متن کامل: دانلود پروژه رشته برق در مورد تجارت الكترونيك – قسمت دوم

دانلود پایان نامه

ب: ايجاد دوره‌‌هاي آموزشي به مقصود آشنايي بازرگانان و صاحبان مؤسسات تجاري و صنعتي با تجارت الكترونيك.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

ج: ايجاد برخي تغييرات در سيستم آموزشي عمومي (از دوره ابتدايي تا دبيرستان)جهت گسترش فرهنگ تكنولوژي اطلاعات.

د: بررسي برخي از مسائل تجارت الكترونيكي داراي الهام از بعد حقوقي و فقهي (مانند استناد به ديسكت‌هاي اطلاعاتي و اطلاعات موجود در كامپيوتر به جاي اسناد مكتوب و كاغذي).

ه: گسترش شبكه بانك‌هاي الكترونيكي و اينترنتي و توسعه كارتهاي اعتباري به جاي پول نقد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

و: اصلاح ساختار تجاري كشور و تهيه قانون تجارت الكترونيك و زمينه‌سازي جهت مشاركت عامه مردم.

ز: ايجاد ارتباط گسترده و قانونمند با سازمان‌هاي معتبر بين‌المللي در زمينه تجارت الكترونيك و گسترش فرهنگ آن در جامعه.

«موانع محيطي و ارائه الگوي مناسب جهت

بهره گیری  از تجارت الكترونيك»  در ايران

1- مقدمه:

حضور در بازارهاي جهاني با توسل به شيوه‌هاي موفق و كارآمد كه خودنمايي از توانمندي اقتصادي كشورها را به تصوير مي‌كشد، مانند ضرورتهاي تطبيق با نظام بين‌المللي كنوني به لحاظ پيشرفت‌هاي حاصله در عرصه‌هاي اقتصادي و صنعتي آن می باشد. بي‌شك، بهره‌گيري از فناوري اطلاعات يكي از حلقه‌هاي لازم براي افزايش كارايي تجاري در اقتصاد ملي می باشد. نيل به هدف افزايش كار اين، مستلزم اقدام در دو محور اساسي اطلاع رساني بازرگاني و تسهيل تجاري می باشد. اطلاع رساني بازرگاني، با شكستن انحصار اطلاعات، زمينة رقابت و در نتيجه ارتقاء بهره‌وري را افزايش داد. و گام بلندي در تأمين عدالت اجتماعي به شمار مي‌رود.

در محور تسهيل تجاري بايد از شيوه‌هاي نوين بازرگاني بهره جست كه شامل به كارگيري از خط نماد (باركد)، استانداردهاي مبادله الكترونيكي داده‌ها و انجام معاملات به صورت تجارت الكترونيكي و بدون كاغذ مي‌گردد.

بررسي نشان مي‌دهد كه بهره گیری از تجارت الكترونيك، 21 تا 70 درصد صرفه‌جويي در هزينه‌هاي فعاليت‌هاي مختلف مي‌كند.

ايجاد تسهيلات تجاري مجموعه‌اي می باشد كه مي‌تواند روشنايي بخش راه حضور بيشتر در مبادرت جهاني باشد و با تسهيل ارتباط ميان عوامل عرضه و خريد كالا و خدمات. حجم تجارت طریقه افزون حضور بيشتر در مبادرت، سريع، مطمئن و كاراتر خواهد گردید.

اما تحصيل چنين فرآيندي مستلزم تدابير و ابتكاراتي پويا در جهت اصلاح ساختار و حذف موانع محيطي می باشد. در جهت مرتفع کردن موانع مزبور، مانند راه‌كارهايي كه لزوم در نظر داشتن آن احساس مي‌گردد، اشاعة فرهنگ بهره گیری از تسهيلات تجاري و آشنايي تمامي بخش‌‌هاي تجاري با كاربرد چنين امكاناتي می باشد.

بدون ترديد، بهره‌گيري خردمندانه از فناوري تجارت الكترويك مي‌تواند ما را در بهبود كارايي تجاري و حضور فعال‌تر در عرضه تجارت جهاني ياري داده و به تقويت جايگاه كشور در بازارهاي منطقه‌اي و جهاني كمك كند.

با در نظر داشتن آنكه تجارت الكترونيك از ضروريات تجارت در قرن 21 مي‌باشد لذا براي بهره گیری از اين فناوري لازم می باشد عوامل محيطي مستقيم و غير مستقيم بعنوان زير بنادر امر توسعه صادرات مورد بررسي و مطالعه و بازنگري قرار گيرند. همچنين تجار و ساير دست اندركاران در امر تجارت بايد اين امر حياتي را شناخته و درك نمايند. براي رسيدن به اين مقصود لازم می باشد آغاز عواملي و در واقع موانع محيطي شناخته و اولويت‌بندي شوند، سپس ضريب اهميت هر كدام را معين كنيم و در نهايت الگويي جهت پياده‌سازي مناسب تجارت الكترونيك ارائه نماييم.

2- «طرح پرسش‌‌ها»:

در ارتباط با موانع محيطي پرسش‌هاي زير مطرح مي‌گردد:

  • آيا عوامل محيطي مستقيم در بهره گیری از تجارت الكترونيك تأثير دارند؟ به چه ميزان؟

2- آيا عوامل محيطي غيرمستقيم در بهره گیری از تجارت الكترونيك تأثير دارند؟ به چه ميزان،

  • آيا تجار در بهره گیری از تجارت الكترونيك تأثير دارند؟ چقدر؟
  • آيا رقبا در بهره گیری از تجارت الكترونيك تأثير دارند؟ چقدر؟
  • آيا واحدهاي توزيع فيزيكي در بهره گیری از تجارت الكترونيك تأثير دارند؟ چقدر؟
  • آيا مشتريان در بهره گیری از تجارت الكترونيك تأثير دارند؟ چقدر؟
  • آيا عوامل اقتصادي در بهره گیری از تجارت الكترونيك تأثير دارند؟ چقدر؟

8- آيا عوامل اجتماعي و فرهنگي در بهره گیری از تجارت الكترونيك تأثير دارند؟ به چه ميزان؟

9-آيا عوامل سياسي و قانوني در بهره گیری از تجارت الكترونيك تأثير دارند؟ به چه ميزان؟

10- آيا عوامل جمعيتي در بهره گیری از تجارت الكترونيك تأثير دارند؟ به چه ميزان؟

11- آيا عوامل تكنولوژيكي در بهره گیری از تجارت الكترونيك تأثير دارند؟ به چه ميزان؟

به نظر مي‌رسد با انجام تحقيق بتوان تا حدودي سر پرسش‌هاي مطروحه فوق پاسخ گفت.

3- مطالعه تحقيقي جهت ارائه الگوي مناسب در جهت بهره گیری از تجارت الكترونيك در ايران[1]

با در نظر داشتن توسعه سريع تجارت در جهان و اينكه تجارت ديگر به صورت داخلي نمي‌تواند انجام پذيرد و نيز با در نظر داشتن اينكه ايران، جهت حضور فعال در صحنه جهاني و مجامع بين‌المللي مانند سازمان تجارت جهاني بايد توان بهره گیری از فناوري تجارت الكترونيكي را داشته و نيز با در نظر داشتن اين واقعيت كه ايران نيز بايد مانند ساير كشورهاي جهان استراتژي مشخص و مدني در خصوص بهره گیری از تجارت الكترونيك كه از ضروريات تجارت در قرن 21  مي‌باشد داشته باشد لذا براي بهره گیری از اين فناوري نوين، لازم می باشد استراتژي مشخص تدوين گرديده و در اين راستا عوامل محيطي مستقيم و غيرمستقيم بعنوان زيربنا، جهت بهره گیری از تجارت الكترونيك در امر توسعة صادرات و تجارت مورد بازبيني و بررسي قرار گيرند. تجارت الكترونيك در واقع انجام عمليات از ابتداي راه‌ يعني اعلام نياز و جستجو براي بدست آوردن كالاي مناسب، تا انتهاي راه‌ يعني تحويل جنس در محل را شامل مي‌گردد. تمام عمليات تجاري توسط يك شبكه گسترده انجام مي‌پذيرد بدون آنكه، معضل بوروكراسي، موجب كندي كار گردد. بعبارت ديگر كليه عمليات بانكي، بيمه، مدارك اقدام و نقل و ساير اسناد مورد نياز براي صادرات و واردات محصول توسط امكانات و شبكه‌هاي كامپيوتري و اينرنت انجام مي‌پذيرد. در راه حصول به اين مهم كشور ما مدافع متعددي را پيش رو دارد. يكي از مهمترين و اصلي‌ترين موانع، موانع محيطي می باشد كه تأثیر اساسي و بسزايي را ايفا مي‌كند.

4- موانع محيطي:

موانع محيطي را به دو قسمت مستقيم و غيرمستقيم بندي مي‌كنيم.

موانع محيطي مستقيم شامل تجار، رقبا، واحدهاي توزيع فيزيكي و مشتريان و موانع محيطي غير مستقيم شامل محيط‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و قانون، جمعيتي و تكنولوژيكي مي‌باشد. البته اين عوامل محيطي نزديك بوده و عوامل محيطي دور را شامل نمي‌گردد.

5- اهداف تحقيق:

پاسخ به اين سئوالات مي‌تواند ما را به اهداف زير رهنمون سازد:

1- كشف موانع و مشكلات محيطي جهت بهره گیری از تجارت الكترونيك در فرآيند بازرگاني كشور و يافتن راه‌هاي بهبود و ارائه مدلي در اين خصوص.

2- بهره گیری به جا و صحيح از تجارت الكترونيك و فنون آني.

3- كمك به افزايش سرعت و ريسك برنامه مدون و اساسي جهت پيوستن به سازمان تجارت جهاني.

4- كاهش تأخيرهاي زماني و تهيه مدارك.

5- كاهش بروز اشتباه.

6- كاهش هزينه نيروي كار.

7- كاهش تأخيرهاي ناشي از كنترل اجتناب ناپذير اداري.

6- روش‌هاي تحقيق :

براي رسيدن به پاسخ اين سئوالات و اهداف مورد نظر فوق تحقيقي بين افرادي از 75 كشور جهان شامل 64 كشور در حال توسعه و 11 كشور توسعه يافته صورت گرفته و نقاط قوت و ضعف آنان را از نظر موانع محيطي مورد بررسي قرار داده می باشد.

البته لازم به ذكر می باشد اين تحقيق بر اساس 2 روش تطبيقي و پيمايشي صورت گرفته می باشد كه الگوهاي بدست آمده از اين روش‌ها نيز در ذيل آمده می باشد.

لكن قبل از درج الگوها بايد توضيحي راجع به دو روش فوق الذكر داده گردد.

روش تطبيق:

در اين روش آغاز اطلاعات مربوط به كشورهاي مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌گيرد. سپس نقاط ضعف و قوت هر كدام مشخص و بعد كشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته با هم مقايسه مي‌گردند.

روش پيمايشي:

از اين روش جهت جمع‌آوري اطلاعات از شركت‌ها، سازمان‌ها و افراد نظریه پرداز در داخل و خارج از كشور بهره گیری مي‌گردد.

آغاز فرم‌هايي تهيه و سپس موانع محيطي تعيين مي‌گردد. سپس براي شركت‌ها و افراد در داخل و خارج كشور ارسال مي‌گردد.

 

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

7- نتيجه‌گيري از تحقيق:

در اين تحقيق شناخت عوامل محيطي مستقيم و غير مستقيم و تأثير آنها به عنوان مانع در تجارت الكترونيك در ايران و ارائه الگوهاي مناسب، مد نظر بوده می باشد.

در نتيجه پرسش‌هاي زير مطرح مي‌گردد:

1- آيا عوامل محيطي مستقيم (تجار، رقبا، واحدهاي توزيع فيزيكي، مشتريان) در بهره گیری از تجارت الكترونيك تأثير دارند؟

این نوشته در برق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید