با عنوان:مطالعه عوامل موثر بر صادرات انجیر خشک ایران

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد مرودشت

دانشکده کشاورزی گروه اقتصاد کشاورزی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.sc.)

گرایش: اقتصاد کشاورزی

 

عنوان:

مطالعه عوامل موثر بر صادرات انجیر خشک ایران

 

استاد راهنما:

دکتر جواد ترکمانی

استاد مشاور:

دکتر بها الدین نجفی

نگارش:

پاییز 1392

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

چکیده

افزایش صادرات محصولات کشاورزی در ایران می تواند یکی از اقدامات ضروری در رهایی از صادرات تک قطبی باشد. ایران یکی از مهمترین تأمین کنندگان میوه های خشک در کشورهای آسیای غربی و اروپا می باشد. انجیر خشک از نظر میزان صادرات در بین گروه میوه های خشک جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده می باشد. در این راستا، مطالعه نحوه تأثیر عوامل موثر بر صادرات بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در پژوهش حاضر، عوامل موثر بر صادرات انجیر خشک ایران در سال های 1389-1350 با بهره گیری از الگوی خودرگرسیون با وقفه های گسترده (ARDL) تعیین گردید. آمار و اطلاعات از داده های FAOو بانک مرکزی استخراج و با بهره گیری از نرم افزار Microfit4 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاکی از آن می باشد که در بلند مدت تغییرات نرخ ارز، قیمت صادراتی انجیرخشک و تولید داخلی تاثیر مستقیم و معنی دار بر میزان صادرات میوه انجیر دارد. سایر نتایج نشان می دهد که در کوتاه مدت متغیرهای مجازی شامل دخالت دولت و عوامل سیاسی بیشترین تأثیر را در میزان صادرات انجیر خشک ایران دارد. محاسبه ضریب تصحیح خطا در کوتاه مدت به میزان 60 درصد صحت این ادعا را تأیید        می نماید. در پایان به مقصود مدیریت مناسب راهکارهای بهبود صادرات پیشنهاداتی ارائه شده می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 

 

 

 

واژه های کلیدی: صادرات، قیمت صادراتی انجیر، متغیرهای مجازی، مدل خودتوضیح با وقفه های گسترده.

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                                                   صفحه

فصل اول:مقدمه و پیشینه پژوهش

1- مقدمه 2

1-1- کلیات 2

1-3- اهداف پژوهش 11

1-4- فرضيه های تحقيق 11

1-5- مروری بر مطالعات انجام شده 11

فصل دوم:مبانی نظری و روش پژوهش

2- تئوری پژوهش 22

2-1- تئوری پژوهش 22

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

2-2- تصریح مدل ARDL 26

2-3- جامعه آماری پژوهش 33

فصل سوم:نتایج و بحث

3- نتایج پژوهش 35

3-1- نتایج تجزیه و تحلیل 35

3-2- اختصار و نتیجه گیری 40

پیشنهادات 43

فهرست منابع فارسی 44

فهرست منابع انگلیسی 48

پیوست ها. 51

 


 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

 

مقدمه و پیشینه پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- مقدمه

1-1- کلیات

کشاورزی یکی از بخش های اصلی اقتصاد ایران می باشد که به سبب سهم آن در تولید ناخالص ملی به میزان 23 درصد، در صادرات غیر نفتی معادل 20 درصد و در تامین نیازهای غذایی به میزان 75 درصد بایستی در سیاست های تجاری مورد توجه خاصی قرار گیرد (آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی، 1386).

محصولات کشاورزی به دلیل تأثیر مهمی که در تأمین امنیت غذایی دارند، در تمام کشورهای دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. اکثر كشورها سياست‌هاي حمايتي و يارانه اي را در بخش كشاورزي دنبال مي‌كنند. وجود شرایط آب و هوایی چهارفصل و جایگاه جغرافیایی ایران بستر مناسبی را برای افزایش تولید محصولات کشاورزی براي تأمین نیازهاي داخلی و صادرات فراهم ساخته می باشد. بخش کشاورزی در عرصه اقتصاد و امنیت غذایی دارای جایگاه ویژه ای می باشد. از دیدگاه توسعه اقتصادی، بخش کشاورزی در فرآیند رشد و توسعه کشور وظایف مهم و اساسی را برعهده دارد.

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مهم محصولات کشاورزی در جهان می باشد بطوریکه در صدر تولید کنندگان پسته در جهان معرفی شده و رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده می باشد اما در زمینه تولید 21 محصول دیگر جزء هفت کشور نخست دنیا قرار دارد. جایگاه دومین تولید کننده خرما و دومین تولید کننده زردآلوی جهان به ایران اختصاص دارد. رتبه سومی تولید بادام، گیلاس، خیار، و هندوانه نیز در جهان به ایران اختصاص داده شده می باشد و این کشور در زمینه تولید چهار محصول سیب، به، گردو و صمغ طبیعی نیز در رتبه چهارم جهان قرار گرفته می باشد( فائو، 2006).

آمارهای فائو نشان می دهد ایران از نظر تولید پیله کرم ابریشم و انجیر نیز رتبه پنجم جهان، از نظر تولید هلو، لیموترش، و پیاز رتبه ششم و از نظر تولید گوجه فرنگی، فندق، پرتقال، آلو، کیوی، و نعناع رتبه هفتم جهان را به خود اختصاص داده می باشد. رتبه جهانی ایران در تولید 7 محصول دیگر به این توضیح اعلام شده می باشد: عسل طبیعی 11، چای،بادمجان و سیب زمینی 14، گندم 18، جو و سویا رتبه20 را داراست. بدین ترتیب ایران در تولید 29 محصول مهم کشاورزی در میان 20 کشور نخست دنیا قرار گرفته می باشد. این در حالی می باشد كه محصول مهم زعفران که ایران بزرگترین تولید کننده آن در جهان می باشد در آمارهای فائو لحاظ نشده می باشد(فائو، 2006).

صادرات غیرنفتی کشورهای در حال توسعه غالبا به یک یا چند محصول عمده کشاورزی و منابع طبیعی خام محدود می گردد که میزان آن بیشتر بین 90-80 درصد ارزش کل صادرات می باشد. پس با شروع نوسانات قیمتی در بازار جهانی آن محصولات تراز پرداخت های کشور مربوطه دچار عدم موازنه می گردد که بایستی با اتخاذ سیاست های مناسب و تنوع صادراتی این مشکل را مرتفع نمود (پیری و صبوحی، 1386).

صادرات محصولات تولیدی یک کشور بعنوان پارامتری مهم در چرخه اقتصادی دارای اهمیت بوده و منجر به ارزآوری جهت رفع نیاز واردات و تولید و اشتغال و رونق اقتصادی می گردد، در کشورهایی که صادرات به عنوان سیاست جایگزین واردات اقدام نموده موفقیت چندانی حاصل نشده زیرا که تولید صرفاً به جای واردات محصول مد نظر بوده و صادرات از مازاد تولید حاصل می گردد، اما مما لکی با رویکرد صادرات و بر اساس مطالعات بازار هدف اقدام به تولید می نمایند ( همانند کشورهای آلمان و کره جنوبی) توانسته اند گام های مؤثری در این زمینه بردارند ، لذا پیش از هر چیز اهمیت مطالعه بازار هدف و سلایق مصرف کنندگان و همچنین کیفیت و قیمت محصول می تواند عامل مهمی در رقابتی کردن محصولات صادراتی باشد (معزی و ترکمانی، 1386).

در سنوات اخیر با در نظر داشتن اهداف سند چشم انداز و همچنین برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی اهمیت رویکرد صادرات تعیین و اقدامات مناسبی در این زمینه همچون تجهیز گمرکات و ایجاد مرز رسمی با شمال کشور و همچنین اعزام هیئت های تجاری و برگزاری نمایشگاه توانمندی ها و یادداشت ها و تفاهم نامه ها انجام شده که نشانه اهیمت موضوع از سوی دست اندرکاران را نشان می دهد. ضمناً توسعه این اقدامات در کنار اطلاع از بازار کشورها و تولید محصولات با امکان رقابت هم به لحاظ کیفیت و هم قیمت می تواند تأثیر موثری اعمال نماید. در مقایسه صادرات سال 1391 نسبت به مدت مشابه سال قبل مسائل زیر قابل اهیمت می باشد (آمارنامه جهاد کشاورزی استان فارس، 1391):

1 – در بحث صادرات خشکبار، خرما و انجیر خشک به لحاظ تناژ و ارزش از افزایش قابل توجه برخوردار می باشند.

2 – در بحث میوه ها و سبزی ها نیز رشد طریقه صادرات و افزایش قیمت ها هست

3 – در بخش گیاهان صنعتی و داروئی افزایش قابل توجه حجم و ارزش صادرات هست.

4 – در بخش محصولات حیوانی افزایش صادرات نظاره می گردد.

5 – با در نظر داشتن استعداد استان در تولید محصولات شیلاتی طریقه صادرات نیز افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

6 – صادرات حبوبات با افزایش صادرات مواجه می باشد.

7 – در صنایع تبدیلی نیز افزایش حجم و ارزش صادرات هست.

انجیر میوه ای منحصر به فرد با خواص غذایی و دارویی فراوان طرفــداران بسیاری در دنیا دارد و در عین حال میوه ای مقـدس در جوامـع مختلف بشمار می رود که ادیان مختلف تأکید گسترده ای برای تولید و مصرف آن کرده اند. این محصول به عنوان ماده غذایی اصلی، انرژی زا و سالم به ویژه در مناطق محروم می باشد و افزایش تولید آن منجر به ایجاد اشتغال در مناطق جنوبی کشور بویژه استان فارس می گردد و به افزایش ضریب امنیت ملی در این نواحی کمک می کند. امکان توسعه سطح زیر کشت و افزایش تولید به دلیل وجود شرایط اقلیمی مناسب و پتانسیل های بالقوه آب وخاک و از همه مهمتر امکان صادرات و ارزآوری، تأثیر اساسی در ایجاد فضای سبز مطبوع و دلپذیر در مناطق کوهستانی بایر و فاقد پوشش گاهی مناسب دارد. جایگاه خاص ایران از لحاظ جغرافیایی به عنوان پلی بین آسیا و اروپا و دسترسی به آبراهه های بین المللی وداشتن مناطق مستعد کشت و پرورش انجیر آنرا به عنوان یکی از قطب های بالقوه تولید و صادرات این محصول قرار داده می باشد (سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، 1390). از ارقام مختلف انجیر می توان به دانه سفید، پوزدنبالی، کوهکی، تو مسجدی، ویل وحشی، خرمایی و شاه انجیری تصریح نمود. خشکسالی در چند سـال اخیر شرایطی را برای شهرستـان استهبـان فارس به عنوان قطب انجیـر جهان به وجودآورده که کمک های موردی استانی و ملی هم تاکنون این خسارات و بحران ها را جبران نکرده می باشد (سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، 1390). این محصول یکی ار محصولات مهم و پر فروش ایران در بازارهای جهانی می باشد. ایران با دارا بودن شرایط مناسب برای کشت انجیر، بر اساس آمار موجود از نظر سطح زیر کشت دارای مقام اول جهان را داراست، همچنین از نظر تولید و صادرات با رقمی بالغ بر 3/27 درصد صادرات جهان، دارای مقام سوم می باشد (فائو، 2006).

استان فارس با تأمین بیش از نیمی از انجیر مصرفی کشور بزرگترین تولیدکننده انجیر به شمار می رود. این استان با وسعت کشت 46 هزار هکتار و تولید سالانه 37 هزار تن محصول انجیر خشک در سال با بارندگی مناسب، نخستین تولیدکننده انجیر خشک در ایران می باشد. براساس اظهارات کارشناسان فائو، ایران رتبه اول تولید انجیر خشک در دنیا را به خود اختصاص داده می باشد. از مجموع 45 هزار هکتار 22 هزار هكتار آن در استهبان، 8000 هكتار در ني ريز، داراب 4800 هكتار، جهرم 3800 هكتار، كازرون 3200 هكتار، فيروزآباد 1500 هكتار و يك هزار هكتار در شيراز و مابقي در ساير شهرستان ها قرار دارند (سازمان جهاد کشاورزی، آمارنامه محصولات کشاورزی، 1390).

شهرستان استهبان در جنوب شرقي شيراز و به فاصله 175 كيلومتري آن قرار گرفته و با شهرهاي فسا‚ ني ريز ‚ داراب و شيراز مجاور می باشد. اين شهرستان با دارا بودن بيش از  2500000 (دو ميليون و پانصدهزار) اصله درخت انجير ديم در سطح بيش از 20000 (بيست هزار) هكتار، اولين و مهمترين منطقه انجير خيز در ايران و جهان محسوب مي گردد. در حال حاضر توليد انجير ديم (خشك) در اين منطقه بيش از 20000 (بيست هزار) تن مي باشد كه بدين ترتيب بالاترين رقم توليد اين نوع انجير در جهان به شمار مي رود. از لحاظ نوع انجير و كيفيت، انجير استهبان در جهان بي نظير می باشد. در این شهرستان 16 واحد فرآوری و بسته بندی انجیروجود دارد به همين دليل يكي از اقلام مهم صادرات در زمينه خشكبار، انجير استهبان مي باشد (آمارنامه محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی استان فارس،1390).

توليد محصول انجير خشك در فارس به گونه میانگین سالانه 37 هزار تن و  در سال هاي اخير به دليل خشكسالي هاي پي در پي حدود 14 الي 16 هزار تن بوده می باشد. استهبان با سطح زير كشت حدود 22 هزار هكتار و توليد انجير خشك 17 هزار تن بطور میانگین و 6 الي 8 هزار تن  در سال هاي اخير، نخستين توليد كننده انجير خشك در ايران مي باشد. اكثريت مردم اين شهرستان به صورت مستقيم و غير مستقيم در فعاليت هايي زیرا حفظ و نگهداري باغات انجير ديم و فعاليت هاي جانبي مشغول مي باشند (آمارنامه محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی استان فارس،1390).

محصول انجير شهرستان استهبان به صورت ارگانیک تولید می گردد. در انجيرستان استهبان و ني ريز و ساير مناطق استان هيچگونه كود شيميايي و يا سموم بهره گیری نمي گردد كه اين به معناي ارگانيك بودن اين انجيرستان هاست. تا كنون براي  400 هكتار از اين انجيرستان ها  توسط شركت هلندي كنترل يونين گواهي ارگانيك صادر گرديده و پي گيري در جهت اخذ گواهي براي بقيه نيز ادامه دارد (مدیریت جهاد کشاورزی استهبان، 1391).

ايجاد تحول جدي در صنايع تبديلي و صنايع جانبي براي اين محصول ضروری به نظر می رسد. ايجاد صنايع تبديلي و تكميلي انجير در منطقه استهبان مي تواند انجير با ارزش اين شهرستان را با ارزش افزوده بيشتر در سطح بين المللي و ملي عرضه كرده و ضمن كاهش هزينه هاي فرآوري و حمل و نقل، مانع از رشد ضايعات محصول نيز گردد. از آن جايي كه انجير يكي از اقلام صادراتي منحصر به فرد استان می باشد، توسعه واحدهاي بسته بندي و فرآوري آن از اولويت هاي سازمان جهاد كشاورزي می باشد. در راستاي نيل به اين هدف و توسعه هر چه بيشتر صادرات، طرح جايگزيني ازن به جاي «متيل برومايد» در برنامه هاي مديريت صنايع كشاورزي قرارداده شده می باشد. اين طرح هم از لحاظ اقتصادي مزاياي بسياري براي واحدها دارد و هم با در نظر داشتن ممنوعيت بهره گیری از «ميتل  برومايد» در سال 2012 مشكلات مربوط به صادرات اين محصول مرتفع می گردد.

با این حال، چند سالی می باشد که باغ های انجیر استهبان به عنوان بزرگ ترین و مرغوب ترین مرکز تولیـــد انجیر جهان به علت خشکسالی با خطر نابودی روبرو شده اند، باغ هایی که با 300 سال سابقـه مهم ترین محل درآمد مردم استهبان می باشد. در سال هایی که میزان بارندگی بیش از350 میلیمتر باشد 17هزار تن انجیر به ارزش 300 میلیارد ریال تولید می گردد اما در خشکسالی های اخیر به باغ های انجیر 80 درصد خسارت وارد شده به گونه ای که میزان برداشت سال اخیر به 5 هزار تن رسیده می باشد. با در نظر داشتن وابستگی شدید اقتصاد منطقه به تولید انجیر، کاهش تولید آن اثر بسیار نامطلوبی بر زندگی مردم منطقه می گذارد. با این تفاصیل در سال 1391 حدود 10هزار تن انجیر خشک برداشت شده می باشد که نسبت به سال قبل افزایش دو برابری داشته می باشد (مدیریت جهاد کشاورزی استهبان، 1391). از نظر صادرات نیز این محصول با یک کاهش 70 درصدی از لحاظ ارزش روبروست. در سال91، تقریبا 739 تن انجیر خشک از استان فارس به خارج از کشور صادر شده که از نظر وزن هم 72 درصد کاهش یافته می باشد. مهمترین علت کاهش صادرات این محصول در سال زراعی گذشته کاهش تولید ناشی از خشکسالی و افزایش قیمت بازار داخلی بود. خشکسالی اخیر بیش از 80 میلیارد تومان به باغداران این شهرستان خسارت وارد کرده می باشد. با در نظر داشتن بی سابقه بودن خشکسالی های اخیر لازم می باشد همه افراد و سازمان های تأثیرگذار چاره اندیشی کنند که این سرمایه ملی حفظ گردد و معضلات جدی که در امرار معاش مردم به وجودآمده می باشد به نحو مطلوبی برطرف گردد(مدیریت جهاد کشاورزی استهبان، 1391).

ضعف سیستم بسته بندی، بازاریابی و تبلیغات در بخش صادرات انجیر از سوی صادرکنندگان ایرانی سبب شده که واردکنندگان این محصول را از ایران، به قیمت های پایین تری خریداری کرده و سپس با بسته بندی مجدد و تبلیغات مناسب، به قیمت های بالاتر در بازار جهانی به فروش برسانند. لذا توجه بیشتر در زمینه اجرای سیاست های مناسب برای معرفی بهتر این محصول و بهبود شرایط صادرات آن، ضروری به نظر می رسد. با در نظر داشتن تأثیرپذیری تجارت جهانی محصولات مختلف به ویژه محصولات کشاورزی از تغییرات نرخ ارز در سطح دنیا، این فاکتور به عنوان یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در تجارت جهانی مطرح شده و تأثیر قابل توجهی در این زمینه می تواند اعمال کند(پیری و صبوحی، 1386). در مطالعه حاضر با در نظر داشتن این که قیمت صادراتی انجیر بر فرآیند تصمیم گیری صادرکنندگان آن تأثیر مهمی دارد، اثر تغییرات نرخ ارز بر قیمت صادراتی آن مطالعه شده می باشد

بر اساس گزارش وزارت بازرگانی، صادرات انجیر ایران در طی سنوات گذشته همواره در نوسان بوده، به طوری که در اکثر سال ها دارای رشد منفی بوده می باشد (آمارنامه وزارت بازرگانی، 1390). کاهش میزان بارندگی و بروز پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر، موجب کاهش کیفیت و کمیت محصول انجیــر، اصلی ترین قطب تولید انجیر کشور -شهرستان استهبان- شده می باشد به گونــه ای که برداشت محصول با 53 درصد کاهش به حدود 15 هزار تن رسیده می باشد.

سازمان خوار بار کشاورزی(FAO) ایران را برترین کشور تولید انجیر خشک ارگانیک و استهبان را به عنوان بزرگترین قطب تولید کننده انجیر خشک در جهان معرفی نموده می باشد. علت برتری محصول استهبان نسبت به کشورهای دنیا این می باشد که از هیچگونه کود و سمی بهره گیری نمی گردد. مهمترین اقلام انجیر در کشور انجیر منجیفی(کرمانشاه)، زردپوست پیازی (ساوه) سیاه(لرستان) و سبز(استهبان فارس) می باشند. از کل انجیر صادراتی ایران تنها 3 درصد در بسته بندی های کمتر از یک کیلوگرم و با رعایت کلیه شرایط استاندارد به بازارهای جهانی عرضه می گردد و بقیه به صورت بسته بندی 10 کیلویی فله صادر می گردد. کشورهای تولیدکننده انجیر در دنیا عبارتند از: ایران، اسپانیا، الجزایر، ایالات متحده، ایتالیا، پرتقال، ترکیه، تونس، سوریه، روسیه، فرانسه، فلسطین، قبرس، لیبی، مراکش، هند و یونان. بطور متوسط سالانه 8 هزارتن انجیر به کشورهای چین، انگلیس، مالزی، سنگاپور، استرالیا، کانادا، آلمان، هلنئ، کشورهای حاشیه خلیج فارس و جمهوری آذربایجان صادر می گردد. همانطور که پیشتر گقته گردید ایران از نظر تولید و سطح زیرکشت انجیر دارای مقام سوم جهانی می باشد. سطح زیرکشت انجیر در کشور پرتغال 86 هزار، ترکیه 65 هزار و در ایران 49 هزار هکتار می باشد (هفته نامه سلامت، 1391).

میزان صادرات این محصول در یک دوره 50 ساله شامل سال های 1349 تا سال 1389        (2010-1970 میلادی) در نمودار (1-1) نشان داده شده می باشد. تغییرات میزان صادرات انجیر در طول سال های اخیر حاکی از یک طریقه نزولی در صادرات این محصول می باشد. رشد صادرات انجیر خشک ایران در دهه 70 نمود بیشتری داشته می باشد، به طوری که بالاترین میزان صادرات با رقمی بالغ بر 10184 تن محصول انجیر خشک مربوط به سال 1379 بوده می باشد.

مأخذ: فائو، 2011.

در مقایسه ای میزان صادرات انجیر خشک ایران با میانگین سایر کشور ها مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج این مطالعه در نمودار (1-2) نظاره می گردد.

مأخذ: فائو، 2011.

با در نظر داشتن نمودار (2-1)، منحنی فوقانی صادرات جهانی و منحنی تحتانی صادرات ایران را نشان می دهد. همانطور که نظاره می گردد در سال 1379 صادرات انجیر خشک ایران 10184 تن و مقدار جهانی 78797 تن بوده می باشد. به تعبیری در این سال 92/12 درصد یا از صادرات جهانی انجیر خشک مربوط به ایران بوده می باشد. با یک محاسبه آماری ساده مشخص گردید در یک بازه زمانی 40 ساله شامل سال های 1349 تا 1389 ایران بطور میانگین، سالانه 4 درصد از کل صادرات انجیر در جهان را به خود اختصاص داده می باشد.

1-3- اهداف پژوهش

با در نظر داشتن مطالب یاد شده هدف مطالعه به توضیح زير می باشد:

 

1-4- فرضيه های تحقيق

با در نظر داشتن هدف مورد تعقيب می توان فرضيات زیر را ارائه نمود:

  • افزایش تولید انجیر خشک تأثیر مثبت بر صادرات آن دارد.
  • افزایش قیمت داخلی انجیرخشک باعث کاهش صادرات این محصول شده می باشد و
  • افزایش (کاهش) نرخ ارز تأثیر مثبت (منفی) بر صادرات انجیر خشک دارد.

1-5- مروری بر مطالعات انجام شده

در مطالعه حاضر سعي شده می باشد عوامل تأثيرگذار بر تغییرات قیمت صادراتی انجیر خشک استان فارس مورد تحليل قرار گيرد. قبل از طرح تئوري مورد بهره گیری در اين بخش آغاز به برخي از مطالعات صورت گرفته در زمينه صادرات محصولات كشاورزي تصریح شده می باشد.

وار و والمر(1996) ارتباط تقاضا برای صادرات روغن نارگیل فیلیپین را مطالعه کردند . هدف اصلی مطالعه آنها مطالعه نحوه تاثیر فیلیپین ، به عنوان بزگترین صادرکننده روغن نارگیل، بر قیمت این محصول در سطح جهانی بود. نتایج مطالعه مبین این امر بود که فیلیپین در زمینه صادرات روغن نارگیل قیمت پذیر نمی باشد و این کشور توانسته می باشد به عنوان یکی از مهمترین قطب های صادر کننده این محصول ، در قیمت گذاری تأثیر مهم و اساسی اعمال نماید.

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد