Menu

فایل پژوهش: پایان نامه کارشناسی ارشد در مورد: ارزیابی تطبیقی روایات معصومین با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

0 Comment


تکه ای از متن پایان نامه :

  • نَشِطَ، كسمِعَ، نَشاطاً، بالفتح، فهو ناشِطٌ و نَشِيطٌ: طابَتْ نَفْسُه للعَمَلِ و غيرِه،… – وَ النَّاشِطاتِ‏ نَشْطاً، أي: النُّجومُ‏ تَنْشِطُ من بُرْجٍ إلى آخَرَ، أو الملائِكَةُ تَنْشِطُ نَفْسَ المُؤْمِنِ بقَبْضها، أي: تَحُلُّها حَلًّا رَفيقاً، أو النُّفوسُ المُؤْمِنَةُ تَنْشِطُ عندَ المَوْتِ‏ نَشاطاً.[1]

نَشِطَ، مانند سمِعَ، نَشاطاً، با فتحه، پس او ناشِطٌ و نَشِيطٌ می باشد: برای اقدام یا غیر آن خوشدل گردید..- النَّاشِطاتِ‏ نَشْطاً، یعنی ستارگان از برجی به برج دیگر حرکت می‌کنند، یا فرشتگان نفس مومن را با اصل یگانه در این ماده انجام وظیفه‌ای همراه با طیب نفس (خوشدلی یا رضایت) و روآوری‌اش می باشد. و از مصداق‌هایش حرکت و لرزش یا سرعت در اقدام همراه با خوشی و روآوری می باشد. و (همچنین از مصادیقش) شکفتگی و سبکی و راه رفتن اگر همراه با طیب نفس باشد. و نشاط در چهارپایان، اگرعملش و حرکتش همراه با خوشی و بدون اکراه باشد. و (گفته می گردد) راه ناشط اگر مستقیم و منشعب از خیابان باشد، پس گویی راه در آن هدایت شدن و خوشی هست و گمراهی و خستگی در آن نیست. و (گفته می گردد به) گشودن یا گره زدن یا پوست کندن اگر با آسانی و سهولت باشد بدون سختی. پس بایستی آن دو قید را در تحقق معنای اصلی لحاظ نمود. و اما مفاهیم – مطلق بستن و گره زدن و گشودن و رها کردن، و شتاب کردن و سبک بودن و حرکت کردن: پس از لوازم معنای اصلی می باشد، و آن فراروی (از معنای اصلی) می باشد. و اما شتاب در حالت سلامتی و هوشیاری و عزیمت: پس از مصادیق اصل می باشد اگر آن دو قید ذکر گردیده لحاظ شوند. وَ النَّازِعاتِ غَرْقاً وَ النَّاشِطاتِ‏ نَشْطاً وَ السَّابِحاتِ سَبْحاً- 79/ 2. در کلمات آیات (قبلی) ذکر گردید که این آیات درمورد‌ی مراحل پنجگانه سلوک به سوی لقاء خدای بلندمرتبه می باشد، و در رساله‌ی لقاء از آن بحث کرده‌ایم. و ناشطات: جان‌هایی که وظایف الهیشان را انجام می‌دهند و تکالیف دینی و عقلی را با طیب نفس و تمایل قلبی ادا می‌کنند، و به‌ کار بردن مصدر تصریح‌ای می باشد به توجه و دقت و کوشش در این اقدام.

  • وَ النَّازِعاتِ غَرْقاً. وَ النَّاشِطاتِ‏ نَشْطاً نازعات: 1 و نشط به معنى كندن و خارج شدن و غيره آمده می باشد «نَشَطَ من المكان: خرج»… ناشِط گاو وحشى را گويند كه از محلّى به محلّ ديگر خارج گردد يعنى قسم به آنها كه به شدت جذب مي‌كنند و قسم به آنها كه به طرزى خارج و جذب مي‌شوند …. اين‏ لفظ دو بار بيشتر در كلام اللّه نيامده می باشد.[2]

 

ج) نتیجه‌گیری

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     
  • واژه‌ی ناشطات، جمع ناشط از ریشه‌ی نشط می باشد. معنای اصلی این ماده از نظر ابن فارس بر جنبش و حرکت دلالت می کند. اما از نظر مصطفوی این ریشه به معنای انجام وظیفه‌ای همراه با أنها الملائكة يقبضون أرواح المؤمنين يسلونها سلا رفيقا ثم يدعونها حتى تستريح كالسابح بالشي‏ء في الماء يرمي به عن علي7.[3]

[1] محمد بن یعقوب فیروز آبادی، القاموس المحیط، اول، (بیروت: دار الكتب العلمية، 1415ق)، ج‏2، ص587- 588.

[2] علی اکبر قرشی، ج‏7، ص66- 67.

[3]عبد علی بن جمعه عروسی حویزی، ج‏5، ص497؛ فضل بن حسن طبرسی، ج‏10، ص652؛ محمد بن محمد رضا قمی مشهدی، ج‏14، ص114.

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

 ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

از لینک پایین صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه