دانلود: دانلود تحقیق در مورد پروژه تشريح اهميت جايگاه هنر در جامعه و نظام آموزشي -قسمت پنجم

دانلود پایان نامه

كودكان دنياي عجيبي دارند گويي همه شاعرند دنيايي دارند سرشار از زيبايي و خيال، دنيايي كه كينه را در آن راهي نيست اگر كدورتي در دنيايشان وارد گردد به سرعت ابرهاي بهاري پراكنده مي گردد و در دنياي آنها گلها خميازه مي كشند، مي رقصند و مي خندند، كودكان با گياهان و سنگها حرف مي زنند و دوستي مي كنند در دنياي آن ها همه چيز زبان دارند و حرف آنها را مي فهمند كودكان با ابرها گفتگو مي كنند و ماه را از دور مي بوسند و به او سلام مي كنند ستاره ها از باغ آسمان مي چينند و به گردن عروسكشان مي آويزند و…مطالبي كه ارائه نمودم صرفاً جهت تشريح اهميتي می باشد كه شعر در دوره ابتدايي و ساير دوره ها به صدر و طرق مختلف مي تواند داشته باشد.

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

چرا كه زبان بشر زبان شعرگونه می باشد و اولين كلامي كه با پا گذاشتن بشر به اين كره خاكي جسم و جان و روح او را نوازشگر شده كلامي آهنگين بنام لالايي مادر بوده می باشد و حتي ما مي بينيم وقتي كه اين بشر از اين دنيا مي رود باز هم اين شعر می باشد كه تسلّي بخش دل داغديدگان بوده و سنگ قبر آنان نيز مزيّن به اين كلام آهنگين می باشد. پس شعر مي تواند به عنوان يك ابزار قوي هنري در اختيار مربيان و معلمان هم در جنبة آموزشي و هم جنبة تربيتي قرار گيرد در مقام ارزش و اثرگذاري شعر سخن زياد می باشد و كتابهاي زيادي هم به رشته تحرير درآورده امّا بنده به سخني از جانسيس هايز آندورز يكي از مربان كودكستان فلوريدا بسنده مي نمايم.[1]

ايشان مي گويد «شعر در نزد من و تدريس من چيزي بيشتر از جادو می باشد من مي توانم به وسيله شعر به طريقه هاي مختلف و گوناگون بچه ها را برانگيزانم به كلاسم جان بدهم و آنها را مشتاق و آماده دريافت مطالب مختلف علمي– آموزشي- اخلاقي– اجتماعي و….. نمايم و بعد برنامه هاي درسي ام را با موفقيت به اجراء بگذارم»

پس هر معلم و مربي خلاقي خواهد توانست با انتخاب اشعار مناسب و مرتبط با اهداف آموزشي و تربيتي چه در داخل و چه در خارج از كلاس درس ارزشهاي والاي انساني و ديني را در قالبي زيبا و منطبق بر تخيل زيباي بچه ها به آنها ارائه نمايد.

امّا آن چیز که كه اثر شعر را صد چندان مي كند و بر غناي آموزشي و تربيتي آن مي افزايد شيوه هاي ارائه و خواندن آن می باشد كه مربيان محترم امور تربيتي مي تواند در قالب تشكيل گروه هاي سرود كلاسي، مدرسه اي- منطقه اي، شهرستاني هم به صورت فردي و هم گروهي با ذكر شيوه هايي كه در ذيل مي آيد از اين ابزار هنري قوي حداكثر بهره را ببرند.

شيوه هاي گوناگون شعرخواني[2]

1- شعر خواني به شيوه دكلمه

2- شعرخواني همراه با آهنگ يا موسيقي

3- شعرخواني به شيوه تصوير سازي

4- شعرخواني همراه با ساخت كاردستي

5- شعرخواني همراه با بازي

6- شعرخواني به شيوه داستاني

7- شعرخواني همراه با تقليد صدا

8- شعرخواني همراه با آهنگ گذاري زباني

9- شعرخواني همراه با تغيير لباس

10- شعرخواني همراه با چهره آرايي

11- شعرخواني همراه با معرفي اشياء و پديده ها

12- شعرخواني همراه با نقاشي

13- شعرخواني همراه با كتابت و خوشنويسي

14- شعرخواني شعرخواني همراه با تغيير در تن صدا

15- شعرخواني همراه با نمايش

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

16- شعرخواني شعرخواني همراه با ايفاي تأثیر

17- شعرخواني همراه با انجام حركات موزون

18- شعرخواني همراه با قصه گويي (روش تلفيقي)  و…

بهره گیری از شیوه های جدید هنری مبتنی بر IT و ICT در توسعه فعالیتهای  امور تربیتی

برای دانلود فایل ورد متن کامل اینجا کلیک کنید

قطعاً امروزه با رشد سریع فناوریهای جدید که زندگی انسانها را تحت الشعاع قرار داده نظام آموزشی ما نیز بایستی همسو و هم جهت با آن زمینه بهره مندی از آن و حتی رسیدن به مرحله تولید علم و دانش را فراهم نماید . که این امر مهم نیازمند توجه جدی نظام تربیتی ما به بهره گیری از آن می باشد . زیرا که اعتقاد بنده بر این می باشد که آشنایی فراگیران با فناوری ICT و IT خود می تواند در روزمره هنر و هنرآموزی باشد و کمک های بسیار زیادی به توسعه فعالیتهای امور تربیتی نماید بطور مثال امور تربتی می تواند در جهت غنای فعالیتهای فرهنگی و تربیتی از فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات حداکثر بهره را ببرد . که مهمترین مورد بهره گیری آن در برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری تهیه و طراحی محتوای الکترونیک جهت مسابقات فرهنگی و هنری در رشته های مختلف مانند :

اذان ، اقامه ، نماز ، احکام ، نقاشی ، شعر ، داستان ، مقاله ، قصه نویسی ، سرود ، و …

که در تمامی زمینه های فوق الاشاره امور تربیتی می تواند با آموزش فراگیران آنهارا در جهت تهیه محتوای الکترونیک مبتنی بر فناوری IT و ICT تشویق نماید . تا  آنان بتوانند با شیوه های  مختلف مانند برنامه نویسی ، طراحی مسابقات ، تهیه انیمیشن ، فیلم ،‌و … هم خودشان در فرایند مسابقات ایفای تأثیر نمایند و هم مسابقات را با محوریت  بهره گیری از رایانه برگزار نمایند که قطعاً بسیار جالب و مورد علاقه فراگیران نیز واقع خواهد گردید .

البته سخن در این زمینه زیاد می باشد و پرداختن به جنبه های مختلف آن خود نیازمند توضیح و تفسیر که در این مقوله نمی گنجد و بنده نیز به همین مقدار بسنده   می نمایم . امیدوارم که توانسته باشم حق مطلب را اداء نمایم .

ان شاالله

سید محمد حسینی دقیق

آموزگار آموزش و پرورش منطقه میان جلگه و مدرس مرکزتربیت معلم دانشور نیشابور


شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

فهرست منابع و ماخذ:

نیک خو ، مهدی ، تأثیر هنر و رسانه در تعلیم و تربیت ، ناشر دارالثقلین قم ، 1379

اسبوران ، الکس ،‌اس .پرورش استعدا دهمگانی ابداع و خلاقیت ، توجه حسن قاسم زاده ، نشر نیلوفر ، 1386

کودک چگونه فکر می کند ،‌سنیگر رونسن ، ترجمه مصطفی کریمی

فیل ریس و سالی براون ، 500 نکته چگونه آموزشگر بهتری باشیم ،‌ترجمه پرویز امینی ، نشر قدیانی ، 1381

کتاب مجموعه مقالات سمپوز یوم جایگاه تربیت در دوره ابتدایی ، نشر تربیت ، تهران 1371

کتاب راهنمای درس هنر ، گروه مؤلفان ، نشر اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی ، 1385

رووف علی ، یاد دادن برای یاد گرفتن ، نشر مدرسه ، تهران 1382

آلیس ، سوزان و سوزان و آلن ؛ آشنایی با یادگیری از طریق همیاری ، ترجمه طاهره رستگار و مجید ملکان:

نشر نی ، تهران 1378

شکر کن ، حسین ، ارتباط میان توجه و رفتار ،‌مجله علوم تربیتی وروانشناس ، دانشگاه شهید چمران ، دوره جدید ، شماره اول ، زمستان 1366

کنفرانس جهانی آموزش و پرورش مسلمین در 1977 ، فصل دوم ، مقاله تأثیر مذهب در آموزش و پرورش ، نویسنده محمد قطب

آمابلی ، ترزا ، شکوفایی خلاقیت کودکان ، ترجمه حسین قاسم زاده ، نشر دنیای نو تهران 1377

کتاب زبان آموزی ، ( مجموعه مقالات همایش زبان آموزی ) مقاله (شیوه های گوناگون شعر خوان ) نوشته

سید محمد حسینی دقیق ، نشرتمرین ، 1385

 

نتیجه گیری

شاید این فرصت بسیار مغتنمی بود برای پرداختن به مقوله هنر و بهره گیری از هنر آموزی و پرورش ذوق و استعدادهای فرزندان این مرز و بوم در جهت غنای فعالیتهای امور تربیتی و حقیقت هم هیمن  می باشد که دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت کشور ما بدانند که تفکر دقیق و خلاق و ظرافت هنر و شیوه های هنری همواره برای فرزندان این مرز و بوم بصیرت آورده و دیدگان اهل بصیرت هم اندر دل هر زره ، خورشیدی دیده اند بنده نیز بعنوان عضو کوچکی از خانواده تعلیم و تربیت کشور بر خود فرض دانستم تا با ارائه ی مقاله ای تحت عنوان بهره گیری از شیوه های هنری و هنر در توسعه فعالیتهای امور تربیتی ادای دینی کرده باشم . زیرا که همانگونه که در مقاله هم با توضیحاتی که ارائه نمودم اعتقاد دارم که امروزه لازمه ی پرورش انسانهای فرزانه ، و فرهیخته و کمال جو در نظام تعلیم و تربیتی ما میسر نخواهد گردید مگر با بهره گیری از هنر زیرا که هنر تنها دارای بعد آموزشی نیست آن چیز که که به هنر و جایگاه آن را در فعالیتهای امور تربیتی اهمیت ویژه می بخشد بعد پرورشی هنر می باشد . که امور تربیتی با تاکید بر آن و توسعه آن در فعالیتهای خود خواهد توانست به اهداف والای تربیتی خود یابد . ان شالله …

سید محمد حسینی

 

 

1- مقاله (شعر ابزار جادويي كلامي) نوشته جانسيس هايز آندوز- ترجمه علي رؤف

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید