تکه ای از متن پایان نامه :

  

دیگر مربوط به کارهای روزمره می باشند.           جوان[1] (1990) مهارت های زندگی را شامل فهرست وسیعی از دانش و تعاملات بین فردی می داند که برای زندگی بزرگسالی لازم و ضروری می باشد. از نظر پیتمن[2] (1991) مهارت های زندگی به عنوان توانایی ها، دانش ها و رفتارهایی می باشد که برای احساس شادمانی و موفقیت در زندگی آموخته می شوند. ضمن آنکه این مهارت ها، افراد را قادر می سازند تا با هر جایگاه زندگی سازگاری یافته و بر آنها تسلط یابند. از طریق رشد این مهارت هاست که افراد می توانند به راحتی با دیگران زندگی کنند احساس خود را با امنیت خاطر اظهار کنند و زندگی را در دست داشته باشند.

به هرحال صرف نظر از تعاریف مختلفی که در مورد مهارت های زندگی ارائه گردیده این نکته اصولاً قابل کتمان نیست که این حوزه بایستی به عنوان یکی از اولویت های جدی نظام های آموزشی مورد توجه قرار گیرد. به اظهار دیگر، آموزش مهارت های زندگی همچون حل مساله، تصمیم گیری، تفکر خلاق و انتقادی، مهارت های ارتباطی و بین فردی، همدلی، خودآگاهی و… از اهداف بنیادی نظام های آموزشی می باشد (ادیب، 1385، ص 3). در نظام آموزشی ایران نیز آموزش این مهارت ها به گونه صریح و یا ضمنی در قالب اهداف آرمانی و یا حتی دروس خاص در دوره های مختلف ذکر گردیده می باشد (صافی،1379). هر چند که علیرغم کوشش های انجام گرفته در نظام آموزشی، اخبار نگران کننده ای در مورد وضعیت تحصیلی، اخلاقی و اجتماعی کودکان و نوجوانان چاپ گردیده می باشد (نیک پرور،1383).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

این پژوهش با در نظر داشتن تأثیر و اهمیت آموزش مهارت های زندگی به عنوان یکی از کارکردهای نظام های آموزشی، کوشش کرده می باشد تا به تحلیل و ارزیابی میزان برخورداری رویارویی با این معضلات دستیابی به توانمندی ها و مهارت های زندگی ضروری می باشد. یادگیری مهارت های زندگی فرد را بر رویارویی و مواجهه موثر با چالش ها و نیز غلبه بر تنش ها و معضلات پیش رو در زندگی آماده می کند.

با در نظر داشتن اهمیت و تأثیر یادگیری مهارت های زندگی در پیشگیری از رفتارهای مخرب و تاثیر آن بر بهبود زندگی فردی و اجتماعی، آموزش آن، بخشی از برنامه های نظام های آموزشی را به خود اختصاص داده می باشد. آموزش مهارت های زندگی همچون حل مساله، تصمیم گیری، مهارت ارتباطی و بین فردی، خودآگاهی و… از اهداف بنیادی نظام های آموزشی می باشد. در نظام آموزشی ایران نیز آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان در دوره های گوناگون تحصیلی ذکر گردیده می باشد (صافی،1379).

[1] -Joan

[2] -Pittman

 

 
شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              
 

 دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

 ( فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه  با فرمت ورد ) :

پایان نامه ارزيابی ضرورت و خلاء های موجود در آموزش مهارت‌های زندگی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

 ( فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه  با    فرمتPDF ) :

پایان نامه ارزيابی ضرورت و خلاء های موجود در آموزش مهارت‌های زندگی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان