فایل پژوهش: دانلود تحقیق در مورد پروژه روانشناسی یادگیری -قسمت دوازدهم

دانلود پایان نامه

به عقیده لیونوردروین برای یاری دادن به دانش آموزان در کاربرد مفاهیم درست بایستی به موارد زیر توجه نمود:

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

مثالهای عملی

به جای توضیح یک واژه با واژه دیگر شایسته می باشد در هر دوره سنی با مفاهیم مربوط به آن دوره آموزش دهیم و برای تشریح هر مفهوم مثالهای عملی و قابل ادراک شاگردان ارائه کنیم.

مثال زدن شاگردان

در آموزش هر مفهوم جدید معلم پس از تعریف و تشریح و کاربرد آن در مثالها و نمونه‌های مختلف از شاگردان می‌خواهد به آنان نیز به نوبه خود مفهوم را در مثالهایی بکار برند تا یادگیری عمیق و کامل گردد.

تشریح واژه‌های دو پهلو

معلمان هنگامی که در گفتارها و نوشتارها به مفاهیم دو پهلو یا مبهم برخورد می‌کنند از دانش آموزان بخواهند معنای آنها را توضیح دهند تا رفع هر گونه ابهامی بشود.

جلوگیری از تعمیم غلط

مرزها و حدودها را در کاربرد مفاهیم به دانش آموزان نشان داد تا دچار تعمیمهای غلط نشوند.

ارتباط یادگیری مفاهیم با یادگیری اصل ، قاعده ، اندیشه و استدلال

قاعده معمولا از دو یا چند مفهوم برای تجسم و کاربرد اندیشه خاص به وجودمی‌آید، اما اصل برخلاف قاعده که در توصیف اندیشه خاص بکار می‌رود مجموعه‌ای از مفاهیم می باشد که برای اظهار اندیشه کلی و فراگیر دارای کاربرد می باشد. در واقع اصول و قواعد به اظهار ارتباط بین دو یا چند مفهوم می‌پردازند و ابزارهای اندیشه به حساب می‌آیند.

ارتباط یادگیری مفاهیم با سایر انواع یادگیری

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

بطور کلی یادگیری مفاهیم برای یادگیریهای دیگر از ساده تا پیچیده ، یادگیری روزمره زندگی تا یادگیریهای دقیق عملی ضروری و اساسی ، تمامی دارای مفاهیمی هستند که بدون یادگیری و درک کامل آنها بقیه مراحل یادگیری اتفاق نخواهد افتاد. مثل مفاهیم دایره و مثلث در هندسه ، نیرو در فیزیک و … .

یادگیری های شبانه تنها منجر به یادآوری نوک زبانی می گردد / انقباض بدن داوطلب مضطرب کارکرد حافظه را مختل می سازد
تحقیقات اخیر نشان می دهد که یادگیری های شبانه در طول زندگی بر اثر پائین بودن میزان پروتئین هسته های سلولی مغز در شب به هیچ وجه موثر نبوده و این نوع یادگیری ها غیر از اتلاف وقت نخواهد بود و تنها منجر به یادآوری های نوک زبانی در هنگام پاسخ دادن به سئوالات می گردد.

دکتر “محمد رضا افضل نیا” در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی “مهر” افزود: به گونه کلی یکی از عواملی که در یادگیری و یادآوری تأثیر زیاد دارد، اضطراب می باشد. این عامل موجب برانگیختگی و آشوب درونی می گردد که از لحاظ فیزیولوژیکی 17 تغییر مهم را در عملکرد دستگاه های بدن به وجود می آورد. این حالت گونه مستمر در مغز حالتی تحمیلی مانند کودتای نظامی ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: بر اثر آدرنالین بالا به هنگام اضطراب، تغییرات کارکردی در سیستم ادراکی و واکنش های بدن به وجود می آید. در این هنگام مردمک چشم بیش از اندازه معمول گشاد شده و کارکرد سلول های مخروطی آن دچار اختلال می گردد در نتیجه ظرافت ها و جزئیات کمتری از یک سئوال مد نظر قرار گرفته می گردد و تنها سلول های میله ای که مسئول ادراکات کلی از محیط می باشد، فعال می شوند.
این روانشناس شناختی اظهار داشت: بدن و ماهیچه های داوطلب مضطرب دچار انقباض شده و آرامش سلب می گردد و به دنبال آن کارکرد حافظه نیز مختل، تمرکز و بازیابی اطلاعات از حافظه با مشکل مواجه می گردد.

وی اظهار داشت: در چنین شرایطی فراشناخت نیز مختل می گردد و فرد به درستی نمی داند تا چه اندازه موضوعی را که فراگرفته می باشد، می داند و ارزیابی درستی از اطلاعات آموخته شده ندارد. همچنین توجه نیز تأثیر فعال و همیشگی خود را در دالان یادگیری و یادآوری مطالب از دست می دهد.

این روانشناس شناختی گفت: از نظر شناختی توجه، تأثیر اصلی را در یادگیری و یادآوری آموخته ها اعمال می کند و بدون آن کمتر چیزی به ادراک پایدار می انجامد حال آنکه اضطراب زیاد بیشترین تأثیر را بر همین اهرم یادگیری خواهد گذاشت.
وی داشتن اعتماد به نفس را یکی از عواملی دانست که در کنترل اضطراب موثر می باشد و اظهار داشت: داوطلبی که در بلندمدت در زندگی خود احساس امنیت روانی را به همراه تقویت های شناختی و رفتاری زیاد تجربه کرده می باشد، دارای اطمینان به خود بالا می باشد و کنترلش بر اضطراب در مواقع آزمون های مهم بیشتر می باشد.
افضل نیا خاطرنشان نمود: فردی که در آستانه امتحانات بزرگ می باشد، بر اثر اضطراب به کلی جایگاه خود را از دست می دهد و مدام خود را در مقایسه با رقبا ارزیابی می کند و دچار خود سرزنشی یا تقلید کورکورانه از اعمالی که دیگر داوطلبان ممکن می باشد انجام دهد می گردد.

این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید