با عنوان :  بررسي انواع ناهنجاري هاي مربوط به عرضه عمومي اوليه سهام در بورس تهران

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه الزهرا ء (س)

دانشكده اقتصاد و علوم اجتماعي

پايان نامه

جهت اخذ درجه كارشناسي ارشد

رشته مديريت بازرگاني (مديريت مالي)

عنوان

بررسي انواع ناهنجاري هاي مربوط به عرضه عمومي اوليه سهام در بورس اوراق بهادار تهران

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

مسئله پژوهش

یکی از موضوعات مهم اقتصادی ومالی، عرضه سهام به صورت عمومی و تبدیل مالکیت خاص به عام می باشد که به دلیل منافع بسیار زیاد آن مانند افزایش سرمایه، رقابت بیشتر، کسب معافیت های مالیاتی، دسترسی به منابع مالی ارزان قیمت و…، غالبا مورد استقبال شرکت ها نیز واقع می گردد.

در کشورهای پیشرفته و دارای بورس های صاحب نام، سالانه شرکت های زیادی برای اولین بار مبادرت به عرضه عمومی سهام خود می نمایند که در بعضی موارد به 300 – 400 مورد در سال نیز می رسد؛ لیکن یکی از مسائلی که در این زمینه با آن روبه رو هستند، ناهنجاری های مربوط به عرضه عمومی اولیه سهام، شامل
ارزش گذاري زير قيمت، افت قيمت در بلند مدت و عرضه عمومي اوليه داغ، می باشد که به دلیل اهمیت آن، موضوع پژوهش های بسیاری واقع شده می باشد.

با در نظر داشتن گسترش دامنه خصوصي سازي در كشور، روبرو شدن با ناهنجاري هاي عرضه عمومي اوليه در بورس اوراق بهادار تهران، امري محتمل می باشد و اهميت تحقيق حاضر را نشان مي دهد.

لذا مسئله اصلی این پژوهش که در این پژوهش به آن پاسخ خواهیم گفت، این می باشد که:

     آيا در بورس اوراق بهادار تهران، همانند ديگر بورس هاي توسعه يافته، ناهنجاري هاي مرتبط با عرضه عمومي اوليه هست؟

در ایران، در ارتباط با عرضه عمومی اولیه سهام، روش ها، نحوه قیمت گذاری و… مطالعه هایی انجام پذیرفته می باشد اما پیرامون ناهنجاری های آن کمتر پرداخته شده، لذا از اين جهت می توان این پژوهش را از سایرین متمایز نمود.

1ـ2ـ پرسش های پژوهش

پرسش هایی که با در نظر داشتن مسئله اصلی پژوهش مطرح می گردد، به قرار زیر می باشند:

  1. آیا علت ایجاد ناهنجاری های موجود در بورس اوراق بهادار تهران در اولین عرضه عمومی سهام،
    ارزش گذاری زیر قیمت واقعی[1] می باشد؟
  2. آیا علت ایجاد ناهنجاری های موجود در بورس اوراق بهادار تهران در اولین عرضه عمومی سهام، افت قیمت در بلند مدت[2] می باشد؟

1ـ3ـ اهداف پژوهش و ضرورت آن

اهدافي كه در اين پژوهش دنبال مي گردد عبارتند از:

  1. مطالعه ناهنجاری های عرضه اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران (اعم از ارزش گذاری زیر قیمت و افت قیمت در بلند مدت)
  2. مطالعه علل ارزش گذاری زیر قیمت در عرضه اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران
  3. مطالعه علل افت قیمت در بلند مدت در عرضه اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران

1ـ4ـ فرضيات پژوهش

  • ناهنجاری های مربوط به عرضه عمومی اولیه سهام، در بورس اوراق بهادار تهران هست.
  • آيا در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش گذاری زیر قیمت، يكي از ناهنجاری های عرضه عمومي اولیه سهام ، هست.
  • آيا در بورس اوراق بهادار تهران، افت قیمت در بلند مدت، يكي از ناهنجاری های عرضه عمومي اولیه سهام، هست.

1ـ5ـ تعاريف عملياتي

  • سهم: سند قابل معامله اي كه نماينده تعداد سهام و ميزان حقوق صاحب آن، در شركت سهامي مزبور می باشد.
  • عرضه عمومي اوليه سهام: فرایندي كه طی آن، شركت ها براي اولين بار مبادرت به عرضه عمومي سهام خود در بورس اوراق بهادار مي نمايند.
  • ناهنجاری های عرضه عمومی اولیه سهام: كسب بازده بالا در كوتاه مدت و بازده پايين در
    بلند مدت
  • دوره بلند مدت: شامل دوره هاي يك روز، يك ماه، سه ماه، شش ماه، نه ماه و دوازده ماه پس از عرضه عمومي اوليه كه متغيرهاي بلند مدت، طي آن ها مورد بررسي واقع مي شوند.
  • دوره كوتاه مدت: روز انجام IPO

1ـ6ـ نهاد يا موسساتی که می توانند از يافته های اين پژوهش بهره گيرند

  • سازمان خصوصي سازي
  • تمامی سازمان های دولتی ای که به موجب اصل 44 قانون اساسی ملزم به عرضه سهام خود در بورس اوراق بهادار تهران می باشند.
  • بورس اوراق بهادار تهران
  • کلیه افرادی که در آینده اقدام به پژوهش های بیشتر در این زمینه خواهند نمود.

1ـ7ـ اطلاعات مربوط به روش شناسی پژوهش

1ـ7ـ1ـ تعريف جامعه آماری و ويژگی های آن

كليه شركت هايي كه از تاريخ 1/1/ 75، براي اولين بار اقدام به عرضه سهام خود نموده انده مشروط به اين كه:

  • جزء شركت هاي سرمايه گذاري و واسطه گري مالي نباشند؛
  • سال ماليشان به 29/12 ختم گردد؛

با در نظر داشتن شرايط فوق، اعضاي جامعه آماري، 103 شركت از شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را در بر مي گيرد.

1ـ7ـ2ـ روش نمونه گيری و حجم تقريبی نمونه

با بهره گیری از روش سيستماتيك بهره گیری شده در تعيين جامعه آماري، تمامي اعضاي جامعه آماري به عنوان
نمونه هاي تحقيق نيز محسوب مي شوند؛ به عبارت ديگر اعضاي جامعه آماري و نمونه تحقيق يكسان هستند و به اين ترتيب حجم آن شامل 103 شركت از شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي باشند كه كليه شرايط گفته شده را احراز نموده اند.

1ـ7ـ3ـ ابزار سنجش، مقياس های سنجش (پايايي اعتبار)

* داده هايي كه در اين تحقيق مورد بهره گیری قرار خواهد گرفت از محل مستندات ثانويه (بررسي اسناد و مدارك) اعم از آمارهاي رسمي انتشار يافته نظير صورت هاي مالي شركت ها، آمار و اطلاعات موجود در بورس اوراق بهادار تهران، اسناد و اطلاعات حسابداري و گزارش هاي عملكرد شركت ها، تهيه خواهد گردید.

* متغیرهای پژوهش نیز شامل متغیرهای وابسته و کنترل می باشند؛ متغیرهای وابسته «ارزش گذاری زیر قیمت» و «افت قیمت در بلند مدت» و متغیرهای مستقل به تفکیک در زیر ارائه شده می باشد.

عوامل موثر بر ارزش گذاری زیر قیمت به توضیح زير مي باشد:

  1. اطلاعات حسابداری (كليه اين آمار، مربوط به سال پيش از عرضه عمومي مي باشد.)
  • نسبت سود بعد از كسر ماليات به دارایی ها
  • وجه نقد
  • نسبت دارایی های جاری به بدهی جاری
  • نسبت بدهی ها به کل دارایی
  • درآمد فروش
  • كل دارايي ها
  1. اطلاعات مربوط به مالکیت
  • تعداد خريداران سهام در اولين روز عرضه عمومي
  • ساختار مالکیت پيش از عرضه عمومی (در صورت وجود سهامدار عمده با در اختيار داشتن 51% يا بيشتر از سهام شركت، مقدار 1 و در غير اينصورت مقدار 0 مي گيرند.)
  • درصد تعداد سهام در عرضه عمومی اولیه به تعداد کل سهام پس از عرضه عمومی (تعداد سهام را از تقسيم ميزان سرمايه شركت بر1000 – ارزش اسمي هر سهم – در دوره هاي 1روز، 1ماه، 3ماه، 6ماه، 9ماه و 12ماه پس از عرضه، محاسبه نموده و سپس نسبت ياد شده را به دست مي آوريم.)
  1. شرایط بازار
  1. اطلاعات مربوط به انتشار سهام
  • تعداد سهام چاپ گردیده برای اولین بار (حاصل از تقسيم ميزان سرمايه شركت در اولين روز عرضه بر 1000 – ارزش اسمي هر سهم-)
  • تعداد سهام فروخته شده در اولین عرضه عمومی
  • قیمت بازنگري شده (درصد): روش محاسبه آن عبارت می باشد از :

ميانگين بالاترين و پايين ترين قيمت در روز عرضه – قيمت عرضه شده

  ميانگين بالاترين و پايين ترين قيمت در روز عرضه

  • صنعت (مجازی)

عوامل موثر بر افت قیمت در بلند مدت نيز به توضیح زير مي باشند:

  1. کیفیت، ریسک و شهرت شرکت
  • طول عمر شرکت (سال تاسيس تا زمان عرضه به بورس)
  • متوسط سود قبل از كسر ماليات سه سال قبل از عرضه عمومی اولیه
  1. اندازه شرکت
  2. شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              
  • خالص دارایی های سال قبل از عرضه عمومی
  • ارزش بازار شرکت (حاصل ضرب قيمت روز سهم در تعداد سهام شركت – سرمايه /1000 – طي دوره هاي 1روز، 1ماه، 3ماه، 6ماه، 9ماه و 12ماه پس از عرضه)
  1. هزینه های نمایندگی
  • تعداد سهام چاپ گردیده (تعداد سهام را از تقسيم ميزان سرمايه شركت بر1000 – ارزش اسمي هر سهم – در دوره هاي 1روز، 1ماه، 3ماه، 6ماه، 9ماه و 12ماه پس از عرضه، به دست مي آوريم)

1ـ7ـ4ـ روش تجزيه و تحليل داده ها

با در نظر داشتن این که هدف از این پژوهش مطالعه چگونگی تاثیر گذاری متغیر های مستقل بر متغیر وابسته
می باشند، لذا مناسب ترین روش برای تجزیه و تحلیل داده ها، بهره گیری از «رگرسیون هاي يك و چند متغيره»
می باشد.در این پژوهش، فرضیات زیر را مورد آزمون قرار خواهند گرفت:

آزمون فرضیه اول:

عرضه عمومي اوليه سهام در بورس اوراق بهادار تهران، دچار ناهنجاري می باشد.: H0

     عرضه عمومي اوليه سهام در بورس اوراق بهادار تهران، دچار ناهنجاري نيست.: H1

آزمون فرضیه دوم:

     بین اطلاعات حسابداری و اطلاعات مربوط به ساختار مالکیت شرکت، اطلاعات مربوط به انتشار سهام و شرایط بازار با: H0

ارزش گذاری زیر قیمت ارتباط وجود ندارد.

     بین اطلاعات حسابداری و اطلاعات مربوط به ساختار مالکیت شرکت، اطلاعات مربوط به انتشار سهام و شرایط بازار با:H1

ارزش گذاری زیر قیمت ارتباط هست.

آزمون فرضیه سوم:

بین کیفیت، ریسک و شهرت شرکت، اندازه شرکت و هزینه های نمایندگی با افت عملکرد قیمت: H0

در بلند مدت ارتباط وجود ندارد.

بین کیفیت، ریسک و شهرت شرکت، اندازه شرکت و هزینه های نمایندگی با افت عملکرد قیمت: H1

در بلند مدت ارتباط هست.

در ادامه، فصل دوم به مرور ادبيات نظري پيرامون موضوع تحقيق مي پردازد، در فصل سوم روش تحقيق ارائه مي گردد، فصل چهارم به تجزيه و تحليل داده ها و بيان نتايج حاصل از آن اختصاص مي يابد و در فصل پنجم اختصار اي از تحقيق و نتايج حاصل از آن آورده مي گردد.

فصل دوم

مروري بر ادبيات نظري

2ـ1ـ مقدمه

در اين بخش از تحقيق، تعريفي از عرضه عمومي اوليه، فرايند اجرا، انواع و علل ناهنجاري هاي IPO به همراه توضيحي پيرامون عرضه اوليه سهام در بورس اوراق بهادار تهران بيان خواهد گردید.

2ـ2ـ نهادهای مالی [3]

هر روزه مردم به تعداد زیادی از وام گیرندگان مانند دولت، بنگاه های اقتصادی و افراد وام می دهند.
وام گیرندگان از طریق بازارهای مالی مستقیما با وام دهندگان تماس نمی گیرند بلکه وام دهی و وام گیری به گونه غیر مستقیم و به واسطه نهادهای مالی ، انجام می پذیرد به این شکل که، این بازارها به عنوان عامل اصلی در کانالیزه کردن منابع و وجوه مازاد از بخش هایی که دارای منابع اضافی بوده و توان و قدرت و یا موقعیت به کارگیری آن را ندارند، به سمت بخش هایی که دارای کسری منابع بوده اما توان و قدرت کافی در امر
سرمایه گذاری دارند، اقدام می نمایند. بازارهای مالی که شامل بازار پول، سرمایه، بازار تنزیل [4]، بازار اوراق بهادار و بازار ارز می باشند، تأثیر های زیر را بر عهده دارند:

  1. تعیین قیمت برای دارایی مالی : قیمت دارایی مالی، از تقابل عرضه و تقاضای آن دارایی تعیین می گردد که تحقق این امر مستلزم وجود شرایطی نظیر کارا بودن بازار و رقابتی بودن آن می باشد؛ در اینجا کارایی و رقابت، مکمل یکدیگرند یعنی هرچه شرایط رقابتی تر باشد، کارایی افزایش یافته و در نتیجه قیمت دارایی های مالی و وجوه و سرمایه به واقعیت نزدیکتر گشته و شرایط را برای اتخاذ تصمیم عقلانی برای عرضه کنندگان و متقاضیان وجوه فراهم می نماید و در نتیجه تخصیص بهینه منابع فراهم می گردد.
  2. ارائه اطلاعات و کاهش هزینه های معاملات: بازارهای مالی به عنوان حلقه ارتباطی میان سرمایه گذاران و سرمایه پذیران در ارائه اطلاعات صحیح و کاهش هزینه های انجام معامله می باشند. در صورتی که بازارهای مالی بتواند در تفسیر و تجزیه و تحلیل اطلاعات، به درستی اقدام نماید، در آن صورت برای هر دو گروه یاد شده این اطمینان حاصل می گردد که بازده سرمایه گذاران و نیز هزینه های تامین مالی قابل قبول خواهد بود.

2ـ3ـ بازار پول و سرمایه [5]

بازارهای مالی را بر اساس سررسید حق مالی، می توان به دو بخش بازار پول و بازار سرمایه طبقه بندی نمود که با در نظر داشتن عملکردهای مخصوص به خود نه تنها از یکدیگر جدا نیستند، بلکه اکثرا مکمل هم نیز می باشند.

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  ***

دیدگاهتان را بنویسید