فایل پژوهش: دانلود پروژه رشته برق در مورد سيستم ترمز ضد قفل ABS – قسمت اول

دانلود پایان نامه

مقدمه

متوقف ساختن خودرو مهم تر از به حركت در آوردن آن می باشد. خودرويي كه روشن نشود ممكن می باشد راننده اش را خشمگين سازد ولي وقتي براه افتاد و در مسير عبورو مرور فرا گرفت، اگر ترمز آن معيوب بوده و يا راننده نتواند بدرستي از ترمز آن بهره گیری نمايد، چه بسا ممكن می باشد بصورت دام مرگ در آيد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنیدترمز ناگهاني و قفل شدن چرخها مهمترين خطريست كه خودرو را تهديد مي‌نمايد. قفل شدن چرخها از دو جهت براي خودرو خطرناك می باشد، اين وضعيت در بسياري از مواقع فاصله ترمزگيري را افزايش داده و مهمتر از آن كنترل فرمان چرخها نيز از اختيار خارج مي گردد، خصوصاً در جاده هاي خيس و برفي يا يخزده كه خطر قفل شدن چرخها بيشتر هست، نياز به سيستمي كه بتواند ترمز چرخها را كنترل كرده و از ليز خوردن چرخها جلوگيري نمايد، بيش از پيش احساس مي گردد.

تاريخچه سيستم ABS

در ابتداي دهه 1970 كمپاني دايملر بنز، گروهي از مهندسين و كارشناسان فني خود را مامور بررسي و آزمايش سيستمي نمود كه از سال 1959 پيشنهاد گرديده و بطور مقطعي بر روي آن كار شده بود.

گروه مهندسي دايملر بنز براي پيشبرد كار خود با كمپاني تلديكس وارد اقدام گردید و مدتها بر روي آن كار گردید اما نتيجه مطلوبي نداد و گروه مهندسي مجبور گشتند قرارداد خود را با كمپاني فوق لغو كرده و يك قرارداد جديد با كمپاني بوش ببندند. اين گروه پس از ماهها فعاليت موفق گرديدند سيستم ضد بلو كه ترمز (ABS) را در اواسط دهه هفتاد عرضه كنند. بدين ترتيب كمپاني دايملر بنز اولين كمپاني بود كه توانست اين سيستم را به صورت گسترده در خودروهاي خود بكار گيرد.

كمپانيهاي بي ام و تويوتا در ادامه، فعاليت خود را در اين زمينه آغاز كردند. از اواسط دهه هشتاد تعداد بيشتري از كمپانيهاي سازنده شروع به نصب سيستم ضد بلو كه ترمز نمودند، مثل كمپانيهاي پژو، رنو، سيتروئن، لانچيا و خصوصاً هندا كه موفق گرديد سيستو ضد بلو كه پيشرفته تري نسبت به ساير كمپانيها به روي خودروهايش نصب نمايد.

سيستمهاي اوليه ABS فقط چرخهاي عقب را كنترل مي كردند، با اين هدف كه پايداري خودرو در هنگام اقدام ترمزگيري بر روي سطوح لغزنده حفظ شده و خودرو ثبات بيشتري داشته باشد. به تدريج اين سيستم پيشرفته تر گردید به شكلي كه در دهه هشتاد سيستمهاي ABS كه ترمز چهار چرخ را كنترل مي كردند بر روي خودروها نصب گرديد.

سيستم ABS امروزه در اكثر توليدات كمپانيهاي بزرگ خودروساز بصورت استاندارد بر روي خودروهاي شخصي و كاميونهاي سبك نصب مي گردد و يا در برخي از خودروها بصورت انتخاب براي مشتري قرار داده مي گردد.

سيستم ABS چيست؟

ترمزهاي معمولي با ايجاد دو نوع مقاومت باعث توقف و يا كاهش سرعت خودرو مي‌شوند. يك مقاومت ناشي از اصطكاك بين صفحات لنت و ديسك (و يا لنت هاي كفشكي و كاسه چرخ) و مقاومت ديگر ناشي از اصطكاك بين تايرهاي خودرو و سطح جاده مي باشد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

اقدام ترمزگيري در صورتي با ثبات و كنترل شده انجام مي گردد كه ارتباط زير بين مقاومت ايجاد شده توسط سيستم ترمز و مقاومت ايجاد شده توسط تايرها و سطح جاده مستقر باشد:

مقاومت بين سطح جاده و تايرها < مقاومت سيستم ترمز

با اين وصف اگر ارتباط قبل عكس گردد، چرخها قفل شده و خودرو شروع به سرخوردن مي كند:

نيروي اصطكاك بين تايرها و سطح جاده > مقاومت سيستم ترمز

در نتيجه اگر چرخهاي جلوي خودرو قفل شوند، كنترل فرمان خودرو از دست خارج مي گردد، و اگر چرخهاي عقب قفل شوند، باعث مي گردد كه خودرو روي جاده سر خورده و دور خود بچرخد.

 

 

سيستم ABS، فشار هيدروليكي را كه به سيلندر چرخها وارد مي گردد به گونه اي كنترل مي‌كند كه از قفل شدن چرخها در روي جاده هاي لغزنده و يا هنگام ترمزهاي شديد جلوگيري گردد. همچنين پايداري كنترل فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن حفظ گردد.

در يك سيستم ترمز معمولي (بدون سيستم ABS) اگر اقدام ترمزگيري در يك جاده لغزنده صورت گيرد، راننده براي جلوگيري از عدم كنترل خودرو، مي بايست به صورت تلمبه زدن (فشار دادن و رها كردن متناوب پدال ترمز) پدال ترمز را فشار دهد تا خودرو متوقف گردد. در خودروهايي كه مجهز به سيستم ABS هستند اين اقدام به گونه اتوماتيك انجام مي گردد، با اين تفاوت كه كنترل ترمز در اين حالت بسيار دقيقتر و صحيح تر مي باشد.

اصول كاركرد سيستم ABS

وقتي يك خودرو با سرعت ثابت حركت مي كند، سرعت حركت خودرو با سرعت چرخهاي آن متناسب می باشد، به عبارت ديگر لغزش تايرها وجود ندارد. اما وقتي راننده به مقصود كم كردن سرعت خودرو، بر روي پدال ترمز فشار مي آورد، سرعت چرخها به تدريج كم شده و تناسب چرخها با بدنه خودرو نيز از بين مي رود، بايد توجه داشت كه بدنه خوردرو به سبب نيروي اينرسي تمايل به حركت دارد، در اين حالت يك لغزش كوچك بين چرخها و سطح جاده ايجاد مي گردد.

اختلاف بين سرعت بدنه خودرو و سرعت چرخها توسط نرخ لغزش شناخته مي‌گردد. نرخ لغزش توسط عبارت زير محاسبه مي گردد:

 

100%* سرعت چرخ- سرعت خودرو = نرخ لغزش
سرعت خودرو
شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید