شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

امروزه در جوامع پیشرفته ی مالی یکی از مهمترین نهادهای مالی صندوق های سرمایه گذاری مشترک هستند. صندوق های مشترک سرمایه گذاری به جمع آوری وجوه سرمایه گذاران خرد پرداخته و آنها را در رشته تخصصی خود سرمایه گذاری می کنند. یکی از مهمترین انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترک نوع کالایی آن می باشد که در بورس های کالایی فعالیت می کنند. در ایران با در نظر داشتن نوپا بودن بورس کالا لزوم توسعه و پویاتر شدن بورس کالا حس می گردد و با در نظر گرفتن تأثیر صندوق های سرمایه گذاری مشترک کالا در توسعه ی بورس کالا لزوم ایجاد چنین صندوق هایی مشخص می گردد. پژوهش حاضر به امکانسنجی طراحی صندوق سرمایه گذاری مشترک کالا برای بازار سرمایه ایران پرداخته می باشد. برای این مقصود 4 مرحله کار صورت گرفته می باشد. چهارچوب حقوقی و ارکان صندوق به روش مطالعات کتابخانه ای و چهارچوب عملیاتی و معاملاتی توسط پرسشنامه مشخص گردید. در مرحله ی بعد به مطالعه حقوقی و پس از آن مطالعه فقهی پرداخته گردید. با در نظر داشتن 4 مرحله ی فوق امکان ایجاد چنین صندوقی در بازار سرمایه ایران هست هرچند برای کارایی بهتر نیاز به رشد و توسعه ی ابزارهای جدید مالی در بورس کالا محسوس می باشد. در انتها اساسنامه و امیدنامه با در نظر داشتن فرمت مشخص سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد شده می باشد.

فصل اول: کلیات موضوع

1-1- مقدمه

صندوق های سرمایه گذاری مشترک گونه‌ای نهاد مالی می باشد که وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران را در یک مجموعه اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند و هر سرمایه گذار به نسبت سهم خود در مجموعه، از سود و یا ضررهای حاصل از این سرمایه گذاری سهم می‌برد. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک وجوه را از دست عامه مردم جمع‌آوری می کند و سبدی اوراق بهادار تشکیل داده و از طریق نیروهای متخصص خود به مدیریت اوراق بهادار موجود در سبد سرمایه‌گذاری می‌پردازد. عمده عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بستگی به عملکرد اوراق بهادار و سایر دارایی‌هایی دارد که صندوق‌ در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌می باشد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ابزاری برای سرمایه‌گذاران ریسکگریز و بدون تخصص می باشد و این صندوق‌ها معمولاً مدیرانی کارآزموده دارند که تنوع‌بخشی صحیح سبد اوراق بهادار را برای سرمایه‌گذاران خود انجام می‌دهند. با در نظر داشتن امکان و اجبار بازخرید سهام توسط صندوق، سهامداران در هر لحظه قادرند سهام خود را به فروش برسانند. در این پژوهش کوشش می گردد به مطالعه صندوق های مشترک از ابعاد مختلف پرداخته گردد.

در این فصل به مطالعه کلیات پژوهش می پردازیم. اظهار مسئله، هدف پژوهش، سوالات پژوهش و جنبه های نوآوری این پژوهش در ادامه فصل اظهار می گردد.

2-1- اظهار مسئله

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

در تمام جوامع، از سویی بعضی از افراد با مازاد منابع روبرو می شوند و از سوی دیگر، بسیاری از فعالان اقتصادی دارای دانش فنی و تجربه عملی قابل قبول، فاقد منابع لازم برای سرمایه گذاری هستند. در این بین بازارهای مالی کارا، بازارهایی هستند که با ارائه ابزارها و نهادهای مالی متنوع و با کارکردهای متفاوت به شایستگی از عهده تبادل وجوه مازاد میان خانوارها، بنگاه ها و دولت برآیند. صندوق های مشترک سرمایه گذاری مانند نهادهای مالی بازار سرمایه شمرده می شوند که طی سالهای اخیر به جایگاه ویژه ای در این بازار دست یافته اند. رشد روز افزون این صندوق ها نمایانگر اقبال عمومی به آنها در عرصه اقتصاد ملی می باشد. قابلیت باز خرید سهام به وسیله صندوق یا به بیانی دیگر نقدینگی بالای واحد های سرمایه گذاری صندوق ها و همچنین تنوع فعالیت بر اساس اهداف سرمایه گذاران، بهره گیری از مدیریت تخصصی در اداره سبد، کاهش هزینه های کارگزینی و عملیاتی در مقایسه با معامله های کوچک سرمایه گذاران، کاهش خطر سرمایه گذاری از راه مالکیت در سبد مالی متنوع، مانند مزیت هایی می باشد که باعث جلب مردم به سوی سرمایه گذاری در این صندوق ها می باشد. بدیهی می باشد هر چه ابزارهای مالی مورد بهره گیری در این نهاد که به صورت الگوهای سرمایه گذاری مورد بهره گیری قرار می گیرند، تنوع بیشتری داشته باشند و بتوانند به هدف ها، سلیقه ها و روحیه های متنوع صاحبان پس انداز پاسخ مثبت دهند، زمینه مشارکت افراد بیشتری را فراهم کرده و باعث رونق بیشتر اقتصاد خواهند گردید.

دو عامل بزرگ، موفقیت سرمایه گذاری در بازارهای مختلف را به 100% نزدیک می کند.

  1. سرمایه کلان
  2. دانش و تخصص