تکه ای از متن پایان نامه :

 

چنان بود که هر آنکس که پس از ایشان     می آمد رسم آیین شاهان و تدبیر آنان را به کار می گرفت.

محل بار در این دوره تالارهای طاق کسری بود. که در واقع این بنا جلوه گاهی از قدرت و عظمت شاهنشاهی محسوب می گردید. طاق کسری ، که مقر عادی شاهنشاه بود ، بنایی بود که از لحاظ ساختمان تا حدی ساده بود اما حیرت و اعجاب ناظران در برابر این بنا بیشتر به علت عظمت و شکوه و ضخامت اضلاع آن بود تا زیبایی، کلیات و جزئیات آن. ابن خردادبه در این در باره می گوید: «من می گویم ساختمانی  ساخته شده از گچ و آجر بهتر از ایوان کسری در مداین نیست.

بُحتُری گوید:

هنگامی که ساختمان ایوان را می بینند گمان می کنند که او یک بلندی تنها می باشد که در آن قصرهایی ایجاد کرده اند و گمان می کنند  که کنگره های آن بر روی کوه رضوی و قدس برافراشته شده می باشد؛ بشر آن را برای نوابغ جنیان ساخته می باشد یا آنکه کار نوابغ برای بشر می باشد این مسئله ای می باشد که پاسخ به آن مشکل می باشد».          (ابن خردادبه،138:1370)

بارگاه باشکوه شاهنشاه در این قصر بود، که زمین آنرا فرش می کردند و دیوارهای را با قالی و تصویر هایی که موزاییک از صحنه های جنگ یا شکار یا بزم یا چهره شاهان ساخته بودند می پوشاندند.(کریستنسن،282:1384)

عید نوروز شش روز متوالی دوام داشت و در این شش روز سلاطین ساسانی  بار عام می دادند و نجبای بزرگ و اعضای خاندان خود و مردم را به ترتیب منظم می پذیرفتند و به حضار عیدی                                می دادند.(کریستنسن،127:1384) آیین اردشیر بابکان ، بهرام گور و انوشیروان به نوروز و مهرگان بر این بود که از پوشیدنی های گرانبها آن چیز که در خزانه می داشتند می بخشیدند و میان تمام طبقات مردم تقسیم می کردند واز آن جمله سهمی به نزدیکان می دادند و بهره ای نیز به یاران و بستگان ایشان عطا می فرمودند؛ « و این معنا را اعلام می کردند که زیرا زمستان در آید پادشاه از جامه های تابستانی بی نیاز می باشد و زیرا تابستان دررسد از جامه های زمستانی  مستغنی می باشد و پادشاه را سزاوار نبود که زیرا مردم عادی آن چیز که  دارد انبارکند و از بخشیدن آن ها دریغ نماید و بر این نشان همه ساله به مهرگان جامه های ابریشمی پوشیده و نگارین و دو پود به بر می نمود و از آن چیز که از تابستان به جا مانده بود همه را می بخشید و به نوروز نیز جامه های نازک به بر می نمود و آن چیز که زمستانی به جا مانده بود به دیگران برگذار می فرمود».(جاحظ،209:1386)

آیین ساسانیان در این ایام چنین بود که پادشاه به روز نوروز شروع می نمود و مردم را اعلام می نمود که برای ایشان جلوس کرده می باشد، که به ایشان نیکی کند. در روز دوم برای دهقانان  که قدری مقامشان بالاتر از توده مردم بود جلوس می

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

 

 

 دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

 ( فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه  با فرمت ورد ) :

پایان نامه بار و آیین های درباری در ایران اسلامی با تکیه بر دوره صفویه

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

 ( فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه  با    فرمتPDF ) :

پایان نامه بار و آیین های درباری در ایران اسلامی با تکیه بر دوره صفویه