فایل پژوهش: دانلود تحقیق در مورد پروژه روانشناسی یادگیری -قسمت یازدهم

دانلود پایان نامه

جهت يادگيري آموزش كودكان مبتلا به يادگيري خاص مي تواند در موارد زير اختصار گردد.

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

1- آموزش عادي در چهارچوب برنامه درسي عادي: كه با بهره گيري از مربيان يا والدين غير متخصص پابه پاي كودكان عادي به تحصيلاتشان ادامه مي دهند و معمولاً این اختلالات دوام ندارند و به آساني برطرف مي شوند.

2- آموزش خاص در راستاي اهداف برنامه درسي عادي: كودك در برنامه آموزش عادي پيروي مي كند و تحت آموزش هاي خاص انفرادي توسط معلم مشاور و يا مشاور سيار به او داده مي گردد.

3- آموزش خاص به علاوه درسي عادي: در این مرحله كودكان داراي اختلالات عميق تري بوده و به تناسب نوع و گستره شدت ناتواني كلاس هاي ويژه اي در كنار كلاس هاي عادي بر او تدارك ديده مي شوند. و آموزش خاص تنها به عنوان يك شيوه كمكي مطرح مي گردد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

4- آموزش خاص در مدارس خاص: براي كودكان با آسيب پذيري بالا به كار گرفته مي گردد كه شامل امكانات، خدمات، تسهيلات و پرسنل متخصص در يك سكان مشخص می باشد.

شيوه هاي ارائه آموزش

– شيوه ادراكي – حركتي: این شيوه آموزش بر مبناي تقويت مهارت هاي ادراكي- حركتي مي باشد و آن را ثمربخش ترين شيوه ارائه آموزش مي داند.

– شيوه زباني: عامل پديدآورنده ناتواني هاي يادگيري را مهارت هاي درون دادي، تداعي انگيزي و برون دادي ضعيف زباني        مي داند و تقويت مهارتهاي زباني به وسيله متخصصان و زبان شناسان را توصيه مي كند.

– شيوه چند حسي: اطلاعات از طريق چند حس به گونه همزمان به كودك داده مي گردد و اطلعات  در ذهن كودك حك           مي گردد و فراموش نمي گردد.

– شيوه صحيح آموزي: توانايي هاي يادگيري را به گونه عمده ناشي از فقر و نارساني هاي اوليه مي داند، بنابراين با بازسازي فرايندهاي آموزشي به شكل صحيح مي توانيم آن را اصلاح كنيم.

– شيوه آموزش مستقيم: كه مبتني بر آموزش مستقيم مهارت هاي تحليل شده می باشد و مشابه به روش صحيح آموزي می باشد.

توصيه هاي آموزشي

فرد مبتلابه ناتواني هاي يادگيري داراي رفتارهاي شناختي، اجتماعي، هيجاني می باشد كه بايد برنامه هاي آموزشي بر این اساس         بنا گردد و تا آنجا كه ممكن می باشد آموزش ها به صورت انفرادي باشد.

مهارتهاي پي در پي تمرين گردد، در آموزش از واژگان ساده و قابل فهم بهره گیری گردد.

جهت بهداشت رواني كودك از مشاور بهره گیری كنيم. از مثلث كودك، والدين، مربيان كه كارآمدترين شكل آموزش دادن می باشد بهره گیری كنيم.

یادگیری مفاهیم

مقدمه

یادگیری مفاهیم و اصول شالوده فعالیتهای ذهنی آدمی را می‌ریزند. ما از راه مفهوم آموزی دنیا را در ذهن خود اختصار می‌کنیم و با ایجاد ارتباط میان آنها ، پدیده‌های هستی را می‌شناسیم و به تفکر می‌پردازیم. مفاهیم عناصر اصلی اصول و قوانین را تشکیل می‌دهند و اصول و قوانین به نوبه خود تار و پود نظریه‌ها و اندیشه‌های بشر را می‌سازند. به تعبیری هر فرد یا آدمی پیش از آنکه بتواند به محرکها و رویدادهای محیط خود پاسخ مناسبی بدهد بایستی با مفاهیم در خود و مربوط آشنایی کافی داشته باشد. چنانکه اگر بخواهیم مساحت یک مربع مستطیل یا دایره را بدست آوریم بایستی با مفاهیم طول و عرض یا شعاع ، مجذور و عدد پی آشنا باشیم.

اهمیت یادگیری مفاهیم

دی چکو و کرافورد (1974) چندین مورد را در ارتباط با تاثیر یادگیری مفاهیم در زندگی انسانها توضیح داده‌اند:

  1. مفاهیم پیچیدگی محیط را کاهش می‌دهند.
  2. مفاهیم ما را در شناسایی اشیا محیط پیرامون مان یاری می‌دهند.
  3. مفاهیم نیاز به یادگیری مکرر را کاهش می‌دهند.
  4. هر گونه آموزشی به یاری مفاهیم امکان پذیر می باشد.

روش آموزش مفاهیم

زیرا مفاهیم نادرست موجب اندیشه و استدلال نادرست می شوند، به این جهت در آموزش آنها بایستی دقت کافی بکار برد. روش آموزش مفاهیم را در هفت مرحله می‌توان توضیح داد. این مراحل بر مراحل عمومی آموزش مبتنی هستند:

مرحله اول

عملکردی را که پس از آموزش مفهوم از یادگیرنده انتظار دارید در آغاز درس اظهار کنید؛ در یادگیری مفاهیم ، عملکرد مورد نظر معمولا به صورت توانایی یادگیرنده در شناسایی مثالهای تازه مفهوم یاد گرفته شده اظهار می گردد. بنابراین نیاز می باشد یادگیرندگان قبل از شروع یادگیری بدانند در طول یادگیری چه چیز را یاد خواهند گرفت و بعد از اتمام یادگیری چه عملکردی بایستی داشته باشند.

مرحله دوم

از تعداد ویژگیهای مفاهیم پیچیده کم کنید و ویژگیهای مهم را بارزتر جلوه دهید؛ بعضی از مفاهیم ویژگیهای متعددی دارند. لازم نیست معلم تمام ویژگیهای مربوط را نام ببرید. تاکید بر ویژگیهای مهم ارزش بیشتری در یادگیری مفهوم مورد نظر خواهد داشت.

مرحله سوم

واسطه‌های کلامی لازم را در اختیار یادگیرندگان قرار دهید. شواهد تجربی نشان داده می باشد یادگیری پاره ای از نامها و اصطلاحات به صورت واسطه‌های کلامی به دانش آموزان در یادگیری مفاهیم کمک می کند.

مرحله چهارم

مثالهای مثبت و منفی مفهوم را در اختیار یادگیرندگان قرار دهید؛ به عنوان مثال در یادگیری مفهوم پرنده مثالهای گنجشک ، کبوتر ، اردک به عنوان مثالهای مثبت و سگ ، گربه ، موش به عنوان مثالهای منفی ارائه شوند.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              
این نوشته در پایان نامه های ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید