نقل

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

عنوان:
مطالعه علل تصادفات و روشهای کاهش اثرات آن

 

چکیده:
در تمام کشورها موضوع تصادفات جاده ای یکی از مهمترین عوامل مـرگ و میـر بخصـوص در رده ی سـنی
افرادی می باشد که از لحاظ اقتصادی فعال محسوب میشوند. این موضوع بویژه در کشور مـا بسـیار مهـم اسـت

زیرا هم اکنون از لحاظ آمار تلفات در مکان اول جهان جای داریم . هزینه های تصادفات هم در ایران بسـیار
بالاست و بطور مثال در سال هشتاد این رغم بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان که معادل 3 % تولیـد ناخـالص
ملی همان سال بوده می باشد. در مجموع برای کاهش تعداد و اثرات تصادفات بایستی آغاز عوامل موثر بر تصـادفات
را شناسایی نمود مانند روسازی، حجم تردد خودروها، ضریب ساعت اوج (PHF) ، تأثیر پلیس و جریمه ها
،بیمه و … و سپس برای هر کدام به تفکیک شرایط کاهش اثرات آنرا در تصادفات ، سنجیده میشود.

مقدمه:
در حال حاضر تصادفات جاده ای و درون شهری یکـی از مهمتـرین علتهـای مـرگ و میـر در کشـورمان
بحساب می آید و با وجود تحقیقات بسیاری که سازمانها و ارگانهای مختلف مانند سازمان ترافیک، وزارت
راه و … در این باره انجام داده اند اما نتیجه آن بطور ملموس نظاره ن شده می باشد. آمارهایی در فصـل اول
در باره شدت و میزان تصادفات آورده میشود که کشورهای دیگر را با کشورمان مقایسه می ‌کند . همچنین
هزینه های کمی و کیفی مه در تصادفات متحمل می شویم و محاسبه کل هزینههای تصادفات در یـک
سال در فصل دوم آورده شده می باشد.
در فصل سوم مدلهای ریاضی که برای تصادفات جاده ای و درون شهری ارائه شده می باشد ، آورده می شـود
و سر انجام در فصل آخر هم به مطالعه تک تک عوامل مهم در تصادفات و روشهای پیشگیری و بهبود آن
آورده میشود.

در مطالعه تصادفات جادهای از دیدگاه آمار برداری دو مورد کلی هست که عبارتند از:
1- «گزارش دهی» که شا مل تهیه اطلاعات اولیه و گزارش مقدماتی می باشد.
2- «مطالعه» که شامل جمعآوری اطلاعات تکمیلی بعدی و گزارش نهایی میباشد.
طبق این تقسیمبندی، اگر اطلاعات مندرج در پرونده تصادف فقط همان گزارش پلیس باشد، تصادف «گزارش»
شده اما «مطالعه» نشده می باشد. این طرز تقسیمبندی ساده همواره معایب و اشـکالاتی را بـه همـراه دارد . اولـین
اشکال اختصاص اولین مرحله به «گزارشدهی»می باشد ونه به «مطالعه» که این با نظر پلیس مغایرت دارد. پلـیس
مرحله «گزارشدهی» یک تصادف را هرچند ساده هم باشد، جزئی از «بررسـی» تصـادف مـیدانـد. بـه عـلاوه،
تشخیص و تعیین فقط دو مرحله فوقالذکر وظایفی را که علاوه بر «گزارش دهی» هست به هم آمیختـه و
بدین ترتیب تفاوتهای اساسی بین ثبت یافتهها (اندازهگیریها و عکسها) و نتیجهگیریهای مربوط به اینکـه اصـولاً
تصادف چگونه به وقوع پیوست (تفسیر و استنباط ) را مبهم میسازد.
بدین ترتیب، پنج مرحلهای که در مطالعه تصادف ذکر میشـود، بـه عنـوان یـک تقسـیمبننـدی قابـل قبـول در
کشورهای توسعه یافته مورد قبول قـرار گرفتـه و مـورد عمـل قـرار مـی گیـرد. در هریـک از مراحـل پـنجگانـه
مزبور،عملیات زیر بایستی به گونه سیستماتیک انجام پذیرند:
1- «گزارشدهی»، مرحله اساسی جمعآوری اطلاعات اولیه می باشد که به منظـور تشـخیص و دسـته بنـدی نـوع

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

تصادف، وضع افراد، میزان خسارت و برنامهریزی مراحل بعد انجام مـیپـذیرد. درایـن مرحلـه مطلقـاً اظهـارنظر
قطعی و ابراز عقیده و تفسیری وجود ندارد.
2- «مطالعه محلی»، آزمایش و ثبت نتایج تصادف وهمچنین کسب اطلاعات اضافی در محل وقوع تصادف کـه
ممکن می باشد بعداً قابل حصول نباشند و آمار و اطلاعات و آمار تکمیلی موردنیاز گزارش تصادف می باشـد. درایـن

دیدگاهتان را بنویسید