پژوهش: دانلود تحقیق در مورد پروژه خلاقیت چیست؟-قسمت چهارم

دانلود پایان نامه

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید
می‌دانیم كه خلاقیت نوعی تكاپوی فكری و ذهنی برای دست‌یابی به اندیشه‌های بدیع می باشد. پس كارهایی كه بتواند ذهن را در این راستا به تكاپو وا دارد و به ما فرصت اندیشیدن و تبلور آن را در جهان خارج بدهد، موجب افزایش خلاقیت می گردد.
تجربه:
غنی‌ترین منبع سوخت و عاملی می باشد كه موجب می گردد بشر بتواند ایده‌های خلاقانه ارائه بدهد.
تجربه را می‌توان از انجام كارهای متنوع و مخاطره‌انگیز، مسافرت مخصوصاً با شرایط سخت و مصیبت‌بار و به مكان‌های دور افتاده، تماس‌های شخصی با دیگران بویژه كودكان، خواندن توضیح حال افراد، تماشا كردن تلویزیون، گوش كردن رادیو و … به‌دست آورد.
بازی‌های فكری:
حل معما، جدول، شطرنج، كلمات متقاطع، بیست سوالی‌ها، بازی در هوای آزاد، حل مسائل ریاضی بخصوص مسائل هندسه و احتمال كه نوعی ورزش ذهنی هستند در تقویت قدرت تفكر موثرند.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

كوشش زیاد:
آن چیز که موجب خلاقیت می گردد، لزوماً هوش و نبوغ فوق‌العاده نیست بلكه كوشش مضاعفی می باشد كه افراد خلاق انجام می‌دهند تا مغز را به تصور وا دارند. سخت‌كوشی و عادت كردن به كار و کوشش ما را در هنگام تولید ایده‌های خلاقانه یاری می‌كند.
دانش:
بروز ایده‌های نو نیاز به دانش فراوان دارد. در حقیقت دانش ماده اولیه تصورسازی می باشد توسعه همیشگی دانش و اطلاعات وسیع در بروز ایده‌های خلاقانه تأثیر بی‌بدیلی دارند.
روحیه پرسش‌گری:

تقویت روحیه پرسش‌گری و اینكه بشر از طرح سوال‌های به ظاهر كودكانه واهمه نداشته باشد و سوال‌های چالش برانگیز مطرح كند، باعث پرورش كنجكاوی در بشر می گردد و ساختارشكنی قالب‌های ذهنی را تسریع می‌كند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

پرورش تفكر خلاق و نو آوری ‌آموزشی

هفتاد و پنج سال پیش آنتی بیوتیك ها ، هواپیمای جت ، تلویزیون و كامپیوتر وجود نداشت . بشر های بسیار زیادی در اثر بیماری های خیلی ساده جان خود را از دست می دادند .

هفتاد و پنج سال پیش آنتی بیوتیك ها ، هواپیمای جت ، تلویزیون و كامپیوتر وجود نداشت . بشر های بسیار زیادی در اثر بیماری های خیلی ساده جان خود را از دست می دادند . اما از آن وقت تاكنون سلطه ما بر جهان فیزیكی و بیولوژیك به شدت افزایش یافته می باشد . امید به زندگی رشد كرده و اكثر ساكنان هم اكنون محصولات كشاورزی برای سیر كردن ساكنان كره زمین كه از هفتاد و پنج سال پیش تاكنون سه برابر شده اند ، كافی به نظر می رسد . طی این سالها بشر به كرات پا نهاد ، اینترنت به وجود آمد و ….
بازی ادامه دارد
در سال های اخیر دانشمندان در رشته های مختلف بنیان لازم را برای ناتو تكنولوژی فراهم كرده اند و اكنون می توانند در سطحی بسیار پیشرفته به مهندسی در مقیاس اتمی و مولكولی بپردازند . میزان و راه نو آوری برای تعیین و پیش بینی آینده جهان ضروری می باشد . در واقع داشتن جامعه ای نو آور برای دستیابی به رشد ، از داشتن میزان بالای سرمایه و صرف آن مهم تر و مؤثر تر می باشد . نو آوری ها لزوماً نباید شبیه اینترنت ، موفقیت و پیشرفت عظیم تكنولوژیك باشند .
نو آوری می تواند پیشرفتی كوچك درون مدرسه یا تغییر ساختار رویه های كاری در سازمان ‌آموزش و پرورش باشد . فرآیند نوآوری ، ظریف و شكننده می باشد . ظهور و رشد خلاقیت و نو آوری ، مستلزم وجود فضایی می باشد كه در آن از افكار مختلف و پیشنهادهای سازنده و تحقیقات بنیادی طرفداری گردد . نو آوری هر روز از محدودیت ها می كاهد و غیر ممكن های بیشتری را ممكن می سازد . سازمان ها بایستی انگیزه هایی برای ایجاد و رشد نو‌آوری پدید آورند .
طرفداری از افراد خلاق ، چه میزان و چگونه ؟
به چه میزان فرهنگ حاكم بر سازمان آموزش و پرورش از تفكر خلاق پشتیبانی نموده می باشد و یا محل هایی ایجاد شده كه فعالیت های خلاق در آن جا ظاهر گردد و افراد بتوانند در آن به سرعت و به گونه دائم ، به آزمودن ایده هایشان بپردازند . افراد از لحاظ میزان خلاقیت بسیار با یكدیگر متفاوتند . با تشخیص نیاز به هر یك از این تأثیر ها رشد دادن افراد برای تصدی آنها ، دادن فرصت به آنها در بهره گیری از مهارت هایشان در فرآیندهای مهم و تشویق كارهای خلاق ؛ كار آموزش به مراتب بهتر از زمانی خواهد بود كه فقط به روندی تكراری اجازه فعالیت داده گردد . مدیرانی كه مدیریت طریقه آموزش و پرورش را بر عهده می گیرند ، بایستی دارای مهارت های ایجاد تفكر خلاق ، اهل نظریه ، تیزهوشی ، توانایی كاربست و هماهنگی ایده ها ، تولید علم ، یادگیری و تغییر توجه باشند .
پرورش تفكر خلاق
یكی از مهم ترین مهارت های مؤثر ، توانایی در تفكر و برنامه ریزی استراتژیك می باشد . این گروه از مدیران دارای یك ویژگی برجسته هستند و آن اهل تفكر خلاق بودن می باشد . آنها درمورد پیامدهای ثانوی هر تصمیم با بهره گیری از ذهن و قدرت تفكر ، از خود ابتكارات شایسته ای بروز می دهند . معمولاً در فواصل زمانی معین ، تغییراتی در برنامه كاری ایجاد می كنند ، زیرا هر ایده جدید ایده های دیگر را به ذهن می آورد . از تفكر خلاق هراسی ندارند . آنها راه های بهتری برای انجام كارها می یابند و می دانند كه هر ایده ای را می توان تحقق بخشید و گسترش داد . این مدیران خارج از شیوه های رایج می اندیشند ، یعنی از نیروی خیال خود بهره می برند . امور جدید را می آزمایند و کوشش می كنند نسبت به آینده بینش كسب كنند . آنها همواره مراقب هستند كه آیا استراتژی به كار گرفته شده مفید ، مؤثر و سود بخش هست یا خیر . اگر پس از صرف وقت و انرژی به این نتیجه برسند كه استراتژی خاصی كارایی ندارد ، بدون تعصب ‌آن را كنار می گذارند و از توانایی های خود در راه اجرای استراتژی مفید دیگر بهره می برند .
مدیران خلاق زمانی را صرف تجسم آینده سازمان خویش می كنند . برای نیل به موفقیت بایستی به صورت کامل تمام جزئیات تحولات آینده و مراحل رسیدن به اهداف را در ذهن به گونه زنده تجسم كرد . زیرا آغاز بایستی آینده را موفقیت آمیز و مورد نظر خود را در ذهن تجسم كرد و قدرت تخیل به میزان زیادی در راه رسیدن به هدف كمك خواهد كرد .
پس مدیران با دیدگاهی روشن كارهایی را انجام دهند كه ارزش و تأثیر بیشتری بر اهداف بلند مدت و چشم انداز وسیع در زندگی و محیط كار داشته تا بتوانند دیدگاه های ایده آلی خود را به واقعیت تبدیل كنند .
مفهوم خلاقیت و نوآوری
خلاقیت به كارگیری توانایی ذهنی برای ایجاد یك فكر یا مفهوم جدید می باشد .
خلاقیت به معنای توانایی تركیب ایده ها در یك روش منحصر به فرد با ایجاد پیوستگی بین ایده ها می باشد .
خلاقیت بر خلق چیز نو دلالت دارد كه به حل مشكل فعلی یا بر آورده ساختن یك نیاز می انجامد .
برای موفقیت در مسیر رشد و توسعه نیازمند ایجاد فرهنگ خلاق در تمام ابعاد توسعه به خصوص مبحث آموزش هستیم . برنامه ریزی خلاق در فضا و محیط خلاق قابل اجرا می باشد و نتایج مفیدی دارد . برای ایجاد فرهنگ خلاق ، نیازمند آموزش هستیم .
الف ) اصلاح مطالب و مندرجات كتب درسی
اغلب مطالب مندرج در كتب درسی محدود به قوانین اولیه علمی بوده و در یك چارچوب كلیشه ای ارائه گردد و زمینه های سؤال برانگیز و خواستن مطالب جدید را در ذهن دانش آموز ایجاد نمی كنند . میزان اطلاعات دانش آموزان را در همان سطح اولیه نگه داشته و با مطالب جدید و كشفیات به زور علمی همخوانی ندارد ؛ در حالی كه برای همگامی با جهان امروز نیازمند تعلیم دانش آموزان در سطح علوم روز هستیم .
پس در تدوین مطالب كتب درسی رعایت این نكات ضروری می باشد .
ایجاد هماهنگی لازم مطالب درسی با مطالب علمی جدید و كشفیات تازه
جلوگیری از ارائه كلیه قوانین مربوط به یك علم و ارائه مفاهیم كمكی در جهت کوشش دانش آموزان برای شناخت قوانین اصلی توسط دانش آموزان .
جذابیت در مطالب ارائه شده به جهت بر انگیختن حس كنجكاوی برای یادگیری مسائل بعدی .
در نظر داشتن پاسخگو بودن علوم آموزنده به نیازهای قرن حاضر علاوه بر پیوستگی مطالب درسی
ایجاد زمینه های لازم برای قدرت تفكر ، تعقل و تخیل دانش آموزان

ب ) آموزش معلمان و دبیران
تعلیم و تربیت نسل جدید اولین مهم ترین قدم در راه رسیدن به هدف می باشد و ركن اصلی آن تعلیم و تربیت معلمان آنها می باشد . معلم به عنوان فردی كه تأثیر راهنما را برای دانش آموزان دارد ، علاوه بر داشتن تخصص و تجربه در رشته تدریس خود ، همگامی با دانش روز آن را تخصص را بایستی مورد توجه قرار دهد و این وظیفه مسئولان امر می باشد كه با نظارت فنی و تخصصی ، اصول آموزش را رعایت كنند ؛ زیرا در كسب علم ، هدف اصلی ملكه ذهن شدن دریافته های علمی می باشد . آن هم یافته های مفید نه مطالب علمی سطحی و كهنه . معلم خلاق از بارش مغزی و ذهنی بیشتری برخوردار می باشد ، كمتر احساس كمبود یا ناتوانی می كند ، همیشه آمادگی دارد با حوصله وارد بحث با دانش آموز شده و آنان را به زایش اندیشه و پیدایش فكر جدید و تازه تشویق كند . پس معلمان نكات زیر را مد نظر داشته باشند :
شناخت استعدادها و توانایی های دانش آموزان و در نظر داشتن سرعت یادگیری هر دانش آموز همیشه به دانش آموزان توصیه كنید از آن چیز که فكر می كنید ، بهتر هستید و می توانید بهتر باشید
در نظر داشتن مقوله تشویق با تشویق زمینه رشد فكری فرد بالا می رود و وی احساس ارزش می كند كه زیربنای موفقیت می باشد و گونه های متفاوت اظهار نظر مورد تشویق قرار گیرد .
جهت دهی ذهن دانش آموزان به كمك مطالب درسی به سمت علوم جدید و روز بشر به سمتی حركت می كند كه به آن فكر می كند .
▪ معلم بایستی اصول و قوانین مهم نظریه های آموزش و یادگیری را بداند و آگاه باشد كه در چه شرایطی آموزش و یادگیری آسان تر انجام می شود .

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید