دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc”
مهندسی عمران – برنامه ریزی حمل و نقل

عنوان :
مطالعه عملکرد گاردریلها در ایمنی راهها

 

مقدمه
به هنگام طراحی یک جاده و متعلقات ان ، طراحان بایستی با بکارگیری ضوابط طرح هندسی راه و در نظر گرفتن
کلیه شرایط ، احتمال خارج شدن اشتباهی وسایل نقلیه ازمسیراصلی رابه حداقل برسانند و در چنین حالتی ،
سخن از این که در دو سوی راه چه موانع و خطراتی هست مطرح نیست وتنها بایستی خود جاده را بی خطر و
ایمن نگاهداشت . اما بایستی دانست که حتی با بکارگیری عالی ترین استانداردها هم نمی توان بطور کامل از خارج
شدن سهوی وسایل نقلیه جلوگیری نمود.
رانندگان وسایل نقلیه به علت های مختلف مانند حواس پرتی ، خواب الوده بودن ،بی توجهی به جلو ، بهره گیری از
مشروبات الکلی و داروهای خواب اور ، سرعت زیاد(اشتباهات انسانی) ، عوامل طبیعی نابسامانی طرح هندسی راه
و عیوب و نواقص وسیله نقلیه ، کنترل وسایل خود را از دست می دهند و وسیله نقلیه انها از مسیر اصلی
منحرف می گردد.
یک راه ایمن شامل محدوده ای ایمن وعاری از اشیاء ونقاط خطرناک برای عبور راه بر اساس سرعت وحجم عبور
و شرایط هندسی محل می باشد که برای دستیابی به این امر ، ایجاد یک محدوده حفاظت شده ایمن با در نظر داشتن
ضوابط ومعیارهای استاندارد ایمنی در کنار راه ومسیر اصلی ، بتواند در محدوده ای با امنیت مناسب متوقف گردد
ویا به مسیر اصلی باز گردد.
پس از تعیین محدوده حفاظت شده ومرزهای ان در گام بعدی ، بایستی موانع ونقاط خطر در این محدوده معیین

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

نمود وسپس جهت ایمن سازی ان اقدام نمود . دراین راستا گزینه های زیر در دسترس هستند.
– برداشتن عامل خطر یاطراحی مجدد شیب به گونه ای که قابل پیمایش باشد.
– جابجا کردن عامل خطربه نقطه ای که احتمال تصادم کمتری هست . مانند بالای شیب ، پشت حفاظهای
ایمنی ، پشت دیواره ها

کاهش شدت برخورد با عامل خطر با بهره گیری از یک وسیله شکست پذیر
– جهت دهی دوباره به وسیله نقلیه توسط سپرکردن عامل خطر بایک حفاظ طولی ویا ضربه گیر
– دادن اگاهی لازم به راننده از وجود خطر توسط تابلو وعلایم هشداردهنده
مدیریت ایمنی و تصادفات

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

امروزه مسئله ایمنی در تردد یکی از اصول اولیه مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل می باشد
مطالعات نشان می دهد که هر ساله در اغلب کشورهای جهان سوم بر تعداد کشته شدگان ناشی از
تصادفات افزوده می گردد. یکی از علت های بروز اینگونه حوادث ناگوار عدم رعایت مسائل ایمنی در
طراحی و برنامه ریزی ، حمل و نقل و ترافیک می باشد.
در حوادث و تصادفات جاده ای سه عامل بشر ، وسیله نقلیه و راه موثر می باشند. بعبارت بهتر
سه ضلع مثلث خطر یا تصادف را تشکیل می دهند اما بایستی اذعان نمود که ارایه یک سطح کیفی
مناسب از تسهیلات حمل و نقل در حیطه وظایف مسئولین و دست اندرکاران سیستم حمل و نقل
می باشد. از طرفی عدم رعایت موارد و استانداردهای مرتبط با ایمنی در مراحل امکان سنجی ،
طراحی ، ساخت ، بهره برداری پروژه های مرتبط با راه موجب شکل گیری مقاطع حادثه خیز در
شبکه راههای کشور می گردد.
احتمال کاهش تصادفات از طریق اقدامات کم هزینه مهندسی در نقاط خطرناک بسیار زیاد می باشد ،
برای مثال بهره گیری از تابلوها و خط کشی خطوط و ارائه نواحی امن برای انتظار خودروهای گردش

دیدگاهتان را بنویسید