دانلود پژوهش: دانلود پروژه رشته برق در مورد دولت الكترونيك – قسمت دوم

دانلود پایان نامه

موانع ايجاد دولت الكترونيك و چالشهاي آن

در راه ايجاد دولت الكترونيك موانعي هست كه به گونه اختصار مي توان به برخي از آنها تصریح كرد:

عدم احساس نياز به وجود دولت الكترونيك؛

عدم حمايت مديران ارشد سازمانها؛

ناتواني در مرزبندي اطلاعات محرمانه و غيرمحرمانه؛

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

هزينه هاي سنگين ايجاد، نگهداري و توسعه شبكه هاي اطلاع رساني و پايگاههاي اطلاعاتي؛

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

فقدان يا كمبود نيروهاي متخصص فناوري اطلاعات در برخي از كشورها؛

مشكلات مرتبط با چگونگي حفاظت از اطلاعات شخصي افراد؛

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

چگونگي تحليل و مهندسي مجدد خدمات دولتي به مقصود بهره گیری از دولت الكترونيك؛
چگونگي دسترسي كليه كاربران به دولت الكترونيك؛

نحوه ارائه كليه اطلاعات موردنياز مشتريان؛

مسئله مرتبط با مواجه شدن با افرادي كه كمتر با رايانه آشنا هستند.

گامهاي لازم به مقصود ايجاد يك دولت الكترونيكي موفق كينگ (KING)، چهار گام را براي اطمينان يافتــــن از توفيق دولت الكترونيك پيشنهاد مي كند:

گام اول: دريابيد كه مشتريان شما چه كساني هستند: بيش از دو قرن، دولت آمريكا نسبت به بخش خصـــوصي به صورت متفاوتي اقدام مي كرد. كينگ مطرح مي كند: ولي هم اكنون كليه سطوح دولتي متوجه به اهميت فزاينده ارائه خدمت شده اند و دريافته اند كه مشتريان مختلفي وجود دارند كه داراي نيازهاي متفاوتي هستند. شهروندان، كاركنان، بنگاههاي اقتصادي و ديگر موسسات دولتي مشتريان دولت هستند و هريك ازآنها نيز نيازهاي متفاوتي با ديگري دارد. شهروندان خواهان ثبت نام فرزندان خود، تمديد گواهينامه رانندگي، پرداخت پول پاركينگ و… هستند. بازرگانان و موسسات بازرگاني با اتاقهاي بازرگاني، بازرسان محلي و قانونگذاران ارتباط مستقر مي كنند. لذا دولت بايستي متوجه اين مسئله باشد كه مشتريانش چه كساني هستند.

گام دوم: مشتريان خود را به سمت بهره گیری از خدمات سوق دهيد: كينگ مي گويد: اينترنت بهترين شيوه براي جذب مشتريان می باشد. آنها دوست ندارند كه به كيوسك هاي ارائه خدمات مراجعه كنند و يا اينكه براي گرفتن خدمت، در صف بايستند. حال اگر تسهيلاتي ايجاد گردد كه آنها از منزل خدمات خود را دريافت كنند به رضايت مشتري منجر مي گردد و دردسرهاي كاركنان نيز كاهش مي يابد. كينگ، پيشنهاد تشكيل يك سايت مرجع (PORTAL) را براي تعاملات كليه مشتريان مي دهد. اين سايت به مشتريان اجازه مي دهد كه به بخشهاي مختلف دسترسي داشته باشند.

گام سوم: دريابيد كه مشتريان شما چه نيازهايي دارند و چه چيزهايي مي خواهند: مشتريان به تسهيلات، دردسترس بودن و قابليت اعتماد خدماتي كــه بخش خصوصي براي آنها ارائه مي كند، عادت كرده اند. آنها از دولت نيز يك چنين انتظاراتي دارند. يكي از چالشهايي كه بخش دولت با آن روبرو می باشد اين می باشد كه آنها علاوه بر اينكه يك سري كارهاي منحصر به فرد خويش را انجام مي دهند، برخي كارهاي تجاري عمومي را نيز كه مرتبط با بخش خصوصي می باشد، انجام مي دهند. در نتيجه دولتها مسئوليت بيشتري در قبال ارائه خدمات سريع با هزينه كم دارند.
گام چهارم: ارتباط با مشتري را ادامه دهيد: كينگ معتقد می باشد يكي از نشانه هاي رهبري داراي بينش درست اين می باشد كه برنامه هايي را به مقصود ارتبــاط با مشتري طرح ريزي و استراتژي هايي را نيز بدين مقصود طراحي كند. اين مسئله به بهبود شرايط اقتصادي، ايجاد وفاداري و ارتباط مناسب با مشتري در سالهاي آتي منجر مي گردد.

موفقيتهاي دولت ژاپن

دولت ژاپن تا به امروز موفقيتهايي در زمينه دولت الكترونيك داشته و پروژه هاي متعددي را نيز در اين زمينه انجام داده می باشد. هدف از اين مطالعات اين می باشد كه خدمات دولتي رايانه اي شده و به اين ترتيب، خدمات دولتي با شتاب بيشتر و كيفيت بالاتري ارائه گردد. ساختار طرح جامع ژاپن شامل سه نوع ارتباط بود كه عبارتند از:

  • معرفي تأثیر فناوري اطلاعات در ارتباط با ارتباط بين دولت و شهروندان (G2C)؛

    2- ارتباط بين دولت وبخش بازرگاني (G2B)؛

3- ديجيتالي كردن وزارتخانه ها و سازمانها يا ديجيتالي كردن عملكرد داخلي سازمانهاي اجرايي (G2G).

در فرايند ارتباطي دولت و شهروندان هدف عبارت می باشد از رايانه اي كردن انواع فرايندهاي مربوط به دولت كه فرايندهايي مانند دريافت انواع اجاره نامه ها، گواهينامه ها، درخواست نامه ها و همچنين ارائه اطلاعات به شهروندان به صورت الكترونيك را شامل خواهدبود. هدف از فرايند دولت و بخش بازرگاني، فوريت دادن به ترويج تجارت الكترونيك می باشد. همچنين ديجيتالي كردن ارتباط ميان دولت و تجارت از اهميت بالايي برخوردار می باشد و به تبادل الكترونيك داده ها توجه خاصي مي گردد. در فرايند دولت به دولت، ايجاد سيستم هايي مانند مديريت اسناد الكترونيك بين وزارتخانه ها، موسسات و يا عملكرد داخلي هر سازمان اجرايي موردنظر می باشد. اين فاز، سهم اطلاعات، كارايي و كيفيت كار مديريت اجرايي را بهبود مي بخشد.

به مقصود دستيابي به اين موارد، تدارك يك ساختار زيربنايي عمومي موردنياز می باشد. اول، ايجاد يك شبكه زيربنايي كه دولت را با شهروندان و شركتها پيوند دهد. اتصال بين ادارات دولتي نيز به همان اندازه لازم می باشد. دوم، ايجاد ساختار حمايتي لازم است. براي حمايت از اطلاعات شخصي و اسناد اداري از فعاليتهاي غيرقانوني مانند افشاي اطلاعات، زدوبندها و غيره، محكم كردن ساختارهاي كليدي بخش عمومي بسيار مهم می باشد. ارتقا و بهبود استانداردها نيز الزامي می باشد. فرمت اسناد، قراردادها و موارد ديگر بايد به صورت متحدالشكل درآمده تا ادارات دولتي، كارخانجات و شهروندان به گونه عمومي از آن بهره گيرند.

دولت ژاپن معتقد می باشد كه اگرچه آمريكا در كل جهان پيشرفته ترين كشور درزمينه فناوري اطلاعات به شمار مي رود و در آسيا نيز كشور سنگاپور داراي اين مقام می باشد اما دولت ژاپن قصد دارد طي پنج سال آينده، جايگاه اول را به دست آورد. طرح ايجاد دولت الكترونيك در ژاپن، محدود به دولت مركزي نخواهدشد. بلكه استانداريها نيز به عنوان يك نقطه ارتباطي مهم با شهروندان، تأثیر حائزاهميتي دارند. در اين مورد سعي شده می باشد كه هماهنگي هاي لازم به اقدام آيد تا دولت الكترونيك و استانداريهاي الكترونيك هر دو ايجاد گردند.

به مقصود ايجاد استانداريهاي الكترونيك دو پروژه اصلي دردست وزارت كشور ژاپن می باشد. در پروژه اول، تحت عنوان شبكه نقاط مسكوني به استانداريها اين امكان داده مي گردد كه اطلاعات شهروندان از قبيل نام، خانوادگي، جنسيت و… را با يك پايگاه داده اي كه با استانداريهاي ديگر در سطح كشور مرتبط می باشد، نگهداري كند. در طرح دوم، شبكه اي با درجه بالاي اعتماد ايجاد مي گردد كه براي مبادله بسياري از اسناد الكترونيك ميان استانداريها و دولت مركزي بهره گیری مي گردد.

معرفي فناوري اطلاعات به افراد اجرايي محـــــدود به دولت مركزي و استانداريها نمي گردد. بلكه موسسات و شركتهاي خصوصي شامل مراكز آموزشي، فرهنگي و بهداشتي كـــه خدمات زيادي به عموم ارائه مي دهند را نيز شامل مي گردد كه به مقصود افزايش كميت خدمات و بهبود كيفيت آن با بهره گیری از ساختار فناوري اطلاعات و با كمك دولت، قصد ديجيتالي شدن دارند.
گذار سريع به سمت ديجيتالي شدن و اينترنت را مي توان در بخش آموزش هم به خوبي نظاره كرد. در دانشگاهها، شبكه هاي ارتباطي بين استادان، گروههاي دانشجويي و غيره درحال فعاليت می باشد. مسئله مدرسه اينترنتي به عنوان يك سياست ملي در دبيرستانها، مدارس راهنمايي و مدارس ابتدايي ترويج مي گردد. بايد يادآور گردید كه ايجاد دولت الكترونيك موضوع بسيار گسترده اي می باشد كه يك ســـاختار اطلاعاتي ملي را ايجاد مي كند به گونه اي كه دولت مركزي، استانداريها، شركتهاي خصوصي، خانواده ها و افراد مختلف ديگر را دربر مي گيرد.

دولت الكترونيك در ايران

به مقصود ارزيابي دولت الكترونيك در ايران، آغاز آدرس اينترنتي وزارتخانه ها و سازمانهاي برجسته (كه مستقيماً زيرنظر رئيس جمهور اداره مي شوند) شناسايي گردید كه شامل بيست وزارتخانه و پنج سازمان برجسته بود كه مستقيمــاً تحت نظارت رئيس جمهوري اداره مي گردد. سپس پنج سطح براي هريك از خدمات اصلي دولت (G2B, G2C, G2G, G2E) به مانند جدول شماره يك تعريف گشت:

در مرحله بعد، از متخصصان هر وزارتخانه و نهادي خواسته گردید تا باتوجه به جدول شماره يك، سطوح مشخص شده، سازمان خود را ارزيابي كند. اين ارزيابيها براي چهار وظيفه اصلي دولت الكترونيك (G2B, G2C, G2G, G2E) موردسنجش قرار گرفت.

پس از جمع آوري داده ها و تحليل آنها، نتايج زير حاصل گشت:

1- هيچ ليست رسمي از سايت هاي اينترنتي وجود ندارد كه مشخص كننده سايت هاي دولتي باشد؛

2-برخي از وب سايت هاي موجود به قدري ضعيف طراحي شده اند كه حتي دربرگيرنده نام سازمان نيز در HOME PAGE نبوده می باشد؛

3- مطابق آمارهايي كه در وب سايت هاي اين موسسات هست، شماره بازديدكنندگان از اين سايت هاي دولتي، بسيار پايين می باشد؛

4- اكثر سايت هاي دولتي موجود، ارتباطي با سازمانهاي وابسته به خود ندارند؛
5- بالاترين سطح ارتباط دولت با مشتري، قسمت شماره دو جدول می باشد و در هيچ سازمان و وزارتخانه اي، دولت با موسسات بازرگاني و كاركنان ارتباط نداشته می باشد.
6- وب سايت هاي موجود، از هيچ استاندارد خاصي پيروي نمي كنند و كاربران آنها مجبور به DOWNLOAD كردن فونت هاي فارسي مختلف هستند تا بتوانند از اين سايت ها بهره گیری كنند.

باتوجه به پژوهشي كه انجام گردید، دلايل ضعف دولت الكترونيك به صورت زير تشريح گشت:
1- فقدان آگاهي و توجه مديران عالي؛

2- فقدان وجود طرح جامع ملي براي آينده فناوري اطلاعات؛

3- عدم وجود يك سازمان مسئول به مقصود برنامه ريزي و اجراي دولت الكترونيك؛

4- ضعف مقررات و رويه ها؛

5- فقدان زيرساختهاي مناسب؛

6- فقدان قدرت لازم جهت جذب فناوريهاي پيشرفته؛

7- فقدان انعطاف پذيري اجراي پروژه هاي دولت ديجيتال.

پيشنهاد طرح پنج مرحله اي

به مقصود توسعه و اجراي دولت الكترونيك در ايران، دولت بايستي سازمان اجرايي مثل سازمان مديريت و برنامه ريزي (MPO) ايجاد كند تا توسعه دولت الكترونيك در كشور را اداره كند. در زير، فازهاي پيشنهادشده براي اجراي دولت الكترونيك پيشنهاد شده می باشد:

ايجاد يك سايت مرجع دولتي؛

این نوشته در برق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید