پژوهش: دانلود پروژه رشته برق در مورد تجارت الكترونيك – قسمت اول

دانلود پایان نامه

مقدمه:

در عصر ظهور پديده‌ها، تجارت الكترونيك پديده‌اي برتر می باشد كه تمام زير ساخت‌هاي سنتي اقتصاد را به چالش طلبيده می باشد. ناسازگاري اقتصاد سنتي و زير ساخت‌هاي آن با اقتصاد نوين ناشي از به كارگيري روشي نو و جديد در اقتصاد عصر دانش می باشد.

پويايي تجارت عامل بروز پديده‌اي ناب در كسب و كار بين المللي شده می باشد. كه اينك اين پديده دوران بلوغ خود را در برخي از نقاط دنيا سپري مي‌كند اما همچنان در برخي ديگر از مناطق دنيا در دوران طفوليت خود بسر مي‌برد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

اين ناهماهنگي در رشد اين پديده در نواحی گوناگون بيانگر اين می باشد كه زمينه‌هاي رشد در همه جا يكسان و به موازات هم نبوده می باشد. هر جا كه زمينه براي رشد فراهم شده می باشد اين پديده اثر خود را به روشني نمايان ساخته می باشد و هر جا كه محدوديت‌ها و تنگناها مانع رشد بوده‌اند هيچ جلوه‌اي از تأثير مثبت اين پديده رويت نگرديده می باشد. پديده تجارت الكترونيك يا ارمغان عصر جديد مي‌تواند با در نظر داشتن ويژگي‌هاي ذاتي آن عامل محركي براي رشد اقتصادي كشورها باشد اما بدين شرط كه محدوديت‌ها در حيطه جغرافيايي مورد بحث برداشته گردد و راهكار‌ها جايگزين آن گردد.

در ايران نيز موانع در راه گسترش اين صنعت بسيار می باشد اما فقدان بستر مناسب ملي و نگاه سنتي مردم به تجارت، كرس از بيكاري و عدم گسترش بانكداري الكترونيك را مي‌توان از مهمترين اين موانع دانست.

لذا طبيعي می باشد كه اقدامات اساسي و مهمي دارد. شناسايي و رفع اين موانع از سوي دولتمردان ايران انجام گيرد.

جدايي از تجارت سنتي با در نظر داشتن ساختار اقتصاد و بازار ايران به يكباره ممكن نيست و اين را همه كارشناسان و اهل فن مي‌دانند  اما مي‌توان با بسترسازي جهت جايگزيني تجارت نوين يا همان كسب و كار الكترونيك در از مدت به اين خواسته نائل آمد.

2- «عدم زمينه‌سازي لازم براي رشد تجارت الكترونيكي[1]»:

سهم ما از درآمد تجارت الكترونيك در جهان چقدر می باشد؟

اغراق نيست اگر بگوييم تقريباً ما هيچ درآمدي از اين راه نخواهيم داشت و اگر كمي خوشبختانه‌تر به قضيه بنگريم بازهم نمي‌توانيم سهم قابل توجهي براي خودمان اختصاص دهيم.

بحث تجارت الكترونيك در كشور نه از سوي دولت و نه حتي از سوي بخش‌هاي خصوصي و در حقيقت مردم جدي تلقي نشده می باشد. اما دليل امر چيست؟

تعداد كاربران اينترنت و حتي متخصصان ما در مقايسه با كشورهايي مانند بحرين، امارات و … بسيار بيشتر می باشد از نظر دسترسي به تجهيزات پيشرفته نيز ما تقريباً در وضعيت مناسبي بسر مي‌بريم و تقريباً حدود 5 سال می باشد كه اينترنت به گونه جدي وارد كشور ما شده، با اين وجود سهم اين كشورها از تجارت الكترونيكي به هيچ وجه قابل قياس با درآمد ما نيست و حتي آينده روشني نيز در اين زمينه نظاره نمي‌گردد. اين مسأله مي‌تواند دلايل بسياري داشت باشد. اما يكي از مهمترين دلايل به گونه قطع نگاه سنتي به اين پديده چه از سوي سياستگذاران و هم از سوي مردم می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

معمولاً به دليل همين نگاه سنتي ما موفق نمي‌شويم از فناوري‌هاي جديد نهايت بهره گیری را ببريم. در اين مثال خاص اينترنت و يك بازار بزرگ داخلي و خارجي در فراروي ما می باشد، ولي تاكنون ما نتوانستيم حتي قدم‌هاي كوچكي در راه پيشرفت و توسعه تجارت الكترونيك برداريم. بگذاريد كمي بيشتر وارد جزئيات شويم. مطمئناً مهمترين هدف در تجارت ـ حال چه از روش‌هاي بسيار پيشرفته الكترونيكي بهره گیری كند و چه از روش‌هاي سنتي و قديمي ـ دستيابي به پول و سود بيشتر می باشد. طبيعتاً در اين ميان تأثیر بانك‌ها و مؤسسات اقتصادي در نقل و انتقال پول بسيار حياتي می باشد. هنگامي كه در سال 1994 اينترنت قابليت‌هايي تجاري خودرو علاوه بر جنبه‌هاي علمي و تحقيقاتي به نمايش گذاشت، مؤسسات تجاري و بانك‌ها در كشورهاي پيشرفته اولين نهاد‌هايي بودند كه کوشش جدي خود را براي بهره گیری هر چه بيشتر از اين جريان به كار انداختند. محصول کوشش آنها همان بانكداري الكترونيك امروزي می باشد. به سرعت مشخص گردید كه اينترنت بستر بسيار مناسبي براي انواع فعاليت‌هاي بانكداري و اقتصادي به شمار مي‌رود. اما در كشور ما با اينكه مدت زيادي می باشد اينترنت به طرز جدي مورد توجه عموم جامعه قرار دارد اما نه بانك‌ها و نه مؤسسات اقتصادي نتوانستند خود را با اين جريان متناسب كنند. به عنوان مثال در كشور ما هنوز يك روش مناسب براي پرداخت‌ها و نقل و انتقال پول در اينترنت وجود ندارد ما نه توانستيم از سيستم‌هاي كارت اعتباري جهاني كه مي‌توانست با ترويج در گسترش در جامعه راه را براي نمونه‌هاي مشابه ايراني باز كند بهره گیری كنيم و طبيعتاً به دليل نداشتن تجربه و ناديده گرفتن تجربه‌هاي ديگران خودماني نيز نتوانستيم يك روش مناسب با بازار و وضعيت اجتماعي خودمان بنا كنيم. انواع فعاليت‌هاي گوناگون و پراكنده در اين زمينه چه از سوي بانك‌ها و چه از سوي مؤسسات اقتصادي خصوصي با شكست محض همراه گردید.

هنوز بسياري از ما تصور مي‌كنيم اگر پول نقد خود را از يك دستگاه خود پرواز با قرار دادن يك كارت و وارد كردن رمز دريافت كرديم به اين ترتيب نيمي از راه ديجيتالي شدن در اقتصاد را طي كرده‌ايم در صورتي كه اين كار تنها ماشيني كردن همان روش‌هاي سنتي می باشد.

بانكداري و تجارت الكترونيك هم اكنون در جهان به عنوان يك بحث بسيار تخصصي و در عين‌ حال بسيار پيچيده تبديل شده می باشد و تطبيق آني با سياست‌هاي اقتصادي در كشورمان تحقيق و برنامه‌ريزي جدي را مي‌طلبد، كه متأسفانه به نظر نميرسد ما در اين زمينه قدمي برداشته باشيم. در بررسي تاريخچه تجارت الكترونيك در مي‌يابيم بورس‌هاي اوراق بهادار مؤسسات ديگري بودند كه به سرعت فعاليت‌ خود را با طریقه پيشرفت اينترنت متناسب كردند و موفق شدند در مدت كوتاهي با در نظر داشتن برتري‌هاي اينترنت در مقايسه با روش‌هاي قديمي به دليل سرعت و عرض دقت بالا به موفقيت بي‌نظيري دست يابند به اين وسيله در كنار بورس هزارات مؤسسه كارگزاري و شركت‌هايي كه انواع خدمات مرتبط را ارائه مي‌دادند خدمات خود را از طريق اينترنت ارائه كردند و به اين ترتيب موج جديدي از تجارت در اينترنت به راه افتاد. اما اينترنت غیر از ساده‌تر كردن كارها مزاياي ديگري نيز به همراه داشت. به عقيده يكي از نويسندگان روزنامه والي استرژيت ژورنال وارد شدن بورس به اينترنت به شفاف‌شدن و حتي گسترش اين بازار عظيم منجر گردید و توانست رونق بيشتري به آن بدهد. در اين زمينه نيز در كشور ما متأسفانه هيچ حركت مثبتي ديده نمي‌گردد.

و به هر ترتيب مي‌توان با بهره گیری از چنين اقداماتي زمينه رشد فرهنگ اقتصاد ملي را گسترش داد. براي فراگير شدن بحث تجارت الكترونيك در كشور ـ كه در آينده نه چندان دور امري اجتناب ناپذير به شمار مي‌رود ـ با در نظر داشتن اينكه ما مجبوريم به زودي به عضويت سازمان تجارت جهاني درآييم و وارد اقتصاد رقابتي جهان شويم بدون آشنايي با اسرار مسئله مهمي مانند تجارت الكترونيك شانس موفقيت خود را به شدت كاهش خواهيم داد و بايد هر چه زودتر دست به كار شويم. آموزش و ايجاد انگيزه براي عموم مردم مي‌تواند كليد موفقيت براي شروع موفقيت آميز گسترش تجارت الكترونيك باشد.

ايجاد انگيزه يك نكته اساسي به شمار مي‌رود به عنوان مثال مدل تجارت الكترونيك C2B كه معمول‌ترين روش تجارت الكترونيك می باشد را در نظر بگيريد. هم اكنون اين روش در كشور ما موجود می باشد و مورد بهره گیری قرار مي‌گيرد. در اين روش‌ خريدار به گونه مستقيم با توزيع كننده از طريق اينترنت وارد معامله مي‌گردد. هم اكنون سازمان‌هايي مانند شهروند چنين خدماتي را ارائه مي‌كنند، اما اين خدمات هنوز به صورت عامه در ميان ما جا نيفتاده می باشد. حتي ميان كاربران حرفه‌اي اينترنت در ايران بهره گیری از اين خدمات كمتر مرسوم می باشد. در صورتي كه همه ما به خوبي از مزيت‌هاي اين روش با خبريم ولي از آن بهره گیری نمي‌كنيم. مطمئناً آموزش و ايجاد انگيزه در كنار يكديگر مي‌توانند ما را به نتايج قابل توجهي برسانند.

3- «تجارت الكترونيك، موانع گسترش در ايران در راه‌كارها[2]»:

بخشي از اين عوامل به گونه فهرست وار عبارتند از:

الف: ضعف شبكه ارتباطي داده‌ها و نبود پي بستر مناسب ملي در كشور، عدم وجود سيستم‌هاي سخت اقراري مناسب و نبود شركت‌هاي خدماتي قوي پشتيباني همه‌گير جهت ايجاد نصب و نگهداري شبكه‌ها و سايت‌هاي مورد نياز نه نقاط مختلف كشور.

ب: همه‌گير نبودن فرهنگ كاربري مناسب از كامپيوتر در بين عامه مردم ايران و گران بودن آن نسبت به درآمد در سطح كشور.

ج: علاقه سنتي مردم به حضور فيزيكي در بازار به دليل عدم اعتماد و ناآشنا بودن به اينگونه پديده‌هاي نوين و دلايل فرهنگي.

د: گستردگي فراوان مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و مؤسسات عرضه كننده كالا در مقايسه با ساير كشورهاي توسعه يافته جهاني كه ترس از بيكاري را در پي دارد.

ه: عدم گسترش شبكه بانكداري الكترونيكي كشور.

و: آشنا نبودن عامه مردم با كارتهاي اعتباري و مزاياي آن در مقايسه با پول نقد و مشكلات ناشي از آن.

ز: پايين بودن درآمد سرانه مردم ايران در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته كه معمولاً مشكل اعتباري را به دنبال دارد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

ح: وجود برخي از ابهامات فقهي قابل پيش‌بيني كه مثل اینکهً پیش روی با تجارت الكترونيكي‌ مي‌باشد و مي‌بايست توسط فقها ريشه‌يابي و حل و فصل گردد.

ط: مسأله حفاظت و امنيت تجاري در شبكه‌هاي كامپيوتري و نبود دادگاه‌هاي الكترونيكي.

ي: نياز نه سرمايه‌گذاري اوليه و گسترده جهت ايجاد فروشگاه الكترونيكي و دوره انتظار طولاني جهت سوددهي و بازگشت سرمايه به دليل نامأنوس بودن مردم با اين قبيل فروشگاه‌ها.

ك: تئوريزه نوبدن مراحل تشكيل فروشگاه اينترنتي و عدم آشنايي و كم تجربگي برخي از سرمايه‌گذاران ايراني در طراحي و تأسيس آن.

در صورت بي‌توجهي به تجارت الكترونيك و اصرار بر شيوه‌هاي سنتي، درآينده نه چندان دور به احياء در صحنه سياست‌هاي اقتصادي جهاني متصل گرديده و به حاشيه رانده خواهيم گردید. بنابراين مي‌بايست از هم اكنون اقدامات بنيادي و ريشه‌اي را جهت اتخاذ زمينه‌هاي لازم به مقصود رشد و توسعه تجارت الكترونيك به اقدام آوريم.

برخي از راه‌كارها و اقدامات اجرايي لازم عبارتند از:

این نوشته در برق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید