فایل پایان نامه : دانلود تحقیق در مورد پروژه روش های مطالعه و برنامه ریزی -قسمت دوم

دانلود پایان نامه

– در شيوه صحيح تست زني ملاك ترتيبي نيست بلكه ملاك گزينشي و انتخابي می باشد. يعني در اين روش نبايد به ترتيب به سئوالات پاسخ دهيد. بلكه بايد در مرحله اول به سئوالات ساده جواب داده به سئوالات نيمه مشكل در مرحله دوم و به سئوالات مشكل يا اصلا” جواب نميدهيد و يا آنكه در مرحله سوم و درصورت داشتن وقت اضافي بر روي آن فكر كنيد و بدون جهت و با احتمال شانس شروع به پاسخ دادن به سئوالاتي كه بلد نيستيد نكنيد.

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

– در كنكور تمام سئوالات مربوط به يك درس برخلاف سئوالات تشريحي كه يك سئوال مشكل نمره بيشتري از يك سئوال ساده دارد از نظر نمره ارزش يكساني دارند يعني سئوالي كه پاسخ آن فقط چند ثانيه طول مي كشد با آن سئوالي كه چند دقيقه وقت براي پاسخ دادن نياز دارد هيچ تفاوتي ندارد. بنابراين برروي سئوالات مشكل خيلي فكر نكنيد اين گونه نباشد كه راه حل هاي گوناگون را امتحان كنيد و بعد از مدتي فكر تفكر و حل كردن متوجه شويد كه نمي توانيد به جواب صحيح برسيد. در اين صورت هم وقت را تلف كرده ايد و هم از نظر ذهني خسته شده ايد و وقتي به ساعت نگاه مي كنيد متوجه مي شويد كه زمان زيادي گذشته و شما بيش از چند سئوال را پاسخ نداده ايد. اين امر باعث دلهره و اضطراب شما مي گردد و در نتيجه تمركز كافي بر روي سوالات را نيز از دست مي دهيد. بنابراين بار ديگر تاكيد مي كنيم كه به سئوالاتي كه مشكل هستند يا جواب صحيح آنها را نمي دانيد وقت نگذاريد. صحيح پاسخ دادن مهم می باشد نه پاسخ دادن به همه سئوالات.

– هیچگاه از امتحانات تستي هراس به خود راه ندهيد. اين گونه امتحانات بسيار ساده تر از امتحانات تشريحي هستند مخصوصا” اگر روش تست زني را آموخته باشيد. به خصوص در دروسي مانند ادبيات و معارف اسلامي و زبان و … كه وجود گزينه در كنار تست به علت تداعي مطلب با پاسخ مورد نظر انتخاب جواب درست را آسان تر مي كند. تنها مطلبي كه بايد به دقت مورد بررسي قرار دهيد دقت شما در خواندن تست و درك صحيح مطلب مورد سئوال و كمبود وقت می باشد. بنابراين سعي كنيد با انجام تمرينات زياد و دستيابي به سرعت هاي بالا در خواندن و رعايت نكاتي كه در مورد تست زني صحيح ارائه شده توانايي هاي خود را افزايش دهيد و بر مشكل كمبود وقت فائق آييد.

– اضطراب و امتحان: اصولا” هر امتحان و آزموني هيجان و اضطراب خاص خودر را دارد. همه هنر بشر در اين می باشد كه با حداقل اضطراب از  عهده بزرگترين امتحانات برايد. بشر بالفطره موجود می باشد كه كمال طلب، تشويق پذير و تنبيه گريز و بر اين اساس دانش آموزان نيز همواره طالب آنند كه رفتارهايشان مورد تائيد و تشويق ديگران، بالاخص الگوهاي مطلوب آنها واقع گردد. همچنين اين نياز كاملا” فطري و طبيعي می باشد كه همه بشر ها به خصوص كودكان و نوجوانان دوست دارند همان گونه كه هستند مورد توجه و تشويق ديگران قرار گيرند. لذا فرآيند ارزشيابي به هر صورتي كه باشد چندان خوشايند نيست ولي اينكه نتيجه آزمون نتيجه اي خوشايندتر همراه داشته باشد بشر را خوشحال مي كند به گونه كلي بشر دوست ندارد رفتارها همواره مورد ارزيابي ديگران واقع گردد، به همين دليل هر زمان كه در موقعيت امتحان و آزمون قرار مي گيرد، به گونه اي مضطرب مي گردد. التبه بديهي می باشد كه وجود اضطراب به خودي خود امري غيرعادي نيست و مقداري از آن لازمه كار می باشد اما آن چیز که كه مي تواند به عنوان يك عامل آزاردهنده و بازدارنده مورد توجه قرار گيرد، شدت هيجان زده گي و يا اضطراب فوق العاده می باشد كه به هنگام حضور در محافل اجتماعي يا شركت در آزمون هاي مختلف دامن گير بعضي از افراد مي گردد. بنابراين يكي از رسالت هاي مهم اوليا و مربيان و مشاوران در نظر داشتن عامل اضطراب و اتخاذ تدابير لازم براي كاهش آن در بين دانش آ؛موزان مي باشد چنين اضطرابي مي تواند آثار زيستي – رواني زيانباري را همراه داشته باشد و زحمات چند ساله يك فرد را از بين ببرد.

اضطراب شديد، بر غدد درون ريز اثر گذاشته، با متأثر کردن ذهن بشر زمينه فراموشي هاي زودگذر و خطاهاي ادراكي را فراهم مي آورد، به همين دليل در بسياري از موارد نتياج حاصله در آزمون هاي انجام شده از دانش آموزاني كه شديدا” دچار اضطراب مي شوند بيانگر فراموشي هاي آني و خطاهاي اداركي آنهاست. در اين ميان دانش آموزان كمرو و خجالتي، در موقع امتحان بيش از ديگران دچار اضطراب مي شوند. اضطراب ناشي از امتحان نه تنها باعث مي گردد كه دانش آموزان نتوانند با مهارت و سرعت مناسب و به گونه كاملا” واضح فكر كرده و پاسخ هاي مطلوب را ارائه نمايد، بلكه آرامش رواني آنها را نيز به مخاطره مي اندازد. بسياري از اختلالات رواني و بيماريهاي جسماني در كودكان و نوجوانان ناشي از يك منبع قوي اضطراب مي باشد. اضطراب ناشي از امتحان در نزد دانش آموزاني كه تجارب ناخوشايندي از شكست هاي پي در پي داشته يا همواره به دلايل عديده انتظار كسب بهترين نمرات را دارند، فوق العاده چشمگيرتر می باشد.

همچنين آن دسته كه به لحاظ شيوه خاص تربيتي و نظام ارزشي حاكم بر خانواده و محيط زندگيشان احساس خود ارزشمندي و عزت نفس آنها صرفا” ناشي از موقعيت هاي آموزشگاهي می باشد اکثرا” با اضطراب بيشتري مواجه هستند. در حقيقت سطح انتظارات خانواده زماني كه تناسبي با توان واقعي فرزندان نداشته باشد خود مي تواند زمينه ساز اضطراب و نگراني مستمر آنان باشد. همانطوري كه قبلا” تصریح گردید سعي كنيد در امتحانات داخلي و كنكورهاي آزمايشي تمام نواقص را رفع كنيد تا در كنكور سراسري دچار مشكل نشويد.

براي كاهش اضطراب ناشي از امتحان علاوه بر داشتن انتظارات معقول از خود تشويق نقاط مثبت و توانمندي هاي آنها تقويت اعتماد به نفس ايشان و سرانجام فراهم ساختن آرامش خاطر آنان شايسته می باشد بر کوشش هر چه بيشتر دانش آموزان در حد توانشان تأكيد نماييد تا تسلط بيشتري بر موضوع مورد نظر داشته باشند. بديهي می باشد هر قدر بشر با تسلط بر موضوع درسي آمادگي ذهني و رواني بيشتري براي آزمون داشته باشد اضطراب او كمتر خواهد بود به عبارت ديگر آنگاه كه دانش آموز تصوير روشني از آينده خويش دارد در حد توان کوشش مي كند و تسلط نسبي بر مطالب درسي پيدا مي كند.

در اين شرايط انتظاري كه دانش آموز از نتيجه امتحان و آزمون دارد معقول می باشد و لذا دچار اضطراب كمتري مي گردد. همچنين هرگاه دانش آموز قبل از جلسه امتحان چندبار در آزمون هاي فرعي و شرايط متفاوت شركت كند در اين زمينه تجارب متنوع و موفقيت آميزي كسب مي نمايد و با رفع مشكلات از بهداشت رواني، اعتماد به نفس و احساس خودارزشمندي مطلوب تر و نگرشي مثبت و خوشايند نسبت به معلم و موضوع امتحان برخوردار مي گردد. لذا اضطراب به حداقل مي رسد.

 

نحوه زمانبندی مطالعه دروس

برای تنظیم زمان برای مطالعه هر درس، من روشی رو ابداع کردم که الان چند ساله به شاگردهای خودم آموزش می دهم، و می تونم ادعا کنم که نتایج نسبتاً خوبی رو هم داشته. اون روش به این صورته که شما اول داخل یه برگ کاغذ در یه ستون اسم تمامی دروس کنکوری رشته خودتون رو می نویسید، و بعد در ستون مقابل، جلوی هر درس، ضریب مربوط به اون رو در کنکور مرقوم می کنید. خوب همونطور که گفتم بهتره که میزان مطالعه هر درس در هفته با در نظر داشتن ضریب اون باشه. یعنی معقوله که مثلاً اگه فرض کنیم که بچه های ریاضی به تعداد جمع ضرایب دروس در هفته (مثلاً 38 ساعت در هفته) درس می خونند، از این 38 ساعت به تعداد ضرایب هر درس، برای اون درس وقت اختصاص بدند. مثلاً 12 ساعت ریاضی در هفته، 9 ساعت فیزیک در هفته و الی آخر. و در انتها ضرایب تمام دروس رو با هم جمع ببندید. برای نمونه علیرضا، در جدول زیر این کار رو برای رشته ریاضی انجام داده:

نام درس ضریب درس ساعات مطالعه
ریاضی 12 12
فیزیک 9 9
شیمی 6 6
ادبیات 4 4
بینش 3 3
عربی 2 2
برای دانلود فایل ورد متن کامل اینجا کلیک کنید