دانلود فایل: دانلود پروژه رشته الکترونیک در مورد سيستم ترمز ضد قفل ABS – قسمت دوم

دانلود پایان نامه

سنسور شتاب

بهره گیری از سنسور شتاب ECU سيستم ABS را قادر مي سازد تا مقدار شتاب منفي خودرو (شتاب هنگام توقف يا كم شدن سرعت) را اندازه گيري كرده و بدين ترتيب از شرايط و وضعيت سطح جاده بهتر مطلع گردد، در نتيجه دقت ترمزگيري براي جلوگيري از قفل شدن چرخها افزايش مي يابد. به سنسور شتاب، سنسور G نيز گفته مي گردد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

ساختار سنسور شتاب

سنسور شتاب از دو ديود نوري، يك صفحه شكاف دار و يك مدار تبديل سيگنال تشكيل شده می باشد. سنسور شتاب نرخ شتاب خودرو را حس‌كرده و آن را بصورت سيگنال به ECU مي‌فرستد.

ECU با بهره گیری از اين سيگنال ها وضعيت و مشخصات دقيقتر سطح جاده را براي تصميم‌گيري مناسب تر به دست مي آورد.

 در بعضي از خودروها، شتاب جانبي خودرو نيز تشخيص داده شده تا مشخص گردد آيا خودرو در سر پيچ جاده در حال گردش می باشد يا خير.

در حين گردش، چرخهاي داخلي (نزديك به مركز گردش) تمايل به هرز چرخيدن داشته در حاليكه چرخهاي خارجي به سبب نيروي جانب مركز، محكم به سطح جاده فشرده مي شوند، به عبارت ديگر، چرخهاي داخلي در حين گردش خودرو براحتي قابل قفل شدن بوده، در حاليكه چرخهاي خرجي در برابر قفل شده مقاوم مي باشند.

در سيستم كنترل شتاب جانبي، پس از تعيين اينكه خودرو در حال گردش می باشد يا خير، فشار هيدروليك وارد بر چرخ عقب و خارجي مسير گردش نسبت به چرخ داخلي افزايش پيدا مي كند.

يك سنسور ترانزيستوري نوري (مشابه آن چیز که در قبل توضيح داده شده) بصورت جانبي نصب شده می باشد، كه شتاب جانبي را تعيين مي كند.

در شكلهاي زير دو نوع سنسور شتاب سنج جانبي نشان داده شده می باشد.

 
سنسور ديگري كه براي تعيين شتاب جانبي كاربرد دارد، سنسور نوع نيمه هادي مي‌باشد. مزيتي كه اين نوع سنسور نسبت به سنسور ترانزيستوري نوري دارد اينست كه با يك واحد از اين نوع سنسور شتاب سنج، هم شتاب منفي خطي خودرو و هم شتاب جانبي تشخيص داده مي گردد.
شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

عملكرد سنسور شتاب

وقتي نرخ شتاب خودرو تغيير مي كند، صفحه شكاف دار مربوطه در جهت شتاب منفي خودرو و متناسب با نرخ شتاب حول محور خود مي چرخد. با چرخيدن صفحه، شيارها از مقابل ديود نوري عبور نموده و باعث قطع شدن نور ديود مي شوند، در نتيجه ترانزيستور گيرنده نيز با قطع و وصل شدن نور ديود، از حالت روشن به حالت خاموش تغيير وضعيت مي دهد.

اگر در يك شتاب سنج دو جفت ديود نوري و ترانزيستور بهره گیری گردد، با حركت صفحه شكاف دار چهار حالت براي خاموش و روشن گيرنده نوري ايجاد مي گردد، كه با اين وصف نرخ شتاب به چهار مقدار تقسيم شده و به صورت سيگنال براي ECU فرستاده مي گردد.

فعال كننده ABS

(ABS ACTUATOR)

فعال كننده ABS با در نظر داشتن سيگنال هاي ارتباطي كه از ECU دريافت مي كند، به شكلي فشار روغن هيدروليك هر كدام از ترمزها را كنترل مي كند تا مقدار بهينه فشار روغن بر هر كدام از ترمزها اعمال گردد.

 
دياگرام سيستم ABS

در شكل زير يك دياگرام سيستم ABS بصورت اختصار نشان داده شده می باشد. اين سيستم از دو پمپ و چهار شير سلونوئيدي تشكيل شده می باشد. همچنين دو مخزن نگهدارنده روغن در مدار فعال كننده سيستم ABS در شكل زير نشان داده شده می باشد.

 

جزء كاركرد
 

 

شير سلونوئيدي

(واحد كنترل)

در مدت فعاليت سيستم ترمز ضد قفل ECU يكي از سه حالت افزايش فشار هيدروليك، ثابت ماندن فشار يا كاهش فشار هيدروليك را بر اساس سيگنالهاي دريافتي انتخاب مي‌نمايد.

 

 
 

 

مخزن و پمپ

(واحد كاهش فشار)

در هنگام كاهش فشار، روغن ترمز از سيلندرهاي ترمز توسط پمپ به سيلندر اصلي برگشته و مخزنها نيز پر مي شوند.

پمپ فعال كننده از نوع پمپ پيستوني باشد.

 

 

بطور اختصار يك سيستم فعال كننده را مي‌توان به دو بخش مجزا تقسيم‌بندي نمود:

عملكرد فعال كننده ECU

(عملكردي كه در زير تشريح مي گردد براي خودروهاي ديفرانسيل جلو كاربرد دارد).

وضعيت ترمز معمولي: (ABS فعال نيست)

در مدتي كه ترمزگيري معمولي انجام مي گيرد، سيستم ABS فعال نبوده و ECU هيچ پيام الكترونيكي را براي سيم پيچ هاي الكترونيكي ارسال نمي كند. بنابراين شير سلونوئيدي توسط برگشت فنر بسته شده و دريچه A در هنگامي كه دريچه B توسط فنر برگشتي بسته مي گردد، باز مي ماند.
وقتي كه پدال ترمز رها مي گردد، روغن ترمز از طريق دريچه C و سپس دريچه A و همچنين شير يك طرفه شماره 3 كه در شير سلونوئيدي قرار دارند به سيلندر اصلي بر مي گردد.
وقتي كه پدال ترمز فشرده مي گردد، فشار روغن سيلندر اصلي بالا مي رود و روغن ترمز از دريچه A عبور كرده و به دريچه C رسيده و با عبور از دريچه C به سيلندر ترمز فرستاده يم گردد. شير يك طرفه شماره 1 كه بالاي پمپ نصب شده می باشد از ورود روغن به پمپ جلوگيري مي كند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید